Muller wraca na pole position

Yvan Muller powtórzył swój kwalifikacyjny sukces z toru Hungaroring i drugi raz w tym sezonie Mistrzostw Świata Samochodów Turystycznych ustawi się na pole position.

Po rozpoczęciu kwalifikacji, López jako pierwszy przekroczył linię mety z wynikiem 1:39,209, tuż za nim drugi czas uzyskał Muller, szybko jednak poprawiony przez Roba Huffa, który pojechał tylko 0,02 sekundy wolniej od Lópeza. Trzeciego producenta do pierwszej czwórki wprowadził Tom Chilton w Chevrolecie, a najlepsza Honda po pierwszych przejazdach była w rękach Gabriele Tarquiniego na siódmym miejscu.

Imponujący debiut zaliczał Nicky Catsburg, który w przeciwieństwie do większości stawki, przejechał dwa pomiarowe okrążenia przed zmianą opon, awansując na piąte miejsce. Znakomitą dyspozycję Łady na rosyjskim torze potwierdzał Jaap van Lagen, umieszczając Vestę na szczycie tabeli z wynikiem 1:38,863 po ośmiu z dwudziestu minut Q1.

Czołowi kierowcy czekali jednak z atakiem na najlepsze czasy do swojego drugiego przejazdu na świeżych oponach. Najpierw zrobił to Huff, wychodząc na czoło z 1:38,325. Tym samym na czele znajdowały się dwie Łady, zanim na pierwsze miejsce wskoczył López z 1:38,203, rozpoczynając serię kolejnych szybkich czasów. Po chwili na czele znalazł się Muller z 1:37,900, przed Tarquinim i Lópezem. Huff spadł na czwarte miejsce, przed Hugo Valente, Sébastienem Loebem i Norbertem Micheliszem, a van Lagen był dopiero ósmy. Pierwszą dwunastkę uzupełniali Tom Chilton, Ma Qing Hua, Catsburg i Tiago Monteiro.

Kierowcy z najlepszymi czasami pozostali w boksach na ostatnie minuty sesji, kiedy toczyła się walka o wejście do dwunastki. Mehdi Bennani rozczarował, uzyskując 13. czas, z zagrożonej pozycji uciekł natomiast Monteiro, uzyskując dziewiąty czas, do końca poprawiony jednak przez Catsburga i Ma.

Do Q2 nie awansowali Bennani, Tom Coronel, Stefano D’Aste, Grégoire Demoustier, Rickard Rydell i John Filippi.

W drugiej części kwalifikacji ponownie na początku najszybszy był López z 1:38,089, mając za sobą Mullera i Tarquiniego. Po pierwszym okrążeniu Jaap van Lagen i Sébastien Loeb zajmowali miejsca 10-9, dające pierwszy rząd na starcie drugiego wyścigu, natomiast w dziesiątce nie mieścił się Tiago Monteiro.

Podobnie jak w Q1, cała stawka zjechała do boksów, by zmienić opony i zaatakować ponownie w ostatnich momentach sesji. Jako pierwszy na torze był Ma, który używając dwóch kompletów nowych opon w Q1, mógł pozwolić sobie tylko na jeden wyjazd w Q2. Chińczyk pomimo natrafienia na swojej drodze na wolno jadącego Norberta Michelisza, był szósty. Wezwany na ważenie Nicky Catsburg nie zdążył wyjechać na tor na drugie okrążenie i musiał zadowolić się swoim czasem z pierwszego kółka, wciąż dającym mu 9. miejsce. López i Muller mimo niepoprawienia swoich czasów utrzymali dwie pierwsze pozycje, do pierwszej piątki przebili się natomiast Tarquini, Huff i Chilton. Ma był szósty, przed Valente i Micheliszem. Catsburg był dziewiąty, a na dziesiąte miejsce awansował Monteiro, zgarniając pole position do drugiego wyścigu. Sébastien Loeb nie poprawił swojego czasu na koniec sesji i nie zmieścił się w dziesiątce, podobnie jak Jaap van Lagen.

Na jedno szybkie okrążenie w Q3 jako pierwszy wyjechał Chilton i ustanowił punkt odniesienia na 1:39,139. Drugi na torze był jego rodak Rob Huff w Ładzie. Były mistrz świata pojechał dokładnie pół sekundy szybciej od kierowcy Chevroleta. Nie wystarczyło to jednak, by powalczyć z jadącym za nim Gabriele Tarquinim, który poprawił najlepszy czas o kolejne pół sekundy, ustawiając poprzeczkę dla kierowców Citroëna na 1:38,091. Jako pierwszy wyzwanie podjął czterokrotny mistrz świata Yvan Muller, poprawiając czas Włocha o zaledwie 0,168 sekundy. Wystarczyło to jednak do zdobycia pole position. Lider klasyfikacji José María López, który jako ostatni pojawił się na torze, pojechał o 46 tysięcznych sekundy wolniej od Francuza, który po raz drugi w tym roku i 27. w karierze ustawi się na pierwszym polu startowym.

„To było ciężkie okrążenie. Jak widać, każda tysięczna się tutaj liczy, ale uzyskałem dobry czas i to wystarczyło. Widać, że nie nadszedł jeszcze koniec starszych kierowców”, żartował po kwalifikacjach Muller, którego to drugie pole position na torze Moscow Raceway.

„Wiek równa się doświadczeniu, a na tym torze potrzebne jest doświadczenie”, skomentował trzeci Gabriele Tarquini. „Ja mogę zaryzykować znacznie więcej niż kierowcy przede mną i zobaczymy, który wyjadę z pierwszego zakrętu”.

„Myślę, że najlepszy kierowca był najszybszy. To, że nie byłem pierwszy nie oznacza, że popełniłem błąd. Może ludzie się przyzwyczaili, że jestem pierwszy, ale to Yvan spisywał się lepiej przez cały weekend. Najważniejsze jest jednak to, żeby spisywać się dobrze przez cały sezon”, dodał José María López.

Niedzielne wyścigi rozpoczynają się o godzinie 11.

P Nr Kierowca Zespół Samochód Q1 Q2 Q3
1 68 Yvan Muller Citroën Total WTCC Citroën C-Elysée WTCC 1:37,900 1:38,182 1:37,923
2 37 José María López Citroën Total WTCC Citroën C-Elysée WTCC 1:38,207 1:38,089 1:37,969
3 2 Gabriele Tarquini Honda Racing Team JAS Honda Civic WTCC 1:38,104 1:38,406 1:38,091
4 12 Rob Huff LADA Sport Rosneft LADA Vesta WTCC 1:38,325 1:38,624 1:38,639
5 3 Tom Chilton N ROAL Motorsport Chevrolet RML Cruze TC1 1:38,948 1:38,785 1:39,139
6 33 Ma Qing Hua Citroën Total WTCC Citroën C-Elysée WTCC 1:38,780 1:38,836
7 7 Hugo Valente N Campos Racing Chevrolet RML Cruze TC1 1:38,518 1:38,873
8 5 Norbert Michelisz N Zengő Motorsport Honda Civic WTCC 1:38,579 1:38,918
9 10 Nicky Catsburg LADA Sport Rosneft LADA Vesta WTCC 1:38,764 1:39,047
10 18 Tiago Monteiro Honda Racing Team JAS Honda Civic WTCC 1:38,888 1:39,071
11 9 Sébastien Loeb Citroën Total WTCC Citroën C-Elysée WTCC 1:38,613 1:39,139
12 46 Jaap van Lagen LADA Sport Rosneft LADA Vesta WTCC 1:38,863 1:39,195
13 25 Mehdi Bennani N Sébastien Loeb Racing Citroën C-Elysée WTCC 1:39,172
14 4 Tom Coronel N ROAL Motorsport Chevrolet RML Cruze TC1 1:39,550
15 26 Stefano D'Aste N All-Inkl.com Münnich Motorsport Chevrolet RML Cruze TC1 1:39,867
16 11 Grégoire Demoustier N Craft-Bamboo Racing Chevrolet RML Cruze TC1 1:39,951
17 19 Rickard Rydell Nika Racing Honda Civic WTCC 1:40,060
18 27 John Filippi N Campos Racing Chevrolet RML Cruze TC1 1:40,127

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze