Buty... z opon wyścigowych

W dobie powszechnej ekologii i nacisku na to, aby przetwarzać ponownie jak najwięcej materiałów, federacje samochodowe oraz motocyklowe robią co w ich mocy, aby weekendy Grand Prix generowały jak najmniej odpadów. Jak pokazał pewien student z Wielkiej Brytanii, można znacznie więcej niż się nam wydaje.

Alex Witty to 25-letni absolwent Uniwersytetu w Brigton, który swój uczelniany pokój przerobił w warsztat, gdzie przerabia opony wyścigowe… na buty. Stworzone przez niego obuwie ma podeszwy wykonane z gumy pochodzącej z opon wyścigowych oraz naturalnego kauczuku, pochodzącego z recyklingu.

„Byłem w szoku, kiedy odkryłem, że opony wyścigowe są palone po każdym wyścigu” – powiedział Witty.

Witty pracuje w Bath i jest absolwentem kierunku o nazwie „zróżnicowane projektowanie produktów”. Jak przyznał w rozmowie z radiem BBC Wiltshire, ani razu nie otrzymał za swoje projekty nagrody.

„Ponieważ w czasie covidu uczelnia była zamknięta, zmusiło mnie to do przerobienia mojej sypialni w warsztat. Przerabiałem takie rzeczy jak fusy po kawie i plastik z oceanów w opiekaczach do panini oraz topiłem polimery z wodorostów w kuchni studenckiej”.

W pewnym momencie Brytyjczyk usłyszał o tym, ile opon motocyklowych trafia na śmietnik – nawet te, które nigdy nie zostały użyte: „Po tym jak odwołano Grand Prix Australii [MotoGP], słyszałem, że 1800 nowych, nieużytych opon zostało przewiezionych z powrotem do Wielkiej Brytanii, gdzie miały zostać spalone. Z pewnością mógłbym znaleźć dla nich lepsze zastosowanie”.

W przypadku Formuły 1, opony trafiają do konkretnych spalarni, gdzie są wykorzystywane jako alternatywne źródło energii. Badania nad produkcją butów doprowadziły Witty’ego do testowania metod, które dla zwykłego człowieka myślącego o produkcji obuwia, brzmią dość niedorzecznie i egzotycznie: wulkanizacja, mikronizacja oraz mielenie kriogeniczne.

Brytyjczyk ma za sobą szereg podróży między innymi do Bahrajnu, Niemiec, Portugalii, Hiszpanii oraz Włoch, gdzie brał udział w kursach szewstwa, w spotkaniach oraz rozmowach na temat współpracy z wiodącymi ekspertami z branży obuwia: „W ciągu ostatnich dwóch lat współpracowałem z producentami opon, obuwia, naukowcami zajmującymi się materiałami oraz organizatorami serii wyścigowych, takich jak Formułą 1 i Formułą E”.

Buty są w całości wyprodukowane z odpadów i materiałów pochodzących z recyklingu: „Cholewki są wykonane ze skóry odpadowej, a poszewki i sznurowadła z poliestru pochodzącego z recyklingu. Obecnie istnieje opatentowany proces łączenia zużytej gumy z opon wyścigowych z naturalnym kauczukiem pochodzącym z recyklingu w celu wyprodukowania podeszwy”.

Firma Compound Footwear otrzymała już fundusze z Innovate UK, Santandera oraz firmy Verizon, a teraz rozpoczyna swoją ekspansję na Kickstarterze. Witty chce zbadać także techniki recyklingu poliestru, w celu stworzenia nowej przędzy ze zużytej odzieży wyścigowej, aby stworzyć dzianinowe cholewki do butów.

Źródło: bbc.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze