Wielkie zwycięstwo Porsche, wielki dramat Aston Martina

Samochód Porsche odniósł 17 generalne zwycięstwo w wyścigu 24h Le Mans. Dramatem zakończył się występ Aston Martina w klasie GTE Am.

Wielkie zwycięstwo marki z Zuffenhausen – po roku od powrotu do LMP1 i 17 lat od ostatniego triumfu, prototyp Porsche znów stanął na najwyższym stopniu podium 24h Le Mans. Wygrana smakuje tym lepiej, że Porsche walczyło tu ze swoim czołowym konkurentem w ilości zwycięstw, Audi – obecnie, w tej liczbie Porsche prowadzi z przewagą 17 do 13. Kolejnym smaczkiem jest fakt, że po 24 latach, zwycięzcą 24h Le Mans został kierowca regularnie startujący w Formule 1 – wyścig wygrała mianowicie startująca tylko w Le Mans załoga nr 19, której członkiem był kierowca zespołu F1 Force India, Nico Hülkenberg. Dodając do tego fakt pojawienia się także drugiego Porsche na podium, triumf marki z Zuffenhausen wart jest odnotowania w historii prestiżowej batalii – podobnie jak i cała rywalizacja z Audi Sport.

Audi tym razem musiało pogodzić się z porażką. Choć przez większość czasu zespół był równorzędnym przeciwnikiem Porsche, a przez pewien czas wskazywał nawet na przejęcie prowadzenia – ostatecznie, kłopoty z pojazdami nie pozwoliły dokończyć tej rywalizacji. Na podium pojawiła się ostatecznie załoga nr 7, zyskując dzięki temu cenne punkty w rywalizacji WEC – siostrzane nr 8 zajęło miejsce czwarte, a będące przez pewien czas najgroźniejszym przeciwnikiem Porsche nr 9 uplasowało się na miejscu siódmym.

Tak, jak oczekiwano, Toyota w tym roku nie zabłysnęła – pewna jazda ekipy ubiegłorocznych mistrzów WEC zaowocowała jednak obecnością w pierwszej dziesiątce, bez przegranej z choć jednym prototypem LMP2. Wskutek problemów Audi nr 9, załoga nr 2 weszła nawet do czołowej szóstki – brak awarii pokazuje jednak, jak bardzo w tym roku TS040H odbiegały poziomem od niemieckich konkurentów.

Po drugiej stronie, i to dosłownie, stoi natomiast Nissan – wyścig ukończył ostatecznie tylko jeden z trzech prototypów, plasując się na ostatnim miejscu w całej stawce. Nie da się zaprzeczyć, że nietypowa wizja czołowego prototypu nie spełnia oczekiwań, przegrywając nie tylko ze swoimi regulaminowymi konkurentami, ale nawet z prototypami LMP2 i samochodami GT – bez gruntownych zmian, mało kto wróży Nissanowi sukcesy w kolejnych wyścigach Mistrzostw Świata Endurance.

W klasie LMP2, spektakularne zwycięstwo odniosła załoga KCMG – ekipa z Hong Kongu prowadziła w rywalizacji praktycznie przez całe 24 godziny, tylko chwilami oddając prowadzenie któremuś z przeciwników. Choć pod koniec, przewaga załogi nr 47 stopniała do mniej, niż minuty – Nicolas Lapierre do mety dowiózł zwycięstwo, pokonując ubiegłorocznych triumfatorów 24h Le Mans w tej klasie. Ci, po pechu w pierwszej części wyścigu powrócili do czołówki – a pod koniec stoczyli pojedynek z liderami klasyfikacji WEC, załogą G-Drive nr 26, wygrywając z nimi różnicą ... Czwarte miejsce zajął drugi Ligier zespołu G-Drive, a piąty był Oreca 03R ekipy Murphy Prototypes – warto zauważyć, że z w miarę niewielką stratą, do mety dojechał także nowy pojazd zespołu SMP Racing, BR01.

Rywalizację do samej mety zapowiadano za to w klasie GTE Pro – niestety, tuż po rozpoczęciu przedostatniej godziny wyścigu, ubiegłoroczni zwycięzcy z Ferrari nr 51 zmuszeni byli zjechać do boksów na przeszło 20 minut naprawy pojazdu. Czar triumfu prysł – za to ze zwycięstwa mogą cieszyć się kierowcy Corvette, po 4 latach przerwy powracając na najwyższy stopień podium w swojej klasie. Także i tu, triumf Vette nr 64 ma dodatkowe znaczenie – w wyścigu startowała tylko jedna C7.R, druga załoga zmuszona do rezygnacji po wypadku Jana Magnussena w kwalifikacjach. AF Corse może się ostatecznie cieszyć z dwóch niższych stopni podium – drugie na mecie było Ferrari nr 71, a po powrocie na tor, załoga nr 51 przejechała linię mety jako trzecia.

W walce o zwycięstwo w GTE Pro, ponownie nie liczył się Aston Martin – za to dramatem zakończyła się rywalizacja tej marki o triumf w klasie GTE Am. Jeszcze na godzinę przed metą, prowadząca od wielu godzin załoga nr 98 pewnie zmierzała po powtórzenie sukcesu swoich kolegów z Danii – aż tu nagle Paul Dalla Lana uderzył w barierę na szykanie Forda, poważnie uszkadzając przód pojazdu. Członkowie zespołu tylko patrzyli, jak kolejne sekundy urywał Wiktor Szajtar, chwilę wcześniej zmieniający Andrea Bertoliniego – i niespodziewanie nawet dla Rosjanina, to właśnie on pierwszy przejechał linię mety w swojej klasie. Dramat Aston Martina pozwolił również na zajęcie podium obie załogi rywalizujące o nie od dłuższego czasu – ostatecznie, lepszym okazało się być Porsche ekipy Dempsey-Proton, pokonując załogę Scuderia Corse.

I jeszcze kilka słów na temat Polaka, Kuby Giermaziaka – jego pierwszy występ w 24h Le Mans można określić różnie. Z jednej strony, załoga Polaka ostatecznie zajęła odległe miejsce, w swojej klasie wygrywając tylko ze starszym Porsche ekipy AAI – z drugiej jednak, załoga JMW nr 66 ukończyła wyścig sklasyfikowana, a sam Giermaziak spisywał się nieźle, poprawiając sytuację brytyjskiej ekipy. Czy Polaka zobaczymy w Le Mans także w przyszłym roku, to się okaże – kierowca ma jednak predyspozycje, by pojawić się tu ponownie.

Wyścigu nie ukończyło ostatecznie 16 z 55 startujących pojazdów, pobito również kilka rekordów, przede wszystkim przejazd jednego okrążenia. Rekordową listę zwycięstw powiększyło również Porsche – za to Audi znów zakończyło serię kolejnych triumfów na poziomie 5 wygranych. W przeciwieństwie do bardzo mokrego Dnia Testów, w wyścigu ekipy praktycznie nie mierzyły się z deszczem na torze – podobnie jak kibice, których według statystyk, było w tym roku ponad 263 tysiące. 

P Nr Kierowcy Klasa Zespół Rezultat
1 19

Nico Hülkenberg
Earl Bamber
Nick Tandy
1 LMP1 HY Porsche Team 395 okr.
2 17

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
2 LMP1 HY Porsche Team + 1 okr.
3 7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
3 LMP1 HY Audi Sport Team Joest + 2 okr.
4 8

Lucas di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
4 LMP1 HY Audi Sport Team Joest + 3 okr.
5 18

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
5 LMP1 HY Porsche Team + 4 okr.
6 2

Alexander Wurz
Stéphane Sarrazin
Mike Conway
6 LMP1 HY Toyota Racing + 8 okr.
7 9

Filipe Albuquerque
Marco Bonanomi
René Rast
7 LMP1 HY Audi Sport Team Joest (+ 2:35,082)
8 1

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
8 LMP1 HY Toyota Racing + 9 okr.
9 47

Matthew Howson
Nicolas Lapierre
Richard Bradley
1 LMP2 KCMG + 37 okr.
10 38

Simon Dolan
Mitch Evans
Oliver Turvey
2 LMP2 Jota Sport (+ 48,182)
11 26

Roman Rusinow
Julien Canal
Sam Bird
3 LMP2 G-Drive Racing (+ 1:47,522)
12 28

Gustavo Yacaman
Luís Felipe Derani
Ricardo González
4 LMP2 G-Drive Racing + 41 okr.
13 48

Nathanaël Berthon
Karun Chandhok
Mark Patterson
5 LMP2 Murphy Prototypes + 48 okr.
14 27

Mauruzio Mediani
Dawid Markozow
Nicolas Minassian
6 LMP2 SMP Racing + 55 okr.
15 31

Ed Brown
Johannes van Overbeek
Jonathon Fogarty
7 LMP2 Extreme Speed Motorsports + 56 okr.
16 45

Pierre Perret
Ivan Bellarosa
José Ibanez
8 LMP2 Ibanez Racing + 58 okr.
17 64

Oliver Gavin
Tommy Milner
Jordan Taylor
1 LMGTE Pro Corvette Racing (+ 3:47,880)
18 13

Alexandre Imperatori
Dominik Kraihamer
Daniel Abt 
9 LMP1 Rebellion Racing + 59 okr.
19 29

Léo Roussel
David Cheng
Ho Pin Tung
9 LMP2 Pegasus Racing + 61 okr.
20 72

Wiktor Szajtar
Andrea Bertolini
Aleksiej Basow
1 LMGTE Am SMP Racing + 63 okr.
21 71

Davide Rigon
James Calado
Olivier Beretta
2 LMGTE Pro AF Corse (+ 41,370)
22 77

Patrick Dempsey
Patrick Long
Marco Seefried
2 LMGTE Am Dempsey Proton Racing + 64 okr.
23 12

Nicolas Prost
Mathias Beché
Nick Heidfeld
10 LMP1 Rebellion Racing + 65 okr.
24 62

William Sweedler
Towsend Bell
Jeff Segal
3 LMGTE Am Scuderia Corsa (+ 19,836)
25 51

Gianmaria Bruni
Toni Vilander
Giancarlo Fisichella
3 LMGTE Pro AF Corse (+ 1:04,725)
26 83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
4 LMGTE Am AF Corse (+ 1:05,847)
27 95

Marco Sørensen
Christoffer Nygaard
Nicki Thiim
4 LMGTE Pro Aston Martin Racing (+ 2:23,190)
28 30

Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Heinemeier-Hansson
10 LMP2 Extreme Speed Motorsports + 66 okr.
29 35

Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
Erik Maris
11 LMP2 OAK Racing + 67 okr.
30 91

Michael Christensen
Richard Lietz
Jörg Bergmeister
5 LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey + 68 okr.
31 61

Peter Ashley Mann
Raffaele Gianmaria
Matteo Cressoni
5 LMGTE Am AF Corse + 69 okr.
32 40

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
João Barbosa
12 LMP2 Krohn Racing + 72 okr.
33 37

Michaił Aloszyn
Kirył Ładygin
Anton Ładygin
13 LMP2 SMP Racing + 73 okr.
34 99

Fernando Rees
Alex MacDowall
Richie Stanaway
6 LMGTE Pro Aston Martin Racing + 75 okr.
35 68

Han Chen Chen
Mike Parisy
Gilles Vannelet
6 LMGTE Am Team AAI (+ 0,921)
36 66

Kuba Giermaziak
Michael Avenatti
Abdulaziz Al Faisal
7 LMGTE Am JMW Motorsport (+ 1,506)
37 67

Jun San Chen
Xavier Maassen
Alex Kapadia
8 LMGTE Am Team AAI + 79 okr.
38 4

Simon Trummer
Tiago Monteiro
Pierre Kaffer
11 LMP1 Team ByKolles + 135 okr.
39 22

Alex Buncombe
Michael Krumm
Harry Tincknell
12 LMP1 HY Nissan Motorsports + 153 okr.
NSK 34

Chris Cumming
Laurens Vanthoor
Kévin Estre
LMP2 Oak Racing
NSK 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
LMGTE Am Aston Martin Racing
NSK 53

Jeroen Bleekemolen
Ben Keating
Marc Miller
LMGTE Am Riley Motorsports TI Auto
NSK 42

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
LMP2 Strakka Racing
NSK 55

Duncan Cameron
Alex Mortimer
Matt Griffin
LMGTE Am AF Corse
NSK 23

Olivier Pla
Jann Mardenborough
Max Chilton
LMP1 HY Nissan Motorsports
NSK 46

Pierre Thiriet
Ludovic Badey
Tristan Gommendy
LMP2 Thiriet by TDS Racing
NSK 96

Roald Goethe
Francesco Castellacci
Stuart Hall
LMGTE Am Aston Martin Racing
NSK 43

Pierre Ragues
Oliver Webb
Zoël Amberg
LMP2 Team SARD Morand
NSK 21

Tsugio Matsuda
Lucas Ordóñez
Mark Szulszycki
LMP1 HY Nissan Motorsports
NSK 36

Nelson Panciatici
Paul-Loup Chatin
Vincent Capillaire
LMP2 Signatech-Alpine
NSK 97

Darren Turner
Stefan Mücke
Rob Bell
LMGTE Pro Aston Martin Racing
NSK 50

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Kristian Poulsen
LMGTE Am Larbre Competition
NSK 41

Gary Hirsch
Gaëtan Paletou
Jon Lancaster
LMP2 Greaves Motorsport
NSK 88

Christian Ried
Khaled Al Qubaisi
Klaus Bachler
LMGTE Am Abu Dhabi Proton Racing
NSK 92

Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
Wolf Henzler
LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze