W ten weekend, tegoroczny sezon kończy Europejska Seria Le Mans. Wyścig na francuskim torze Paul Ricard HTTT zdecyduje, kto cieszył się będzie z tytułów mistrzów.
Dla wielu rozmaitych serii wyścigowych, tor położony pod francuskim Le Castellet służy najczęściej do przedsezonowych sesji testowych – w tym roku jednak, będzie to także miejsce decydującej rywalizacji o mistrzostwo sezonu 2013 ELMS. Jest to dla tego obiektu duża zmiana w stosunku do lat ubiegłych – dotychczas, Circuit Paul Ricard był mianowicie sesją otwierającą sezon tej serii – a przed rokiem 2010 w ogóle nie był on zapisywany w niej jako miejsce punktowanej rywalizacji. W ten weekend przekonamy się więc, czy dość nietypowy tor to odpowiedni obiekt dla decydującego starcia – szczególnie w czołowej kategorii LMP2, gdzie wynik wyścigu bezpośrednie będzie również wynikiem walki o mistrzostwo.
Po wygranej Signatech-Alpine na Hungaroring i nieco słabszym tam występie załogi Thiriet TDS Racing, na czele klasyfikacji zrównali się tu mianowicie Nelson Panciatici i Pierre Ragues oraz Pierre Thiriet – cała trójka mając na koncie po 73 punkty. Dla Panciaticiego i Raguesa, wyścig będzie szansą do zdobycia dla Alpine mistrzostwa już w pierwszym sezonie po powrocie owej francuskiej marki do sportu – jednak i Thiriet TDS ma tu coś do powiedzenia, gdyż w razie pokonania Signatech-Alpine, zespół dowiedzie swojej pozycji wypracowanej już rok temu w skróconym sezonie ELMS. Jako, że Thiriet TDS i Signatech to zwycięzcy trzech z czterech wyścigów sezonu 2013 – mało prawdopodobne, że we Francji wygra ktoś inny.
Taką szansę stawia się w praktyce tylko ekipie Jota Sport, do której należy zwycięstwo w pierwszym, „mokrym” wyścigu na Silverstone. Strata Olivera Turveya i Simona Dolana do lidera wynosi obecnie 18 punktów – ale jak pokazała kategoria Pro-Am w serii Blancpain Endurance, nawet większa różnica wcale nie oznacza braku szans na mistrzostwo sezonu. Brytyjczycy musieliby jednak we Francji pokazać 100% swoich możliwości – oraz liczyć, że obu konkurentom z czoła klasyfikacji, na własnym terenie powinie się noga…
Dla innych załóg, puchar mistrza jest już niedostępny – niektóre mogą jednak jeszcze zahaczyć nawet o drugie miejsce w tej kategorii. Taką szansę na m.in. Jonathan Hirschi z Murphy Prototypes – a także jeden z kierowców Race Performance, Michel Frey, gdyż jego zmiennikiem nie będzie tym razem Patrick Niederhauser. Nie wiadomo natomiast, kto zmieniał będzie Alexa Kapadię w prototypie od Boutsen Ginion – tu informacja pojawi się zapewne przy treningach.
W kategorii LMPC, sytuacja jest znacznie prostsza – Gary Hirsch i Paul Loup Chatin musieliby nie ukończyć wyścigu, by przegrać z Anthonym Ponsem i Soheilem Ayarim. Przewaga 23 punktów praktycznie zapewnia tym pierwszym mistrzostwo – szczególnie, że w Francji pojawiają się tylko te dwie załogi.
23 punkty przewagi nad konkurentem mają również Johnny Mowlem i Matt Griffin z RAM Racing – podobnie więc, Christian Ried z Proton Competition ma tylko teoretyczne szanse na odebranie im mistrzostwa serii. Co prawda, na Hungaroring to właśnie jego załoga wygrała wyścig – jednak Mowlem i Griffin zajęli wtedy drugie miejsce, a bez pole position była to ich najsłabsza zdobycz punktowa w tym sezonie. Zresztą, ważniejszym dla Proton Competition będzie tu raczej nie mistrzostwo, a utrzymanie drugiego miejsca – gdyż to daje im automatyczny start w przyszłorocznym Le Mans 24h. A tu może być już ciekawie – 12 punktów mniej mają Frank Montecalvo i Gunnar Jeanette z drugiego Ferrari od RAM Racing, a 14 tracą Federico Leo, Piergiuseppe Perazzini i Marco Cioci z 458 Italia od AF Corse.
W GTC, gdyby trójka Babini-Ładygin-Szajtar zdobyła punkty także na Silverstone, zapewne mogłaby być dziś o wiele bardziej pewna mistrzostwa w ELMS. Niestety, załogi Ferrari nr 69 od SMP w Anglii po prostu nie było – dlatego teraz tylko o 5 przeważają oni nad Włochami z AF Corse – Lorenzo Casem, Stefano Gaiem i Andrea Rizzolim. Rywalizacja o mistrzostwo będzie więc trwała do samego końca – a teoretycznie, z 20-punktową stratą do lidera szanse mają również Andrew Smith i Ollie Millroy z BMW od Ecurie Ecosse. Oni musieliby jednak liczyć na pech czołowych konkurentów – a razem z BMW będzie ich we Francji aż 8. Prócz BMW, Ferrari od AF Corse oraz Lamborghini od Kox Racing, aż trzy załogi wystawi tu SMP Racing, w tym jedną z Finem Miką Salo – a dwójkę gości stanowić będzie znana z serii GT Open Scuderia Villorba Corse (choć bez startujących tam kierowców) oraz luksemburski DKR Engineering, próbujący swoich sił w GTC po utracie prototypów LMP2.
Runda rozpocznie się w piątek treningami o godzinie 11:20 i 15:40 – w sobotę, o 10:20 odbędą się kwalifikacje, a o 16:30 pojazdy ruszą do 2 okrążeń formujących, poprzedzających wyścig.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | |||
1 | Pierre Thiriet Mathias Beche |
LMP2 | Thiriet by TDS Racing | Oreca 03 Nissan | |||
4 | Alex Kaparia James Swift Renaud Kuppens |
LMP2 | Boutsen Ginion Racing | Oreca 03 Nissan | |||
18 | Brendon Hartley Jonathan Hirschi |
LMP2 | Murphy Prototypes | Oreca 03 Nissan | |||
34 | Michel Frey Marcello Marateotto |
LMP2 | Race Performance | Oreca 03 Judd | |||
36 | Pierre Ragues Nelson Panciatici |
LMP2 | Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan | |||
37 | Maurizio Mediani Siergiej Żłobin |
LMP2 | SMP Racing | Oreca 03 Nissan | |||
38 | Simon Dolan Oliver Turvey |
LMP2 | Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | |||
43 | Natasha Gachnang Christian Klien |
LMP2 | Morand Racing | Morgan OAK Judd | |||
48 | Anthony Pons Soheil Ayari |
LMPC | Team Endurance Challenge |
Oreca FLM09 Chevrolet | |||
49 | Paul Loup Chatin Gary Hirsch |
LMPC | Team Endurance Challenge |
Oreca FLM09 Chevrolet | |||
52 | Johnny Mowlem Matt Griffin |
LMGTE | RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
53 | Gunnar Jeanette Franck Montecalvo |
LMGTE | RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
54 | Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
55 | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Federico Leo |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
66 | Joel Camathias Andrea Bertolini |
LMGTE | JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | |||
67 | Patrice Milesi Jean-Karl Vernay |
LMGTE | IMSA Performance Matmut |
Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
75 | Francois Perrodo Emmanuel Collard |
LMGTE | ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
77 | Christian Ried Klaus Bachler Nick Tandy |
LMGTE | Proton Competition | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
60 | Peter Kox Nico Pronk Dennis Retera |
GTC | Kox Racing | Lamborghini Gallardo GT3 FL2 |
|||
62 | Andrea Rizzoli Stefano Gai Lorenzo Casé |
GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
68 | Aleksandr Frołow Dewi Markozow Luca Persiani |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
69 | Kirył Ładygin Wiktor Szaitar Fabio Babini |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
72 | Anton Ładygin Borys Rotenberg Mika Salo |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
79 | Andrew Smith Ollie Millroy Phil Quaife |
GTC | Ecurie Ecosse | BMW Z4 GT3 | |||
85 |
Matthieu Lecuyer |
GTC | DKR Engineering | BMW Z4 GT3 (2011) | |||
86 | Steve Hiesse Cédric Mezard |
GTC | Scuderia Villorba Corse | Ferrari 458 Italia GT3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.