Załoga RAM Racing prowadzi po 4 z 12 godzin wyścigu w Mugello. W czołówce widnieją także trzy inne pojazdy GT3 – kilku faworytów, a także dwie polskie załogi, zaliczyło w tym okresie nieprzyjemne przygody.
Nie tak wyobrażali sobie rywalizację kierowcy przynajmniej kilku załóg startujących w tegorocznym wyścigu we Włoszech. Już pierwsze cztery godziny wylały na nich kubeł zimnej wody – niektórych stawiając w bardzo złej sytuacji przed sobotnią częścią batalii. Niestety, wśród tych załóg znalazły się dwa polskie składy – zarówno GT3 Racing w 997, jak i R8 Motorsport w A3T zaliczając przygody, które zrzuciły ich na dalekie pozycje w swoich klasach. Pocieszeniem dla Polaków może być tu co najwyżej fakt, że pech dopadł nawet najlepszych – już w pierwszej godzinie wyścigu, z czołówki wypadły dwie faworyzowane ekipy GT3.
Choć oficjalna impreza na włoskim torze Mugello rozpoczynała się w piątek – pierwsze pojazdy wyjechały tam na tor już w czwartek podczas czterech prywatnych sesji testowych. Możliwość tą, szczególnie po południu wykorzystała większość z zapisanych do walki, 73 załóg – a na ich czele znalazły się ekipy Black Pearl Rinaldi, Scuderia Praha, Hofor-Racing i Stadler. Tylko tym czterem udało się wówczas zejść poniżej granicy 1:51 – z drugiej strony, niewiele gorsze wyniki uzyskiwały także inne zespoły obecne w kategorii GT3, m.in. Walkenhorst i RAM Racing. Obecni w innych kategoriach Polacy, do walki dołączyli w dalszych sesjach – testy rozpoczynając od nieco gorszych czasów od liderów.
Jeszcze gorzej, sytuacja wyglądała w piątek rano, gdy w oficjalnym treningu, polski zespół startujący w kategorii 997 nie przejechał ani jednego szybkiego okrążenia. Najszybszymi pojazdami sesji okazały się natomiast dwa Ferrari 458 –"Czarne Perły" schodząc tym razem grubo poniżej 1:50 i pokonując Scuderię Praha. Z różnicą już ponad sekundy, trzeci czas uzyskała ekipa HB Racing, które później miało stać się groźnym przeciwnikiem Ferrari w walce o zwycięstwo – a w miarę niewielką stratę do liderów, z całej stawki GT3 miało jeszcze tylko Porsche zespołu Stadler. Pierwszymi oficjalnymi liderami kategorii 997 zostały załogi od GDL Racing i MRS-GT – a w klasie A3T, gdzie Polacy z R8 Motorsport uzyskali ósmy wynik, najszybszym okazało się być Audi TT zespołu LMS Engineering.
Zaraz po treningach, załogi ruszyły do kwalifikacji – i tu ponownie najszybszym było Ferrari ekipy Black Pearl. Zespół będący w praktyce odnogą niemieckiego Rinaldi Racing, o ponad 1.2 sekundy pokonał siostrzanego konkurenta ze Scuderia Praha – a na trzecie miejsce wskoczył tym razem nowy Mercedes brytyjskiej RAM Racing, pokonując dwa Porsche od HB Racing i Stadler Motorsport. Polaków ucieszył za to wynik w kategorii 997 – załoga GT3 Racing, po nieobecności w treningach zaliczyła trzeci czas sesji i do startu w pierwszej części wyścigu przystępowała z 13. pola w całej stawce. A3T w swojej klasie uzyskało siódmy wynik, do lidera z LMS tracąc całe 9 sekund.
Sam wyścig już od początku przyniósł niemałe emocje i zwroty – niestety, nie dla wszystkich przyjemne. Pierwszym pechowcem został walczący dla Scuderia Praha Matteo Malucelli, który wskutek wyjazdu poza tor szybko spadł na dalekie miejsce w stawce, które jednak w kolejnych minutach odrabiał uzyskując świetne czasy okrążeń. Na czele natomiast, startujący z pole position Pierre Kaffer musiał bronić się przed atakami Roberta Renauera z HB Racing – a po jakimś czasie, doszło również do pojedynku o miejsce trzecie między Ralfem Ineichenem ze Stadlera i Felipe Laserem z BMW od Walkenhorst. 35 minut po starcie, Ineichen stał się kolejnym pechowcem rywalizacji, poważna awaria tylnego zawieszenia zrzucając Szwajcarów na koniec stawki – a tuż przed końcem pierwszej godziny, z rywalizacji odpadło BMW.
10 minut później, ogromnego pecha mieli również Polacy z GT3 Racing, którym (a konkretnie Robertowi Lukasowi) do tego czasu udało się wyjść na prowadzenie w swojej klasie. Startujący z trzeciego miejsca Lukas, po trzech kwadransach pokonał Charlesa Espenlauba z MRS-GT – chwilę później zaliczył jednak kapcia, który zmusił Polaka do doczołgania się do alei serwisowej. Załoga straciła wiele cennych sekund i w kolejnych godzinach musiała walczyć w dalszej części stawki. Mniej problemów miała załoga R8 Motorsport, która w swojej kategorii utrzymywała szóste miejsce – przy czym do SP2 przesunięto tu zdecydowanie szybsze Audi TT RS.
W kolejnych godzinach, sytuacja nieco się uspokoiła – w czołówce, do HB Racing i Black Pearl dołączyła ekipa RAM Racing, a w godzinie trzeciej także Mercedes od GDL Racing. Czwórka ta wyraźnie oddaliła się od konkurentów, raz po raz zmieniając się miejscami – udany pościg za nią prowadziła natomiast tylko ekipa Scuderia Praha, która po pechowym początku, na mecie pierwszej części wyścigu była już piąta. Pozostałe załogi A6 okazały się wówczas gorsze od dwóch liderów kategorii 997.
Tu, po udanym początku, przewagę zaczęły tracić niemiecka MRS-GT i austriacka MSG – a GDL Racing, w drugiej godzinie będąc kolejną ofiarą wyścigowych nieszczęść. Pałeczkę przejęły ekipy francuskie, przede wszystkim ubiegłoroczni triumfatorzy wyścigu z Ruffier Racing oraz dwie załogi Porsche Lorient Racing – a po dwóch godzinach wydawało sie, że do rywalizacji powrócą również Polacy z GT3 Racing. Niestety, druga część piątkowej odsłony wyścigu przyniosła im kolejne wiadro zimnej wody – przez co po czterech godzinach wyścigu, załoga jest dopiero na 15 miejscu w klasie. Trzecia godzina była również okresem strat dla Polaków z R8 Motorsport, których strata do liderów kategorii A3T zwiększyła się z 5 do 13 okrążeń.
Druga, 8-godzinna część wyścigu wystartuje w sobotę o godzinie 9.00 – po godzinie 17 poznamy wyniki całego tegorocznego 12h Mugello.
Poz | Nr | Kierowcy | Zespół / Samochód | Rezultat | ||||
1 | 30 | Tom Onslow-Cole Adam Christodoulou Paul White |
1 | A6-Pro | RAM Racing Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
114 okr. | ||
2 | 7 | Daniel Allemann Herbert Handlos Rafl Bohn Alfred Renauer Robert Renauer |
2 | A6-Pro | HB Racing Team Herberth Porsche 911 GT3-R (997) |
+15.950 | ||
3 | 66 | Steve Parrow Alexander Volz Pierre Kaffer |
3 | A6-Pro | Black Pearl Racing by Rinaldi Ferrari 458 Italia GT3 |
+1:13.398 | ||
4 | 67 | Luc Braams Max Braams Duncan Huisman |
4 | A6-Pro | GDL Racing Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
+1:51.242 | ||
5 | 4 | Jiri Pisarik Jaromir Jirik Matteo Malucelli |
5 | A6-Pro | Scuderia Praga Ferrari 458 Italia GT3 |
+1 okr. | ||
6 | 17 | Patrice Lafargue Paul Lafargue Gabriel Abergel |
1 | 997 | Ruffier Racing Porsche 911 GT3 Cup (997) |
+2 okr. | ||
7 | 63 | Frédéric Lelièvre Gilles Blasco Philippe Polette Jean-Michel Neyrial |
2 | 997 | Porsche Lorent Racing Porsche 911 GT3 Cup S (997) |
+3 okr. | ||
8 | 9 | Michael Kroll Chantal Kroll Roland Eggimann Kenneth Heyer Christiaan Frankenhout |
6 | A6-Pro | Hofor-Racing Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
(+1:19.092) | ||
9 | 62 | Jean-François Demorge Alain Demorge Benjamin Roy Maxime Pialat |
3 | 997 | Porsche Lorent Racing Porsche 911 GT3 Cup S (997) |
(+1:24.183) | ||
10 | 5 | Heinz Schmersal Johannes Siegler Peter Schmidt Wiggo Dalmo |
1 | A6-Am | Car Collection Motorsport Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
(+1:35.193) | ||
11 | 19 | Rick Abresch Alex van't Hoff Nicky Pastorelli |
7 | A6-Pro | V8 Racing Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
+4 okr. | ||
12 | 10 | Michael Kroll Chantal Kroll Roland Eggimann Kenneth Heyer Christiaan Frankenhout |
2 | A6-Am | Hofor-Racing Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
(+11.812) | ||
13 | 53 | Tiziano Cappelletti Alex de Giacomi Niccoló Mercatali Francesca Linossi |
4 | 997 | Dinamic Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (991) |
+5 okr. | ||
14 | 56 | Manuel Nicolaidis Richard Feller Franco Piergiovanni |
5 | 997 | Classica Motors by RMS Porsche 911 GT3 Cup (991) |
(+1:10.971) | ||
15 | 58 | Andreas Marc Riedl Kim Hauschild Harald Hennes Oliver Freymuth |
6 | 997 | HRT Performance Porsche 911 GT3 Cup (991) |
(+1:26.668) | ||
16 | 92 | James Kaye Ben Gersekowski Manuel Cintrano Javier Morcillo |
1 | SP2 | MARC Cars Australia MARC GTC Ford Focus V8 |
+6 okr. | ||
17 | 20 | Christian Engelhardt Charles Putman Charles Espenlaub |
7 | 997 | MRS GT Racing Porsche 911 GT3 Cup (991) |
(+29.316) | ||
18 | 91 | Keith Kassulke Jake Camilleri Peter Leemhuis Ryan McLeod |
2 | SP2 | MARC Cars Australia MARC GTC Ford Focus V8 |
(+1:31.122) | ||
19 | 160 | Hal Prewitt Huub Delnoij Cor Euser |
1 | SP3 | Cor Euser Racing Lotus Evora GT4 |
(+1:32.186) | ||
20 | 47 | Benoît Fretin Bruno Fretin Michel Mitieus |
8 | 997 | B2F Compétition Porsche 911 GT3 Cup (997) |
+7 okr. | ||
21 | 97 | Malcolm Niall Mark Pilatti |
9 | 997 | GDL Racing Porsche 911 GT3 Cup S (997) |
(+53.580) | ||
22 | 96 | Ulrich Andree Patrik Kaiser Chris Tiger |
3 | SP2 | LMS Engineering Audi TT RS |
(+1:30.290) | ||
23 | 98 | Harry Hilders Roger Grouwels |
1 | A3T | NKPP Racing SEAT Leon Cup Racer |
(+1:44.305) | ||
24 | 45 | Jens Feucht Klaus Werner Miro Konopka |
10 | 997 | Artthea Racing Porsche 911 GT3 Cup (997) |
+8 okr. | ||
25 | 159 | Henk Thijssen Ivo Breukers Robert Nearn |
4 | SP2 | Red Camel Jordans.nl Audi R8 |
(+0.999) | ||
26 | 163 | Flick Haigh Bradley Ellis Adrian Barwick |
2 | SP3 | Optimum Motorsport Ginetta G55 GT4 |
(+1.889) | ||
27 | 95 | Ramzi Moutran Nabil Moutran Sami Moutran Phil Quaife |
2 | A3T | Memac Ogilvy Duel Racing SEAT Leon Supercopa LR |
(+32.160) | ||
28 | 31 | Herwig Duller Markus Weege Michael Fischer |
1 | A5 | Duller Motorsport BMW M3 (E46) |
(+59.174) | ||
29 | 46 | Johannes Kirchhoff Wolfgang Kemper Gustav Edelhoff Ingo Vogler |
5 | SP2 | Car Collecton Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997) |
(+1:57.785) | ||
30 | 100 | Harriet Arruabarrena Antonio Aristi Jordi Masdeu Unai Arruabarrena Miguel Angel Dasi |
3 | A3T | PCR Sport SEAT Leon Cup Racer |
+9 okr. | ||
31 | 206 | Carlo Mantori Jérôme Naveaux Jean-Pierre Lequeux |
3 | SP3 | Nova Race Ginetta G50 GT4 |
(+21.444) | ||
32 | 165 | Christopher Kemp Stuart Hall Angelos Metaxa |
4 | SP3 | Vantage Racing Aston Martin V8 Vantage GT4 |
(+1:03.271) | ||
33 | 170 | John Gilbert Devon Modell Ollie Hancock |
5 | SP3 | Speedworks Motorsport Aston Martin V8 Vantage GT4 |
(+1:09.598) | ||
34 | 221 | Philippe Cimadomo Christophe Capelli Henry Fletcher |
6 | SP3 | Nova Race Ginetta G50 GT4 |
(+1.21.322) | ||
35 | 60 | Pierre Yves Paque Vincent de Spriet Philippe Richard |
11 | 997 | Speedlover Porsche 911 GT3 Cup (991) |
+10 okr. | ||
36 | 75 | Martin Kroll Bernd Küpper Lars Zander |
2 | A5 | Hofor-Küpperracing BMW M3 Coupe (E46) |
(+1:16.001) | ||
37 | 115 | Jacob Kristensen Jan Engelbrecht Per Poulsen |
1 | A2 | Team K-Reiser Renault Clio Cup |
+11 okr. | ||
38 | 150 | Lionel Amrouche Franck-Leone Provost Manuele Gatto |
6 | SP2 | GC Automobile GC Automobile GC10 V8 |
(+1:02.871) | ||
39 | 51 | Martin Gasser René Ogrocki Sergio Negroni |
12 | 997 | MSG Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997) |
(+1:55.019) | ||
40 | 52 | Martin Konrad Felix Wimmer Luca Rettenbacher |
13 | 997 | MSG Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (991) |
+12 okr. | ||
41 | 161 | Frank Elsässer Oliver Bender Paul Follett |
7 | SP3 | Securtal Sorg Rennsport BMW M3 GT4 (E92) |
(+19:01.340) | ||
42 | 68 | Marco Petry Frank Unverhau |
1 | CUP1 | Priconracing BMW M235i Racing |
(+20:02.284) | ||
43 | 77 | Massimo Vignali Roberto Fecchio Oleksandr Gaidai |
14 | 997 | GDL Racing | +13 okr. | ||
44 | 135 | Christian Puth Klaus Kresnik Andreas Kempf |
2 | A2 | Red Camel Jordans.nl SEAT Leon 2.0 TDI |
(+3:59.581) | ||
45 | 71 | Ulf Wickop Maciej Dreszer Anders Fjordbach Kevin Warum |
2 | CUP1 | Securtal Sorg Rennsport BMW M235i Racing |
(+4:21.278) | ||
46 | 126 | Martin Sally Peter Obel Mads Christensen Sune Marcussen |
3 | A2 | Team Sally Racing Renault Clio Cup |
+14 okr. | ||
47 | 138 | Matt Neal Tom Wilson Lucas Orrock |
4 | A2 | KPM Racing Volkswagen Golf 2.0 TDi |
(+13.081) | ||
48 | 102 | Martin Gøtsche Nanna Gøtsche Prashanth Tharanisingh |
4 | A3T | Zest Racecar Engineering SEAT Leon Supercopa |
(+14.199) | ||
49 | 205 | François Riaux Gaëtan Bischoff Sarah Bovy |
5 | A3T | Team Altran Peugeot 208 GTi |
+15 okr. | ||
50 | 112 | Luigi Stanco Adriano Stanco Stefan Tanner |
5 | A2 | presenza.eu Racing Team Clio Renault Clio Cup |
(+49.814) | ||
51 | 99 | Thomas Gannon Ricky Coomber Christopher Bentley John Clonis |
6 | A2 | RKC/TGM Honda Civic Type-R (FD2) |
(+50.310) | ||
52 | 94 | Michael Kogler "Tessitore" Peter Schöller |
6 | A3T | Allcartunig Racing Team Austria SEAT Leon Supercopa |
(+51.088) | ||
53 | 50 | Bartosz Opioła Stanisław Jedliński Marcin Jedliński Robert Lukas |
15 | 997 | GT3 Racing Porsche 911 GT3 Cup (991) |
(+1:16.138) | ||
54 | 70 | Gustav Engljähringer Michael Hollerweger Mike Smit |
3 | CUP1 | MissionPossibleBySorgRennsport BMW M235i Racing |
+16 okr. | ||
55 | 200 | Alberto Vescovi Roberto Ferri Luca Magnoni |
8 | SP3 | Nova Race Ginetta G50 GT4 |
+17 okr. | ||
56 | 73 | Michael Schrey Michael Bonk Armin Akata Liesette Braams |
4 | CUP1 | Bonk Motorsport BMW M235i Racing |
(+42.559) | ||
57 | 80 | Tomas Miniberger Milan Kodidek Sergej Paulavets |
3 | A5 | RTR Projects BMW M3 GTR (E46) |
+18 okr. | ||
58 | 104 | Adam Gładysz Dominik Kotarba-Majkutewicz Gosia Rdest |
7 | A3T | R8 Motorsport Volkswagen Golf GTi |
+20 okr. | ||
59 | 108 | Sonny Nielsen Niels Nyboe Ole Klitgård Tim Söderhamn |
7 | A2 | A2parts DK Racing Event Renault Clio Cup |
(+45.467) | ||
60 | 136 | Huub Delnoij Cor Euser Hal Prewitt Dirk Schulz |
8 | A2 | Cor Euser Racing BMW 120d |
(+1:50.540) | ||
61 | 114 | Daniel Eberhard Thomas Burkart Fabio Botta Luigi Stanco Stefan Tanner |
9 | A2 | presenza.eu Racing Team Clio Renault Clio Cup |
+21 okr. | ||
62 | 27 | Josef Klüber Peter Schmidt Maximilian Stein |
3 | A6-Am | Car Collection Motorsport Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
+22 okr. | ||
63 | 90 | Claudio Truffer Patrik Meier Adrian Spescha |
8 | A3T | Capicorn-Racing SEAT Leon Supercopa |
+24 okr. | ||
64 | 1 | Mark Ineichen Rolf Ineichen Adrian Amstutz |
8 | A6-Pro | Stadler Motorsport Porsche 911 GT3-R (997) |
+28 okr. | ||
65 | 208 | Guillaume Roman William David Gonzalo de Andres |
9 | A3T | Team Altran Peugeot 208 GTi |
+30 okr. | ||
66 | 169 | Tony Hughes Ross Warburton Ollie Jackson |
9 | SP3 | Speedworks Motorsport Ginetta G50 GT4 |
+33 okr. | ||
67 | 72 | Axel Burghardt Jürgen Meyer Volker Piepmeyer Armin Akata |
5 | CUP1 | Bonk Motorsport BMW M235i Racing |
+37 okr. | ||
68 | 123 | Jens Henrik Hansen Jens Erik Hansen René Hagedorn |
10 | A2 | HM Motorsport Peugeot RC-Z |
+38 okr. | ||
69 | 164 | Luca Lorenzini Stefano Stefanelli Andréa Cosaro Mauro Guastamacchia |
10 | SP3 | GC Italia GC Automobile GC10 V8 |
+39 okr. | ||
70 | 162 | Lukas Niedertscheider Martin Niedertscheider Georg Steffny Marco Maranelli |
11 | SP3 | Niedertscheider Motorsport Ginetta G50 GT4 |
+45 okr. | ||
71 | 87 | Nigel Farmer Bashar Mardini |
16 | 997 | GDL Racing Porsche 911 GT3 Cup (991) |
+72 okr. | ||
72 | 3 | Henry Walkenhorst Christian Bollrath Felipe Fernándes Laser |
9 | A6 | Walkenhorst Motorsport BMW Z4 GT3 |
+87 okr. | ||
NST | 101 | Vincente Dasi Josep Parera Unai Arruabarrena |
- | A3T | PCR Sport SEAT Leon Cup Racer |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.