BMW najszybsze w wyścigu kwalifikacyjnym ADAC 24h

Załoga BMW Team Schubert wygrała 6-godzinny wyścig kwalifikacyjny przygotowujący ekipy do 24h Nürburgring. Niezwykle pechową awarię miała ekipa Haribo Racing.

Druga odsłona wyścigu kwalifikacyjnego 24h Nürburgring przebiegała w cieniu tragedii, która dwa tygodnie wcześniej postawiła pod znakiem zapytania obecność na torze pojazdów GT3. Ostatecznie, samochody te mogły wystartować na słynnej "Północnej Pętli" – po raz pierwszy jednak, musiały one dostosowywać się do ograniczeń prędkości umieszczonych w niektórych miejscach toru. Wskutek tego, czasy przejazdów nie mogły być już tak dobre, jak w poprzednich rywalizacjach – nie zabrakło jednak walki, a także dramatycznych zwrotów.

Do zaplanowanej na dwa dni imprezy przystąpiło łącznie 70 załóg – dwoma najliczniejszymi okazały się być te jeszcze niedawno wykreślone, czołowa SP9 GT3 oraz dopuszczająca pucharowe Porsche 911 SP7. Na torze pojawiły się również dwa wyścigowe pojazdy Jamesa Glickenhausa, SCG 003-C – trzecią najliczniejszą klasą były natomiast pucharowe BMW M235i, których na torze było łącznie 11. Wskutek kolizji wyścigu z rundami WEC, ELMS i BES, wśród kierowców zabrakło wielu gwiazd uczestniczących w wyścigach na tym torze – i tak jednak kilka załóg mogło się pochwalić mocnym gronem kierowców.

Faworytami można było określić m.in. ekipę Team Schubert, której dwa BMW prowadzone były przez m.in. Dirka Müllera, Marco Wittmanna, Dominika Baumanna czy Martina Tomczyka – Maximilian Götz i Marco Holzer walczyli natomiast w konkurencyjnym Mercedesie zespołu Haribo. Audi wystawiło swój skład Race Experience, z Nicolausem Mayr-Melnhofem czy Rodem Salmonem – przy czym walczyli oni w dotychczasowym Audi R8 LMS Ultra, gdyż oba nowe R8 pojawiły się w ten weekend na Monza. Tom Coronel i Christian Vietoris walczył w Mercedesie ekipy Zakspeed, Peter Dumbreck i Wolf Henzler pojawił się w składzie Falken Motorsports, a Jeroen Bleekemolen stanął na czele dwóch załóg Bentley Motorsports.

Wolnym treningu, swoje możliwości pokazała załoga Team Schubert nr 20. Baumann, Tomczyk, a także Jens Klingmann i Claudia Hürtgen, o niemal 2 sekundy przebili wynik załogi Bentleya nr 84 – a o ponad 3 Mercedesa od Haribo Racing. Od pozostałych pojazdów GT3, szybszy okazał się być jeden z modeli SCG, nr 9 z załogą pod wodzą Marino Franchittiego – drugi, nr 40, przegrał natomiast z BMW zespołu Walkenhorst i Johnem Edwardsem,  prywatnym Audi ekipy Buschów oraz Mercedesem od Zakspeed. W czołowej dziesiątce znalazł się także pojazd kategorii SP-Pro, Lexus LF-A zespołu Toyota Gazoo Racing – jedenaste było natomiast najszybsze pucharowe 911.

W kwalifikacjach, górą były już Mercedesy, w obu częściach sesji zaliczając najlepsze czasy. Już w pierwszej z nich, pole position zapewniła sobie załoga Haribo Racing, Max Götz pokonując wówczas Japończyków z Gazoo Racing i załogę Team Zakspeed – ta częściowo odegrała się w niedzielnej sesji drugiej, gdy to ona znalazła się na czele tabeli. Razem z Lexusem, miejsce w drugiej linii wywalczył także SCG nr 40 zespołu Scuderia Cameron Glickenhaus – drugi stanął do walki z linii trzeciej w drugiej części kwalifikacji pokonany przez Bentleya nr 85. Dwa kolejne miejsca wywalczyły BMW ekip Schubert i Walkenhorst.

Niestety, jeden z Mercedesów pożegnał się z wyścigiem jeszcze przed jego startem – awaria zmusiła do rezygnacji załogę Zakspeed. Bardzo dobrze radziła sobie natomiast załoga Haribo, która po starcie utrzymywała się w czołówce – najlepiej jednak wypadła załoga Team Schubert nr 20, która po starcie z siódmej pozycji, szybko stała się głównym konkurentem dla prowadzącego Mercedesa. Nieco zaskakująco, do czołówki dołączyły także dwa pucharowe Porsche – załogi Black Falcon i Manthey Racing nadzwyczaj skutecznie radząc sobie z teoretycznie silniejszymi pojazdami GT3 i samochodami od SCG.

Kiedy wydawało się, że zespół Haribo jest już blisko zwycięstwa – zaledwie pół godziny przed końcem wyścigu, jadący nim Max Götz poinformował o dziwnych wibracjach na przedniej osi. Nieplanowany zjazd i zmiana opon nie przyniosła rezultatu – na kolejnym okrążeniu Mercedes zatrzymał się na odcinku Karuzeli, w ten dramatyczny sposób odpadając z wyścigu. Prowadzenie przejął wówczas Martin Tomczyk w BMW – i to on pierwszy przekroczył linię mety, jako jedyny mając na koncie 41 pełnych okrążeń.

Co zaskakujące, kolejne dwa miejsca zajęły pucharowe Porsche, które również wykorzystały fatalnego pecha Mercedesa od Haribo. Ostatecznie, załoga Manthey Racing wygrała z Black Falcon przewagą zaledwie 12 sekund – po kolejnych 15, na mecie zjawił się natomiast zespół Falken Motorsport, który do końca walczył z drugim BMW ekipy Schubert. Modele Z4 GT3 zajęły również dwa kolejne miejsca – czołową dziesiątkę zamknęły natomiast dwa Audi przedzielone przez jeszcze jedno pucharowe Porsche.

Kierowcy i organizatorzy, wspólnie pochwalili także zmiany dotyczące bezpieczeństwa na torze. Według kierowców, do wprowadzonych w kilku miejscach ograniczeń prędkości można się przyzwyczaić, nie wpływają one na rywalizację tak bardzo, jak obawiali się tego niektórzy obserwatorzy - z drugiej strony, wyraźnie pozytywnie wpływają na bezpieczeństwo na konkretnych odcinkach toru.

Impreza 24h Nürburgring odbędzie się w dniach 14-17. maja – a już na 25. kwietnia zaplanowana jest druga runda serii VLN.

P Nr Kierowcy Klasa Zespół Rezultat
1 20


Dominik Baumann
Claudia Hürtgen
Jens Klingmann
Martin Tomczyk
1 SP7 GT3

BMW Team Schubert

41 okr.
2 92

Christoph Breuer
Matteo Cairoli
Sven Müller
1 SP7

Manthey Racing

+1 okr.
3 61


Gerwin Schuring
Manuel Metzger
Philipp Eng
Hannes Plesse
2 SP7

Black Falcon TMD Friction

(+12.421)
4 44
Peter Dumbreck
Wolf Henzler
2 SP9 GT3

Falken Motorsports

(+27.444)
5 19


Dirk Müller
Alexander Sims
Dirk Werner
Marco Wittmann
3 SP9 GT3

BMW Team Schubert

(+27.655)
6 17

John Edwards
Michela Cerutti
Felipe Fernandez Laser
4 SP9 GT3

Walkenhorst Motorsport

(+4:03:573)
7 18

Henry Walkenhorst
Werner Hamprecht
Christian Bollrath
5 SP9 GT3

Walkenhorst Motorsport

+2 okr.
8 15

Cong Fu Cheng
Marchy Lee
Shaun Thong
6 SP9 GT3

Audi Race Experience

(+1:04.061)
9 91

Dieter Schmidtmann
Andreas Ziegler
Marco Schelp
3 SP7

Manthey Racing

(+2:27.446)
10 14


Nikolaus Mayr-Melnhof
Rod Salmon
Mikael Ohlsson
Ronnie Saurenmann
7 SP9 GT3

Audi Race Experience

(+2:49.390)

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze