Sobotnimi treningami i kwalifikacjami oraz niedzielnym wyścigiem rozpocznie się tegoroczny sezon Deutsche Tourenwagen Masters. Walkę o mistrzowski tytuł stoczy 22 kierowców z dziesięciu zespołów, którzy poprowadzą samochody trzech producentów.
Sezon 2013 nie przynosi już takich rewolucyjnych zmian, jak poprzedni, kiedy to zmieniły się samochody, a do rywalizacji dołączyło BMW, ale na pewno emocje towarzyszące ściganiu będą podobne. Duży wpływ będą mieć na to zmiany przegotowane przez organizatorów – wprowadzono opony opcjonalne oraz system DRS. Zwłaszcza ten drugi jest mocno krytykowany, zarówno przez kibiców, jak i niektórych zawodników. Pojawiają się opinie, że doda on wyścigom tylko sztuczności, ale jak naprawdę będzie przekonamy się najwcześniej 4 maja.
Jeśli mowa o powrocie BMW, to trzeba wspomnieć styl w jakim zrobiła to bawarska marka – Bruno Spengler zdobył tytuł mistrzowski wśród kierowców, Team Schnitzer był najlepszym zespołem, a samo BMW zdominowało rywalizację producentów, za co należą się duże brawa.
„Jesteśmy obrońcami tytułu i dlatego znajdujemy się w najlepszej sytuacji, jakiej można sobie życzyć”
– powiedział dyrektor BMW Motorsport, Jens Marquardt. „Jesteśmy bardzo zadowoleni mogąc podjąć się tej roli. Jednak z dwoma silnymi przeciwnikami, jakimi są Audi i Mercedes, nigdy nie można spocząć na laurach i trzeba ciężko pracować, aby być zawsze konkurencyjnym. To jest dokładnie to, co robiliśmy podczas przerwy zimowej”.
Wyraźnym ostrzeżeniem dla rywali BMW były właśnie przedsezonowe testy w Barcelonie i Hockenheim. Podczas ostatniej serii panujący mistrzowie zakończyli z najlepszymi czasami wszystkie czterech dni testów, które były rozgrywane w zmiennych warunkach pogodowych. To dowód na to, że BWM nie przespało zimy.
Oprócz Spenglera, który z czterema zwycięstwami na koncie wyrósł na naturalnego lidera zespołu z Monachium (a teraz dodatkowo będzie woził na swoim samochodzie naklejkę z numerem 1), w czołówce powinien walczyć także Augusto Farfus. Brazylijczyk w zeszłym roku dwukrotnie startował z pole position, a także zaliczył zwycięstwo w Walencji, by na koniec sezonu zająć siódme miejsce w klasyfikacji kierowców. Kolejnymi mocnymi punktami BMW mogą być także były mistrz serii Martin Tomczyk oraz przybyły z Formuły 1 Timo Glock.
Audi otwarcie przyznaje, że liczyło na lepszy sezon 2012: „To prawda, że zeszły rok nie poszedł po naszej myśli”
– powiedział szef ekipy Wolfgang Ullrich. „Nie wycisnęliśmy maksimum z rzeczy, które opracowaliśmy i zainstalowaliśmy w samochodzie w trakcie sezonu”. W rezultacie Audi zakończyło sezon z najmniejszą ilością zwycięstw – dwoma zdobytymi za sprawą Edoardo Mortara. Najwyżej sklasyfikowanym kierowcą był Mike Rockenfeller, który zajął czwarte miejsce z 36 punktami straty do trzeciego Jamie Greena i 64 do Bruno Spenglera.
Jednak wszyscy w Audi mają nadzieję na dużo lepszy sezon 2013. Pomóc w osiągnięciu tego ma ogromna wiedza i doświadczenie w motorsporcie, dzięki któremu można pokonać problemy z RS5. Ogromne znaczenie będzie mieć także skład kierowców – reprezentanci marki z Ingolstadt mogą w sumie poszczycić się 33 zwycięstwami oraz dwoma dwukrotnymi mistrzami serii w osobach Mattiasa Ekströma i Timo Scheidera. Swój zwycięski dorobek chce na pewno powiększać Edoardo Mortara, a potencjał drzemie także w Mike’u Rockenfellerze i pozyskanym z Mercedesa Jamie Greenie. Młodzieńczą werwą dysponują wciąż Adrien Tambay, Filipe Albuquerque i Miguel Molina. Wszystko razem daje uzasadnioną podstawę do liczenia się z zawodnikami Audi.
„Myślę, że mamy najsilniejszy skład, jakim kiedykolwiek dysponowaliśmy w DTM”
– skomentował Ullrich „Spodziewamy się, że kierowcy będą odgrywać większą rolę. Dlatego też opieramy się na zawodnikach, którzy przynajmniej raz byli na podium DTM”. Jako jedyna z marek Audi nie zdecydowało się na zatrudnienie żadnego debiutanta.
Dla Mercedesa sezon 2012 nie mógł rozpocząć się lepiej - Gary Paffett zdobył dwa zwycięstwa w trzech pierwszych wyścigach i miał 40-punktową przewagę po rywalizacji w Spielberg. Wydawało się, że drugi tytuł Brytyjczyka będzie tylko formalnością, ale załamanie formy, jakie przyszło w drugiej części sezonu sprawiło, że kierowca rezerwowy McLarena w Formule 1 zajął ostatecznie drugie miejsce z niedużą stratą do Spenglera. Na dodatek w klasyfikacji producentów Mercedes spadł na ostatnie miejsce. Po nieudanej kampanii zarząd Mercedesa zdecydował się zmniejszyć swoje zaangażowanie w czołową niemiecką serię – w tym roku zamiast ośmiu pojawi się tylko sześć aut z gwiazdą na masce.
Ponadto niemal w ostatniej chwili na sportową emeryturę przeszedł doświadczony Ralf Schumacher, który był już potwierdzony na tegoroczny sezon. Niemiec nie będzie się ścigał, a zajmie się pracą z młodymi zawodnikami w RSC Mücke Motorsport. Oprócz Schumachera za kierownicą Mercedesa nie zobaczymy także Jamiego Greena, który przeszedł do Audi. Po stracie tak doświadczonych zawodników producent ze Stuttgardu dysponuje najmłodszym składem kierowców – średnia wieku to zaledwie 23 lata.
W kwestii rozdziału zawodników także doszło do zmian. W HWA pozostali Paffett i Christian Vietoris, ale dołączyli do nich Robert Wickens i Roberto Merhi. Dwaj debiutanci - Daniel Juncadella i 18-letni Pascal Wehrlein pojadą samochodami zgłoszonymi przez RSC Mucke, a w rywalizacji nie zobaczymy już ekipy Persson.
Konsekwencją niskiej średniej wieku jest brak dużego doświadczenia kierowców Mercedesa. Jedynie Paffett ma na swoim koncie więcej niż dwa sezony jazdy w DTM, a oprócz niego tylko Vietoris i Wickens zdobywali jakiekolwiek punkty. Wobec tego sezon 2013 może się okazać trudny dla Mercedesa, ale równie dobrze może być sporą niespodzianką.
Otwarcie sezonu zostanie rozegrane na torze Hockenheim położonym w regionie Badenia-Wiertembergia. Obiekt ten jest stałym elementem kalendarza od 2001, a tym sezonie po raz kolejny kierowcy będą rywalizowali na nim dwukrotnie – najpierw 4 maja, a następnie 20 października podczas ostatniego wyścigu sezonu.
Spotter Guide tegorocznego sezonu dostępny jest tutaj.
Składy zespołów na sezon 2013:
Nr | Kierowca | Zespół | Producent | |
1 | Bruno Spengler | Schnitzer | BMW | |
2 | Dirk Werner | Schnitzer | BMW | |
3 | Gary Paffett | HWA | Mercedes | |
4 | Roberto Mehri | HWA | Mercedes | |
5 | Edoardo Mortara | Rosberg | Audi | |
6 | Filipe Albuquerque | Rosberg | Audi | |
7 | Augusto Farfus | RBM | BMW | |
8 | Joey Hand | RBM | BMW | |
9 | Christian Vietoris | HWA | Mercedes | |
10 | Robert Wickens | HWA | Mercedes | |
11 | Mattias Ekstroem | Abt | Audi | |
12 | Jamie Green | Abt | Audi | |
15 | Martin Tomczyk | RMG | BMW | |
16 | Andy Priaulx | RMG | BMW | |
17 | Daniel Juncadella | Mucke | Mercedes | |
18 | Pascal Wehrlein | Mucke | Mercedes | |
19 | Mike Rockenfeller | Phoenix | Audi | |
20 | Miguel Molina | Phoenix | Audi | |
21 | Marco Wittmann | Mtek | BMW | |
22 | Timo Glock | Mtek | BMW | |
23 | Timo Scheider | Abt | Audi | |
24 | Adrien Tambay | Abt | Audi |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.