Już w niedzielę start tegorocznego sezonu

Sobotnimi treningami i kwalifikacjami oraz niedzielnym wyścigiem rozpocznie się tegoroczny sezon Deutsche Tourenwagen Masters. Walkę o mistrzowski tytuł stoczy 22 kierowców z dziesięciu zespołów, którzy poprowadzą samochody trzech producentów.

Sezon 2013 nie przynosi już takich rewolucyjnych zmian, jak poprzedni, kiedy to zmieniły się samochody, a do rywalizacji dołączyło BMW, ale na pewno emocje towarzyszące ściganiu będą podobne. Duży wpływ będą mieć na to zmiany przegotowane przez organizatorów – wprowadzono opony opcjonalne oraz system DRS. Zwłaszcza ten drugi jest mocno krytykowany, zarówno przez kibiców, jak i niektórych zawodników. Pojawiają się opinie, że doda on wyścigom tylko sztuczności, ale jak naprawdę będzie przekonamy się najwcześniej 4 maja.

Jeśli mowa o powrocie BMW, to trzeba wspomnieć styl w jakim zrobiła to bawarska marka – Bruno Spengler zdobył tytuł mistrzowski wśród kierowców, Team Schnitzer był najlepszym zespołem, a samo BMW zdominowało rywalizację producentów, za co należą się duże brawa.

„Jesteśmy obrońcami tytułu i dlatego znajdujemy się w najlepszej sytuacji, jakiej można sobie życzyć” – powiedział dyrektor BMW Motorsport, Jens Marquardt. „Jesteśmy bardzo zadowoleni mogąc podjąć się tej roli. Jednak z dwoma silnymi przeciwnikami, jakimi są Audi i Mercedes, nigdy nie można spocząć na laurach i trzeba ciężko pracować, aby być zawsze konkurencyjnym. To jest dokładnie to, co robiliśmy podczas przerwy zimowej”.

Wyraźnym ostrzeżeniem dla rywali BMW były właśnie przedsezonowe testy w Barcelonie i Hockenheim. Podczas ostatniej serii panujący mistrzowie zakończyli z najlepszymi czasami wszystkie czterech dni testów, które były rozgrywane w zmiennych warunkach pogodowych. To dowód na to, że BWM nie przespało zimy.

Oprócz Spenglera, który z czterema zwycięstwami na koncie wyrósł na naturalnego lidera zespołu z Monachium (a teraz dodatkowo będzie woził na swoim samochodzie naklejkę z numerem 1), w czołówce powinien walczyć także Augusto Farfus. Brazylijczyk w zeszłym roku dwukrotnie startował z pole position, a także zaliczył zwycięstwo w Walencji, by na koniec sezonu zająć siódme miejsce w klasyfikacji kierowców. Kolejnymi mocnymi punktami BMW mogą być także były mistrz serii Martin Tomczyk oraz przybyły z Formuły 1 Timo Glock.

Audi otwarcie przyznaje, że liczyło na lepszy sezon 2012: „To prawda, że zeszły rok nie poszedł po naszej myśli” – powiedział szef ekipy Wolfgang Ullrich. „Nie wycisnęliśmy maksimum z rzeczy, które opracowaliśmy i zainstalowaliśmy w samochodzie w trakcie sezonu”.  W rezultacie Audi zakończyło sezon z najmniejszą ilością zwycięstw – dwoma zdobytymi za sprawą Edoardo Mortara. Najwyżej sklasyfikowanym kierowcą był Mike Rockenfeller, który zajął czwarte miejsce z 36 punktami straty do trzeciego Jamie Greena i 64 do Bruno Spenglera.

Jednak wszyscy w Audi mają nadzieję na dużo lepszy sezon 2013. Pomóc w osiągnięciu tego ma ogromna wiedza i doświadczenie w motorsporcie, dzięki któremu można pokonać problemy z RS5. Ogromne znaczenie będzie mieć także skład kierowców – reprezentanci marki z Ingolstadt mogą w sumie poszczycić się 33 zwycięstwami oraz dwoma dwukrotnymi mistrzami serii w osobach Mattiasa Ekströma i Timo Scheidera. Swój zwycięski dorobek chce na pewno powiększać Edoardo Mortara, a potencjał drzemie także w Mike’u Rockenfellerze i pozyskanym z Mercedesa Jamie Greenie. Młodzieńczą werwą dysponują wciąż Adrien Tambay, Filipe Albuquerque i Miguel Molina. Wszystko razem daje uzasadnioną podstawę do liczenia się z zawodnikami Audi.

„Myślę, że mamy najsilniejszy skład, jakim kiedykolwiek dysponowaliśmy w DTM” – skomentował Ullrich „Spodziewamy się, że kierowcy będą odgrywać większą rolę. Dlatego też opieramy się na zawodnikach, którzy przynajmniej raz byli na podium DTM”. Jako jedyna z marek Audi nie zdecydowało się na zatrudnienie żadnego debiutanta.

Dla Mercedesa sezon 2012 nie mógł rozpocząć się lepiej - Gary Paffett zdobył dwa zwycięstwa w trzech pierwszych wyścigach i miał 40-punktową przewagę po rywalizacji w Spielberg. Wydawało się, że drugi tytuł Brytyjczyka będzie tylko formalnością, ale załamanie formy, jakie przyszło w drugiej części sezonu sprawiło, że kierowca rezerwowy McLarena w Formule 1 zajął ostatecznie drugie miejsce z niedużą stratą do Spenglera. Na dodatek w klasyfikacji producentów Mercedes spadł na ostatnie miejsce. Po nieudanej kampanii zarząd Mercedesa zdecydował się zmniejszyć swoje zaangażowanie w czołową niemiecką serię – w tym roku zamiast ośmiu pojawi się tylko sześć aut z gwiazdą na masce.

Ponadto niemal w ostatniej chwili na sportową emeryturę przeszedł doświadczony Ralf Schumacher, który był już potwierdzony na tegoroczny sezon. Niemiec nie będzie się ścigał, a zajmie się pracą z młodymi zawodnikami w RSC Mücke Motorsport. Oprócz Schumachera za kierownicą Mercedesa nie zobaczymy także Jamiego Greena, który przeszedł do Audi. Po stracie tak doświadczonych zawodników producent ze Stuttgardu dysponuje najmłodszym składem kierowców – średnia wieku to zaledwie 23 lata.

W kwestii rozdziału zawodników także doszło do zmian. W HWA pozostali Paffett i Christian Vietoris, ale dołączyli do nich Robert Wickens i Roberto Merhi. Dwaj debiutanci - Daniel Juncadella i 18-letni Pascal Wehrlein pojadą samochodami zgłoszonymi przez RSC Mucke, a w rywalizacji nie zobaczymy już ekipy Persson.

Konsekwencją niskiej średniej wieku jest brak dużego doświadczenia kierowców Mercedesa. Jedynie Paffett ma na swoim koncie więcej niż dwa sezony jazdy w DTM, a oprócz niego tylko Vietoris i Wickens zdobywali jakiekolwiek punkty. Wobec tego sezon 2013 może się okazać trudny dla Mercedesa, ale równie dobrze może być sporą niespodzianką.

Otwarcie sezonu zostanie rozegrane na torze Hockenheim położonym w regionie Badenia-Wiertembergia. Obiekt ten jest stałym elementem kalendarza od 2001, a tym sezonie po raz kolejny kierowcy będą rywalizowali na nim dwukrotnie – najpierw 4 maja, a następnie 20 października podczas ostatniego wyścigu sezonu.

Spotter Guide tegorocznego sezonu dostępny jest tutaj.

Składy zespołów na sezon 2013:

Nr Kierowca Zespół Producent
1 Bruno Spengler Schnitzer BMW
2 Dirk Werner Schnitzer BMW
3 Gary Paffett HWA Mercedes
4 Roberto Mehri HWA Mercedes
5 Edoardo Mortara Rosberg Audi
6 Filipe Albuquerque Rosberg Audi
7 Augusto Farfus RBM BMW
8 Joey Hand RBM BMW
9 Christian Vietoris HWA Mercedes
10 Robert Wickens HWA Mercedes
11 Mattias Ekstroem Abt Audi
12 Jamie Green Abt Audi
15 Martin Tomczyk RMG BMW
16 Andy Priaulx RMG BMW
17 Daniel Juncadella Mucke Mercedes
18 Pascal Wehrlein Mucke Mercedes
19 Mike Rockenfeller Phoenix Audi
20 Miguel Molina Phoenix Audi
21 Marco Wittmann Mtek BMW
22 Timo Glock Mtek BMW
23 Timo Scheider Abt Audi
24 Adrien Tambay Abt Audi

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze