23 lata temu Mattias Ekström po raz pierwszy wystartował w DTM jako kierowca fabryczny Audi. Nadszedł czas, aby powiedział „Adjö” marce w swoim ojczystym języku. Ten wyjątkowy sportowiec, który zawsze trzymał się swoich przekonań i potrafił budzić kontrowersje, był pierwszorzędnym ambasadorem Audi: dwukrotnym mistrzem DTM, mistrzem świata w rallycrossie, zwycięzcą 24-godzinnego wyścigu w Spa, zwycięzcą etapowym Dakaru oraz zdobywcą legendarnej trasy Streif – jadąc pod górę w całkowicie elektrycznym, demonstracyjnym Audi e-tron.
two autografów: tak wyglądało 26 września w Ingolstadt pożegnanie Mattiasa Ekströma z Audi – marką, z którą świętował największe sukcesy w swojej wyjątkowej karierze motorsportowej. W pożegnaniu na terenie fabryki wzięło udział wielu fanów motorsportu z grona pracowników Audi oraz Rolf Michl, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Bardzo wiele zawdzięczamy Mattiasowi, a my z kolei pomogliśmy mu w osiągnięciu największych sukcesów w jego karierze”
– powiedział Michl, który w tym roku poprowadził program Dakar marki do sukcesu jako szef sportów motorowych. „Do dziś jestem pod wrażeniem nie tylko jego ciągłych wyników, ale także doskonałego ducha zespołu. Mattias nigdy nie koncentrował się wyłącznie na wyścigach. Zawsze pomagał rozwijać projekty, wspierał naszych projektantów i pomagał promować zespoły, z którymi współpracował. Dzięki tym cechom i serii sukcesów jest doskonałym wzorem do naśladowania dla wielu międzynarodowych talentów w sportach motorowych. Życzymy mu wszystkiego najlepszego w jego przyszłej karierze”
.
Ekström nie był nawet fabrycznym kierowcą, kiedy zdobył swój pierwszy tytuł z Audi w swojej ojczystej Szwecji w 1999 r. Miał wtedy 21 lat i był prywatnym kierowcą w A4 quattro w Szwedzkich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych. Dwa lata później Ekström podpisał kontrakt z Audi i wystartował w swoim pierwszym sezonie w DTM. Prestiżowa seria samochodów turystycznych miała pozostać jego sportowym domem przez 17 lat. Wraz z Audi Sport Team Abt Sportsline, Skandynaw świętował dwa tytuły w Audi A4 DTM, ukończył cztery sezony jako wicemistrz, zdobył 20 pole position i 23 zwycięstwa w wyścigach.
Chociaż DTM było jego domem przez prawie dwie dekady, Szwed udowodnił swoją sportową wszechstronność w wielu innych dyscyplinach. Prawdopodobnie żaden inny kierowca wyścigowy nie jest tak wszechstronny. W 2011 r., wspólnie z fabrycznym kierowcą Audi Timo Scheiderem oraz belgijskim kierowcą Gregiem Franchi, przyniósł młodemu programowi wyścigowemu klientów Audi pierwsze zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu w Audi R8 LMS GT3 na Spa-Francorchamps w Belgii. W swoim własnym zespole EKS wygrał Rallycrossowe Mistrzostwa Świata w 2016 r. z Audi S1 EKS RX quattro, a następnie zajął trzy razy drugie miejsce w mistrzostwach świata. Zgodnie z mottem namalowanym na jego kasku, „Go hard or go home”, czterokrotnie wygrał również klasyfikację kierowców i raz Puchar Narodów Race of Champions, coroczne spotkanie najlepszych kierowców sportów motorowych na świecie. Między innymi dwukrotnie pokonał Michaela Schumachera i raz jego syna Micka. W tradycyjnych rajdach Szwed osiągał sukcesy klasowe na poziomie mistrzostw świata. W Pure ETCR w 2021 r. jako mistrz marki Group Cupra udowodnił, że jest również doskonałym mistrzem pionierskich napędów całkowicie elektrycznych.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.