Ott Tänak znajduje się na pozycji lidera po pierwszym dniu zmagań w Rajdzie Arktycznym, drugiej rundzie tegorocznego sezonu WRC.
Co prawda ten rajd ulokowany w Finlandii jest jedynym z najstarszych w Europie, jednak dopiero teraz zalicza swój debiut w harmonogramie Rajdowych Mistrzostw Świata. Obszar Lapland stał się zamiennikiem dla Rajdu Szwecji, który pierwotnie miał być organizowany właśnie w ten weekend. Szwedzka runda została jednak odwołana z powodu ograniczeń wywołanych pandemią koronawirusa.
Ponadto, w ostatnich latach Rajd Szwecji nie był gwarancją śniegu. Nie jest to problem w przypadku Rajdu Arktycznego, który organizowany jest w obszarze koła podbiegunowego, chociaż nawet i tutaj temperatury wahały się w okolicach 0°C, co miało kluczowe znaczenie w zarządzaniu oponami Pirelli.
Piątkowy harmonogram jazd składał się z dwóch przejazdów najdłuższego odcinka specjalnego rajdu – Sarriojärvi (31,05 km). Pierwsza próba została zorganizowana po południu, zaś druga już przy pełnej ciemności.
Trasę otwierał aktualny rajdowy mistrz świata i zwycięzca otwierającego sezon Rajdu Monte Carlo – Sébastien Ogier z Toyoty. Francuz miał przez to utrudnione zadanie, choć odśnieżarka, która została wysłana przez organizatorów wczoraj wieczorem w celu rozsunięcia świeżego puchu, z pewnością pomogła. Mimo to Ogier zameldował się na mecie pierwszego oesu na dziewiątym miejscu, z niemal 23-sekundową stratą do najszybszego na tej próbie Otta Tänaka z Hyundaia. Estończyk był tu najszybszy i wypracował 3,6 sek. przewagi nad zespołowym kolegą, Craigiem Breenem.
Po zapadnięciu zmroku wielu kierowców narzekało na warunki na trasie, które została po południu przejechana przez 55 załogi. W wielu miejscach był widoczny szuter, co miało negatywny wpływ na kolce na oponach. Tänak jednak pewnie pokonał również drugą próbę Sarriojärvi, na której był o prawie 10 sekund szybszy od Kalle Rovanpery z Toyoty.
W klasyfikacji generalnej rajdu Tänak ma 16,2 sekundy przewagi nad Breenem, zaś czołową trójkę uzupełnia Rovanperä z 20-sekundową stratą. Czwarte miejsce zajmuje Thierry Neuville (+ 29,8 s), a jako piąty jedzie Elfyn Evans (+ 32 s). Szóstą pozycję okupuje Teemu Suninen, na siódmej lokacie plasuje się Takamoto Katsuta, a czołową dziesiątkę uzupełniają debiutujący w Hyundaiu i20 Coupe WRC Oliver Solberg, a także Ogier i Gus Greensmith.
Jutro załogi będą miały do pokonania 6 odcinków specjalnych o łącznej długości 144,04 km.
P | Nr | Załoga | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 8 | Ott Tänak Martin Järveoja | Hyundai Shell Mobis WRT | 31:50,7 | |||
2 | 42 | Craig Breen Paul Nagle | Hyundai Shell Mobis WRT | + 16,2 | |||
3 | 69 | Kalle Rovanperä Jonne Halttunen | Toyota Gazoo Racing WRT | + 20,4 | |||
4 | 11 | Thierry Neuville Martijn Wydaeghe | Hyundai Shell Mobis WRT | + 29,8 | |||
5 | 33 | Elfyn Evans Scott Martin | Toyota Gazoo Racing WRT | + 32,0 | |||
6 | 3 | Teemu Suninen Mikko Markkula | M-Sport Ford WRT | + 34,5 | |||
7 | 18 | Takamoto Katsuta Daniel Barritt | Toyota Gazoo Racing WRT | + 38,8 | |||
8 | 2 | Oliver Solberg Sebastian Marshall | Hyundai 2C Competition | + 45,9 | |||
9 | 1 | Sébastien Ogier Julien Ingrassia | Toyota Gazoo Racing WRT | + 49,8 | |||
10 | 44 | Gus Greensmith Elliott Edmondson | M-Sport Ford WRT | + 1:05,8 |