Sanders i Lategan liderami w stolicy, kolejne podium Rodewalda

Prowincja Rijad rozciąga się na rozległym obszarze środkowej części Arabii Saudyjskiej. Odcinek specjalny ósmego etapu rozgrywany był na południe od stolicy, na oddzielnych trasach dla pojazdów FIM i FIA, ale obie miały ponad 480 kilometrów.

Imponujące partie wydm rozbudziły apetyty specjalistów od piasku, którzy nie mogą się doczekać wjazdu do Empty Quarter. Kluczowa jednak była koncentracja – zarówno na jeździe, jak i nawigacji. Na fragmentach offroadowych zawodnicy sami wybierali najlepszą trasę, a na szybszych odcinkach nawigatorzy musieli odnaleźć właściwą drogę w plątaninie ścieżek. Dzięki swojej wszechstronności Daniel Sanders i Henk Lategan utrzymali pozycje liderów, co jest bardzo ważne w tej fazie rajdu. Po raz piąty w tej edycji na etapowym podium stanął Darek Rodewald i wraz ze swoim czeskim kierowcą Alešem Lopraisem są na dobrej drodze do końcowego podium.

Motocykle

Wydarzeniem dnia był upadek i odpadnięcie z rajdu Pablo Quintanilli, który doznał kontuzji barku na 133. kilometrze. Luciano Benavides i Adrien Van Beveren zatrzymali się, aby pomóc motocykliście z Chile, po czym powrócili do walki w zabójczym tempie. Po odliczeniu czasu spędzonego na pomocy koledze, Argentyńczyk i Francuz zajęli dwa pierwsze miejsca na etapowym podium, z różnicą 2’08’’. Tymczasowym zwycięzcą etapu był Tosha Schareina, któremu jednak dobry wynik pozwolił zmniejszyć o 4’30’’ stratę do Daniela Sandersa, otwierającego trasę po swoim niedzielnym zwycięstwie. Australijczyk z zespołu Hondy nie musi się jednak martwić o swoją pozycję lidera, gdyż ma 11-minutową przewagę, co jest dość bezpieczną różnicą w perspektywie kolejnych trzech etapów, a także, być może, decydującą o zwycięstwie.

W Rally 2 najszybszy był na etapie Michael Docherty, jednak jego zwycięstwo nie zagroziło czołowej trójce. Edgar Canet, Tobias Ebster i Romain Dumontier mają na tyle dużą przewagę nad resztą stawki, a także pomiędzy sobą, że ich pozycje zdają się być przesądzone. Konrad Dąbrowski przyjechał na metę etapu z 9. czasem, co spowodowało spadek na 8. pozycję w Rally 2. Dąbrowski wciąż jednak utrzymuje pozycję wicelidera klasyfikacji Juniorów. Wiceliderem stawki Weteranów jest z kolei nadal Bartłomiej Tabin, który ukończył etap na 61. miejscu. W Rally 2 utrzymuje się na 39. pozycji.

Samochody

Henk Lategan nie tylko wygrał swój drugi etap w rajdzie, ale także ponownie zrobił to w Rijadzie, gdzie triumfował też w 2022 roku. Etapowe podium uzupełnili jego kolega z zespołu i rodak Guy Botterill (1’47’’ straty) i Mathieu Serradori (4’04’’). Ten wynik pozwolił prowadzącemu w rajdzie kierowcy z RPA powiększyć przewagę nad drugim w stawce Yazeedem Al-Rajhi do 5’41’’. Mattias Ekström, który jechał jako drugi na trasie tego etapu, nadal zajmuje miejsce na podium, ale traci już 28’55’’. Czwarty w klasyfikacji generalnej Nasser Al-Attiyah powiększył swoją stratę do lidera do 34’14’’, ale za to zbliżył się do Ekströma na nieco ponad 5 minut.

Challenger

Na liście etapowych zwycięzców w klasie Challenger pojawiło się nowe nazwisko – na ósmym etapie triumfował 19-letni Hiszpan Pau Navarro, który o ​​1’23’ ’wyprzedził Paula Spieringsa. Ta walka rozegrała się daleko za Nicolasem Cavigliasso, liderem klasyfikacji generalnej, mającym 25’49’’ przewagi nad Gonçalo Guerreiro, który od początku rajdu praktycznie nie przesuwa się z 2. miejsca. Nasz debiutant Adam Kuś z ukraińskim pilotem Dmytro Cyro nadal nie zwalniają tempa i spisują się znakomicie! 9. miejsce na etapie dało im kolejny awans – są już 7. załogą w klasie Challenger. Piotr Beaupre i Jacek Czachor także awansowali. Na OS-ie uzyskali 31. czas, a w klasyfikacji generalnej są już na 23. pozycji.

SSV

Brock Heger, lider klasy SSV, może skupić się na zdobywaniu doświadczenia za kierownicą swojego Polarisa i pozostawić walkę o zwycięstwa etapowe innym kierowcom. Debiutujący w Dakarze Amerykanin ma aż 1 godzinę i 41 minut przewagi nad Xavierem de Soultrait. Z kolei Jeremias Gonzales Ferioli ruszył do ataku i odniósł swoją drugą z rzędu etapową wygraną. Hasan Alsadadi i Marcin Pasek dotarli do mety etapu z 25. czasem i taką też pozycję zajmują w klasie SSV. 

Ciężarówki

Martin Macik odniósł czwarte zwycięstwo etapowe w rajdzie, zwiększając przewagę nad Mitchelem van den Brinkiem do 2 godzin i 29 minut. Holender będzie musiał bronić drugiej pozycji zagrożonej przez Alesa Lopraisa. Różnica między tą dwójką stopniała do nieco ponad 6 minut. Darek Rodewald, mechanik pokładowy Lopraisa, przywiezie z rajdu najwięcej z Polaków medali za miejsca na podium – na ósmym etapie czesko-polska załoga zajęła 2. miejsce, po raz piąty meldując się w pierwszej trójce załóg ciężarówek. Tomas Vratny, pilotowany przez Bartłomieja Bobę, ukończył etap na 14. pozycji i wciąż zajmuje 11. miejsce w rajdzie.

Ciekawostka dnia

Mathieu Serradori odniósł zwycięstwo etapowe w 2018 roku, a w 2022 ukończył Dakar na 7. pozycji w klasyfikacji generalnej. Teraz chce pokazać, że duet Mathieu Serradori/Loïc Minaudier jest liczącą się załogą w Dakarze. W drugim tygodniu Francuz jadący samochodem CR7 T1+ dowodzi, że ten cel jest realny. W klasyfikacji generalnej zajmuje 6. miejsce, a dzięki trzeciej pozycji na ósmym etapie zbliżył się na niecałe trzy minuty do Mitcha Guthrie. Dla Francuza, który opracował swój samochód 4x4 w ścisłej współpracy z zespołem Century 21 z RPA, pierwsza piątka jest już w zasięgu ręki. Dobrą dyspozycję CR7 potwierdziło czwarte miejsce na etapie, które wywalczył jego kolega z zespołu Brian Baragwanath.

Dramat dnia

Na początku swojej kariery Pablo Quintanilla popełniał błędy, czego wynikiem było wycofanie się z Dakaru w jego dwóch pierwszych startach (w 2013 i 2014 roku), a następnie w 2017 roku. Od tego czasu ukończył ostatnie siedem edycji Dakaru. Jako jedyny zawodnik fabryczny może pochwalić się takim rekordem. W tym roku Quintanilla go nie poprawi z powodu upadku po 133 kilometrach ósmego etapu. Dwukrotny mistrz świata FIM (w 2016 i 2017 roku) musiał poddać się z powodu kontuzji barku w swoim 13. Dakarze. Stawka motocyklowa straciła w ten sposób najbardziej doświadczonego zawodnika fabrycznego, który był drugi w edycjach 2020 i 2022. Mimo to Honda nie może narzekać. W rajdzie pozostało czterech motocyklistów zespołu «czerwonych», wszyscy w pierwszej piątce (Schareina drugi, Van Beveren trzeci, Brabec czwarty, Howes piąty). Brakuje im tylko tego najważniejszego, pierwszego miejsca, zajmowanego przez Daniela Sandersa, ale do mety w Shubaytah jeszcze 4 etapy...

Liczba dnia: 286

Chyba nikt się tego nie spodziewał. Na niedzielnym etapie zabrakło znaczącej postaci, ponieważ Giniel de Villiers przedwcześnie opuścił rajd po raz pierwszy od debiutu w Dakarze w 2003 roku. Kierowca z RPA, który wygrał pierwszą edycję południowoamerykańską w 2009 roku w Volkswagenie Tuareg, nie tylko cieszył się 100% frekwencją na mecie w pierwszych 21 startach, ale także osiem razy stanął na podium klasyfikacji generalnej. Łącznie kierowca, obecnie jeżdżący Toyotą, przejechał 286 etapów, z których 18 wygrał. Giniel był zmuszony wycofać się z rajdu z powodu urazu szyi jego pilota Dirka Von Zitzewitza, z którym wygrał w 2009 roku.

Wypowiedź dnia

Jacek Czachor (pilot Piotra Beaupre, Zoll Racing): „Dzisiaj nie było źle. Kolejny długi odcinek przejechany, i to za dnia, co jest dla nas szczególne. Złapaliśmy kapcia, niestety, na trzydziestym kilometrze i później oszczędzaliśmy opony. Bardzo dużo było fesz-feszu – takiego pyłu o konsystencji cementu, a na koniec wydmy, dobrze, szybko przejechane. To był jeden z takich naszych dobrych odcinków. Jeszcze cztery odcinki przed nami, ale teraz będzie mniej kilometrów na odcinkach, za to dużo wydm”.

Dakar Classic

Porsche 959 numer 702 już nie obroni wygranej sprzed 2 lat. Na siódmym etapie podczas jazdy po wydmach, sprzęgło niemieckiego samochodu odmówiło posłuszeństwa. Z zeszłym roku świeżo przygotowany przez warsztaty Nantes Prestige Autos samochód zajął 5. miejsce. Juan Morera, zwycięzca edycji 2023, chciał powrócić i udowodnić potencjał Porsche. Jednak trójstronna walka o tytuł dobiegła końca. Carlos Santaolalla i Lorenzo Traglio walczą teraz między sobą. Różnica między dwoma pretendentami do korony nigdy nie przekroczyła 48 punktów. Po siedmiu etapach dzieliło ich zaledwie 20 punktów, a ósmy etap jeszcze tę różnicę zmniejszył na korzyść Hiszpana, który prowadzi w rajdzie od 6. etapu. O zwycięstwie w Dakar Classic w 2025 roku zadecydują etapy na pustyni Empty Quarter. Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka na pełnym wydm ósmym etapie zajęli trzynastą pozycję, a w klasyfikacji generalnej według prowizorycznych wyników utrzymali znakomite szóste miejsce.

Mistrzostwa Świata w Rajdach Terenowych W2RC

Luciano Benavides odniósł swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w tegorocznej edycji Dakaru i 13. w W2RC, ale jego kolega z zespołu Daniel Sanders, który wygrał 5 etapów od startu w Bisha jest wciąż zdecydowanym liderem klasyfikacji motocyklistów i głównym faworytem do zwycięstwa na mecie rajdu pod koniec tego tygodnia. Zarówno dla Argentyńczyka, jak i Australijczyka jest to pierwszy raz, kiedy jadą w barwach KTM po transferach z Husqvarny i GasGas. Po pojedynku Hero – Honda w 2024 roku, w sezonie 2025 zapowiada się na walkę pomiędzy KTM i Hondą HRC.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze