Ott Tänak po zapewnieniu sobie mistrzowskiego tytułu WRC powiedział, że na ten moment pracował przez całe swoje życie i choć napotykał na wiele przeciwności, cieszy się, że w końcu osiągnął swój cel.

Zanim Estończyk ustabilizował się jako stały kierowca WRC, wcześniej miał dość wyboistą przygodę z rajdami, będąc kilkukrotnie zwalnianym przez szefa M-Sportu Malcolma Wilsona. Dwa pierwsze zwycięstwa przyszły w 2017 roku za kierownicą jeszcze Forda Fiesty i wtedy stało się jasne, że Tänak jest już pożądanym kierowcą.

Po tym, jak M-Sport postanowił zatrzymać Sébastiena Ogiera na sezon 2018, Tänak przeszedł do Toyoty, z którą sięgał w ubiegłym roku po cztery zwycięstwa. Już wtedy był on na dobrej drodze po tytuł, jednak niezwykle pechowa końcówka sezonu sprawiła, że ostatecznie sześciokrotnym mistrzem WRC został Ogier. W tym roku jednak Tänak był zdecydowanym faworytem po odniesieniu sześciu triumfów i zapewnił sobie tytuł przy pierwszej okazji, zajmując drugie miejsce w Rajdzie Katalonii i zdobywając maksymalną liczbę punktów za Power Stage.

„Ciężko mi w tej chwili cokolwiek powiedzieć. Presja w ten weekend była na innym poziomie. To był cel mojego życia. Wiedziałem, że nie mogę popełnić żadnych błędów, jednak nadal musiałem zdobyć dobry wynik, aby zrealizować zadanie. Na początku trudno było obchodzić się z tą presją. Ostatecznie jednak udało mi się jednak zrelaksować i normalnie prowadzić samochód” – powiedział Tänak.

„W [niedzielny] poranek wyczucie samochodu było dobre i mogłem jeździć z dobrym rytmem. Dani [Sordo] zawsze był nieco szybszy, przez co wiedziałem, że na Power Stage będzie trudno, aby zdobyć punkty, których potrzebujemy. Cisnąłem bardzo mocno i to finalnie się opłaciło. Musiałem zmagać się z wieloma rzeczami w trakcie mojej kariery, więc miło jest w końcu to osiągnąć. Dziękuję zespołowi; wykonali wspaniałą pracę”.

W ten sposób Tänak przerwał dominację Francuzów w WRC, która trwała nieprzerwanie od 2004 roku. Najpierw po dziewięć tytułów mistrzowskich w sezonach 2004-2012 sięgnął Sébastien Loeb, a następie pałeczkę po nim przejął jego rodak Sébastien Ogier, który wywalczył sześć tytułów w latach 2013-2018. Tänak jest jednocześnie pierwszym Estończykiem, który został rajdowym mistrzem świata.

Do końca sezonu pozostał jedynie Rajd Australii, który odbędzie się w dniach 14-17 listopada. Tam poznamy, kto zostanie mistrzem wśród producentów. Jak na razie liderem klasyfikacji jest Hyundai, który ma 18 punktów przewagi nad Toyotą.

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej Toyota Gazoo Racing

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race