Startuje polski puchar Mazdy MX-5

U progu sezonu 2021 mamy dla polskich kibiców wyścigów wspaniałą wiadomość! Uruchomiony zostanie nowy puchar, w którym będą ścigać się legendarne roadstery – Mazda MX-5.

Dzięki lekkiej konstrukcji i tylnemu napędowi, Mazda MX-5 jest wprost wymarzonym samochodem wyścigowym, a kierowcy ścigają się tymi pojazdami niemal od pierwszych lat produkcji, czyli od początku lat 90. W użyciu była wtedy legendarna już generacja NA z otwieranymi reflektorami. Od 2015 roku produkowana jest czwarta generacja modelu, nosząca oznaczenie ND i takie właśnie samochody wyjadą już w tym roku na tor Poznań w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski, organizowanych przez Polski Związek Motorowy i Automobilklub Wielkopolski.

W tym roku wystartuje 10 fabrycznie nowych pojazdów, dostarczonych prosto z fabryki w Hiroszimie, zaadaptowanych do sportu wyłącznie przez polskich inżynierów i mechaników w warszawskiej firmie TG Auto. W kolejnych latach organizatorzy przewidują udział nawet 25 i więcej samochodów. Samochody oferowane będą w formule Arrive & Drive. Oznacza to, że identycznie przygotowane Mazdy będą dostarczane na tor przez organizatora wraz z oponami, paliwem oraz niezbędnymi częściami i wyposażeniem, a kierowca przyjeżdża na tor ze swoim kombinezonem i kaskiem.

Już w zeszłym roku zbudowany został pierwszy samochód, który po raz pierwszy wyjechał na tor w listopadzie. Kierowcą testowym, który rozwijał projekt był Nikodem Wiśniewski, znany na świecie kierowca sim-racingowy z zespołu Williams E-sports, zwycięzca ubiegłorocznego wirtualnego wyścigu 24h Le Mans, mający na swoim koncie wiele sukcesów. Samochód spisywał się podczas pierwszych jazd bardzo dobrze. Zimę poświęcono na prace nad rozwojem konstrukcji, a także nad rozwojem projektu od strony biznesowej i marketingowej. W najbliższym czasie przewidziane są kolejne testy.

Kalendarz pierwszego sezonu będzie pokrywał się z kalendarzem WSMP, który przewiduje cztery rundy na torze w Poznaniu: 7-9 maja; 11-13 czerwca; 2-4 lipca; 10-12 września. Organizatorzy nie wykluczają też dodatkowej rundy na jednym z torów zagranicznych. Decyzja w tej sprawie zapadnie w najbliższym czasie.

Wyścigowa Mazda MX-5 będzie napędzana prawie seryjnym, 2-litrowym, wolnossącym silnikiem SkyActiv o mocy podwyższonej do 200 KM. Układ przeniesienia napędu będzie całkowicie seryjny. Pozostaje 6-biegowa mechaniczna przekładnia i tylny most z mechanizmem różnicowym o ograniczonym tarciu. Aby lepiej przystosować Mazdy do wymagań toru wyścigowego, wprowadzono z pomocą partnerów pucharu modyfikacje w zawieszeniu i układzie jezdnym. Masa samochodu gotowego do startu wyniesie około 980 kg.

Zainteresowanie nową serią jest bardzo duże. Część samochodów zostało zarezerwowanych, ale kilka miejsc pozostaje jeszcze wolnych. Organizatorzy bardzo liczą na udział pań już w pierwszym roku i przewidują dla nich zachęty, w porozumieniu z Polskim Związkiem Motorowym. Nowy puchar będzie z wielu powodów urozmaiceniem krajobrazu naszych wyścigów i odegra dużą rolę w rozwoju dyscypliny w Polsce.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league