Wprowadzenie

Od roku 2014 na portalu ŚwiatWyścigów.pl zadebiutuje niesamowicie interesująca seria, ale nie samochodowa tylko motocyklowa. Gorąco polecamy czytanie naszych artykułów o MotoGP, a dla chcących poznać tę kategorię wyścigów mamy poniższy tekst.

Seria MotoGP nie przez przypadek nazywana jest Formułą 1 na dwóch kółkach. Jest ona absolutnym szczytem technologicznym i sportowym rywalizacji na motocyklach. Obie te serie mają także podobny wiek, ale Motocyklowe Mistrzostwa Świata są starsze o jeden rok. Pierwszy wyścig MotoGP odbył się w roku 1949, a Formuły 1 w 1950.

Gdy przejrzymy programy telewizyjne na weekend wyścigowy Motocyklowych Mistrzostw Świata to jest on dosyć rozbudowany. Główną tego przyczyną jest to, że w skład MotoGP wchodzą jeszcze dwie, niższe serie Moto2 i Moto3. W tej ostatniej obserwujemy zawodników na motocyklach czterosuwowych o pojemności 250 cm3 i w 2012 roku zastąpiła ona serię 125 cm3. Motocykliści rywalizujący w tej kategorii to młodzieńcy w przedziale wiekowym od 16 do 28 lat. Szefowie zespołów mają natomiast do wyboru motocykle od trzech producentów: KTM, Mahindra i Honda. Różnice pomiędzy osiągami są widoczne i korzystne przede wszystkim dla KTM, ale przebłyski dobrych występów mieli również kierowcy dosiadający Mahindry. Honda to natomiast najsłabsze ogniwo z tej trójki, co może się zmienić…

Moto2 to średnia kategoria Mistrzostw Świata, która w 2010 roku zastąpiła serię 250cm3, jednakże pojemność maszyn uległa powiększeniu do 600 cm3 i dwa suwy zmieniono na cztery.  W zeszłym sezonie motocykle do tej kategorii dostarczało dwóch producentów: Kalex i Suter. Dzięki temu każdy reprezentant dosiadał praktycznie tej samej maszyny. Pomaga to w znalezieniu największego talentu, który po tytule lub ukończeniu sezonu na podium przenosi się do klasy królewskiej.

Seria MotoGP pod taką a nie inną nazwą istnieje dopiero od 2002 roku, natomiast przez pozostałe lata istnienia kategoria ta nazywana była 500cm3. Zmiana ta była  wymagana ze względu na przejście z silników dwusuwowych na czterosuwowe i zwiększenie pojemności do 1000cm3. Jako, że kryzys finansowy w ostatnich latach wyeliminował Suzuki oraz Aprilię zdecydowano się na wprowadzenie kategorii CRT, czyli maszyny znacznie tańsze, które mają prototypową ramę, ale silnik pochodzi ze sklepu. Nie ma co ukrywać, że są one słabsze, ale już nie raz zaskakiwał nas Aleix Espargaro, który regularnie pokonywał zawodników dosiadających maszyn prototypowych Ducati. W sezonie 2014 zamiast kategorii CRT będzie kategoria Open.

Jeśli chodzi o rozkład weekendu to w piątek są dwa treningi, oczywiście każda klasa ma je osobno i trwają one po czterdzieści minut.

W sobotę jest trzeci trening, który dla królewskiej klasy jest kluczowy ze względu na to, że pierwsza dziesiątka z sesji treningowych bezpośrednio awansuje do drugiego segmentu kwalifikacji, a pozostała część stawki będzie walczyła w Q1 o pozostałe dwa miejsca dające awans do Q2. W kategorii Moto2 i Moto3 kwalifikacje odbywają się nieco inaczej, ponieważ zamiast dwóch części kwalifikacji, które poprzedza jeszcze czwarty trening, który z kolei nie ma żadnego wpływu na wyniki czasówki jest tylko jedna, która trwa godzinę.

W niedzielę natomiast rano są dwudziestominutowe rozgrzewki, a po południu wyścigi. Zaczynają się one od najniższej serii, czyli Moto3, a kończą na królewskiej klasie czyli MotoGP.

Od podanego w powyższych akapitach harmonogramu istnieją tylko dwa wyjątki. Pierwszym z nich jest GP Kataru, w którym pierwsze treningi odbywają się w czwartek oraz TT Holandii w którym wyścigi zamiast w niedzielę mają miejsce w sobotę.

Niestety w Mistrzostwach Świata nie mamy żadnego Polaka, ale wielką nadzieją jest Adrian Pasek. Komentatorzy Polsatu uważają go za ogromny talent i może wkrótce pojawi się w Moto3.

Jeśli chodzi o teorię to byłoby to na tyle. W kwestii rywalizacji mogę zagwarantować, że oglądając wyścigi MotoGP nie będziecie się nudzić. W zeszłym roku o zwycięstwo rywalizowała trójka zwana kosmitami. Początkowo wydawało się, że razem z nimi będzie dziewięciokrotny mistrz świata motocyklowych mistrzostw świata Valentino Rossi, ale dość szybko okazało się, że nie miał szans z trójką Hiszpanów: Danim Pedrosą, Jorge Lorenzo i debiutującym Marc Márquezem. Po kontuzji dwóch pierwszych #93 okazał się faworytem do tytułu. Nie ma co ukrywać, że jazda Márqueza była niezwykle ryzykowna i kontaktowa. Nigdy nie odpuszczał i dla drugiej pozycji w GP Hiszpanii na torze Jerez przestrzelił ostatni zakręt zderzając się tym samym z Jorge Lorenzo i odbierając mu pozycję. Takie zachowanie zupełnie nie było w smak #99 i po kilku wyścigach skopiował od Marca sposób wyprzedzania. To spotęgowało dramatyzm kolejnych wyścigów. Finalnie wygrał debiutant Marc Márquez.

W tym sezonie walka pomiędzy dwoma najlepszymi producentami w MotoGP będzie jeszcze bardziej emocjonująca. Podczas przerwy zimowej obaj producenci ulepszali swoje maszyny. Honda traciła bardzo dużo do Yamahy w zakrętach, więc postanowiono to zmienić. Nie ma co ukrywać, że to jednak ten drugi producent ma więcej do zrobienia, ponieważ traci na hamowaniach i wyjściach z zakrętów, a to są najważniejsze miejsca do wyprzedzania. Jednak tutaj w przeciwieństwie do Formuły 1 największe znaczenie ma motocyklista, a więc zapowiada się ciekawie.

Niewykluczone, że w skład czołówki MotoGP wejdą kolejni kierowcy.  Yamaha podpisała kontrakt z mistrzem Moto2 Polem Espargaro i umieściła go w zespole Tech3. Oznacza to, że Hiszpan będzie dosiadał tej samej maszyny, co Valentino Rossi i Jorge Lorenzo oraz będzie dostawał nowe części w takim samym tempie, co duet fabrycznej ekipy Yamahy. Pytanie, co z drugim kierowcą w zespole Herve Poncharala, czyli Bradleyem Smithem? Sam zainteresowany twierdzi, że będzie miał do dyspozycji ten sam sprzęt, co Pol Espargaro, ale on posiada umowę nie od Yamahy tylko Tech3.

Lista startowa MotoGP: 

Nr Kierowca   Zespół Konstruktor
4  Andrea Dovizioso   Ducati Team Ducati 
35  Cal Crutchlow   Ducati Team Ducati 
6  Stefan Bradl   LCR Honda MotoGP Honda
19  Alvaro Bautista   GO&FUN Honda Gresini Honda 
26  Dani Pedrosa   Repsol Honda Team Honda
93  Marc Márquez   Repsol Honda Team  Honda 
29  Andrea Iannone    Pramac Racing Ducati 
38  Bradley Smith   Monster Yamaha Tech 3 Yamaha
44  Pol Espargaro   Monster Yamaha Tech 3 Yamaha
46  Valentino Rossi   Yamaha Factory Racing Yamaha
99  Jorge Lorenzo   Yamaha Factory Racing  Yamaha 
5  Colin Edwards Open NGM Mobile Forward Racing FTR Yamaha
41  Aleix Espargaro Open NGM Mobile Forward Racing FTR Yamaha
7  Hiroshi Aoyama Open Power Electronics Aspar Honda
69   Nicki Hayden Open Power Electronics Aspar Honda 
8  Hector Barbera Open Avintia Blusens FTR 
63  Mike di Meglio Open Avintia Blusens FTR
9  Danilo Petrucci Open IodaRacing Project ?
? ? Open IodaRacing Project  ?
17  Karel Abraham Open

Cardion AB Motoracing

Honda
45  Scott Redding Open GO&FUN Honda Gresini Honda 
68  Yonny Hernandez Open Pramac Racing Ducati 
70  Michael Laverty Open Paul Bird Motorsport ART
?  Broc Parkes Open Paul Bird Motorsport ART

Kalendarz MotoGP na sezon 2014: LINK

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league