Francesco Bagnaia odniósł przekonujące zwycięstwo w przedostatnim wyścigu sezonu MotoGP o Grand Prix Malezji, w którym na starcie wygrał zacięty i emocjonujący pojedynek z Jorge Martinem, który zajął drugie miejsce. Tym samym kwestia mistrzowskiego tytułu rozstrzygnie się w finale, który najprawdopodobniej zostanie rozegrany w Barcelonie po tym, gdy odwołano rundę w Walencji z powodu powodzi.
W rywalizacji na torze Sepang Martin miał pierwszą realną szansę na wywalczenie tytułu mistrza świata w klasie MotoGP – wszystko, co musiał zrobić, to zdobyć o 9 punktów więcej niż Bagnaia, który startował z pole position.
Sam start stał pod znakiem ogromnej kraksy w pierwszym i drugim zakręcie z udziałem Fabio Quartararo, Jacka Millera i Brada Bindera w bardzo niebezpiecznej sytuacji. Wyścig został niedługo później przerwany czerwoną flagą, a najbardziej w tym zdarzeniu ucierpiał Miller, który wymagał na torze pomocy medycznej.
Z kolei w ścisłej czołówce początkowo Martin znajdował się na czele, lecz Bagnaia był w stanie wsunąć się pod łokieć Hiszpana i pozostał na prowadzeniu. Ten manewr jednak nie miał znaczenia ze względu na restart rywalizacji.
Dyrektor wyścigu ogłosił wkrótce, że dystans wyścigu zostanie skrócony z 21 do 19 okrążeń z zachowaniem pierwotnych pozycji startowych. Quartararo i Binder byli w stanie wziąć udział w rywalizacji na drugich motocyklach, chociaż Miller po okrążeniu wyjazdowym zjechał z powrotem do alei serwisowej, aby się wycofać. Natomiast Miller został zabrany z toru w karetce, a pierwsze badanie nie wykryło poważniejszych obrażeń. Wkrótce był widoczny, jak spaceruje do boksu.
Przy drugim restarcie Bagnaia znowu obronił prowadzenie po kolejnym ataku Martina, a na trzecie miejsce awansował Marc Márquez po starcie z P5. Martin i Bagnaia walczyli między sobą przez całe okrążenie, ale mimo odważnych prób zawodnika Pramaca, aktualny mistrz świata odpowiadał.
Sytuacja w czołówce wyglądała identycznie na drugim okrążeniu. Martin bardzo mocno naciskał i chciał wymusić błąd u Bagnai, jednak u samego Hiszpana nie brakowało błędów, które pozwalały fabrycznemu zawodnikowi Ducati wyprowadzać skuteczne kontry.
HEROIC STUFF FROM BOTH OF THEM!
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 3, 2024
This is off the scale!!! 🤯#MalaysianGP 🇲🇾 | #TheRematch 🏁 pic.twitter.com/7Y1kKXpEHJ
Temu wszystkiemu bardzo blisko przyglądał się Márquez, który jednak nie był w stanie dojechać wystarczająco blisko, aby też wziąć udział w tym fascynującym pojedynku. Na czwartym kółku Martin popełnił mały błąd na wyjściu na przeciwległą prostą, co pozwoliło Bagnai odmeldować się od Martina na ponad pół sekundy.
Od tego momentu Bagnaia narzucił bardzo mocne tempo i był w stanie odjechać Martinowi na blisko sekundę, ustanawiając najlepsze okrążenie wyścigu, a Márquez jechał dość blisko swojego rodaka. Za ich plecami był bezpieczny bufor, gdzie Enea Bastianini walczył z Franco Morbidellim o czwarte miejsce.
Po tym, gdy Bastianini wygrał swoją potyczkę, Morbidelli przewrócił się w wolnym zakręcie 9. Wywrotkę chwilę później zaliczył także Márquez, który z kolei wyłożył się w ostatnim zakręcie. Obaj byli w stanie podnieść swoje motocykle i wrócili do rywalizacji odpowiednio na 16. I 17. Miejscu. Była to dobra wiadomość dla Bastianiniego, który wrócił na prowizoryczne trzecie miejsce w klasyfikacji zawodników z przewagą trzech punktów nad Márquezem.
OH @marcmarquez93 is gone! 💥
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 3, 2024
He was pulling off miracles sticking with the GP24s in front of him! #MalaysianGP 🇲🇾 | #TheRematch 🏁 pic.twitter.com/LjlgFBBF7s
Na półmetku wyścigu przewaga Bagnai nad Martinem wynosiła już dwie sekundy, a Bastianini, który awansował na P3 po wywrotce Márqueza, miał już 6 sekund starty do zawodnika Pramaca. Sytuacja była bardzo spokojna, a lider kontrolował tempo. Na cztery okrążenia przed końcem Martin wyjechał szeroko w wolnym zakręcie 9, tam gdzie wywrotkę zaliczał Morbidelli, lecz udało mu się utrzymać na motocyklu.
Bagnaia do samego końca był niezagrożony i w pewnym stylu wygrał GP Malezji, przedłużając swoje nadzieje na obronę mistrzowskiego tytułu. W ostatniej rundzie sezonu będzie musiał jednak powtórzyć ten wyczyn i liczyć na spore potknięcie Martina, który na torze Sepang zajął drugie miejsce, a na najniższym stopniu podium stanął Bastianini.
Czwarta lokata przypadła Alexowi Márquezowi, piąty był Pedro Acosta, jako szósty metę przeciął Fabio Quartararo, a czołową dziesiątkę zamknęli Maverick Viñales, Alex Rins, Marco Bezzecchi i Augusto Fernandez. Marc Márquez przebił się finalnie na P12 i wywiózł z Malezji cztery punkty, dzięki czemu utrzymał minimalne prowadzenie nad Bastianinim w mistrzostwach.
Finał sezonu, po odwołaniu rundy w Walencji, odbędzie się za dwa tygodnie, najprawdopodobniej na torze w Barcelonie.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | 19 okr. | |||
2 | 89 | Jorge Martín | Prima Pramac Racing | + 3,141 | |||
3 | 23 | Enea Bastianini | Ducati Lenovo Team | + 10,484 | |||
4 | 73 | Álex Márquez | Gresini Racing MotoGP | + 12,230 | |||
5 | 31 | Pedro Acosta | Red Bull GASGAS Tech3 | + 13,699 | |||
6 | 20 | Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 16,245 | |||
7 | 12 | Maverick Viñales | Aprilia Racing | + 19,447 | |||
8 | 42 | Álex Rins | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 20,611 | |||
9 | 72 | Marco Bezzecchi | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | + 21,994 | |||
10 | 37 | Augusto Fernández | Red Bull GASGAS Tech3 | + 22,174 | |||
11 | 5 | Johann Zarco | CASTROL LCR Honda | + 25,625 | |||
12 | 93 | Marc Márquez | Gresini Racing MotoGP | + 27,276 | |||
13 | 41 | Aleix Espargaró | Aprilia Racing | + 27,604 | |||
14 | 21 | Franco Morbidelli | Prima Pramac Racing | + 27,949 | |||
15 | 10 | Luca Marini | Repsol Honda Team | + 28,838 | |||
16 | 25 | Raúl Fernández | Trackhouse Racing | + 38,847 | |||
17 | 29 | Andrea Iannone | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | + 47,599 | |||
18 | 32 | Lorenzo Savadori | Trackhouse Racing | + 48,956 | |||
NSK | 30 | Takaaki Nakagami | IDEMITSU LCR Honda | ||||
NSK | 36 | Joan Mir | Repsol Honda Team | ||||
NSK | 43 | Jack Miller | Red Bull KTM Factory Racing | ||||
NSK | 33 | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.