Enea Bastianini z nowo utworzonego zespołu Gresini Racing odniósł przekonujące zwycięstwo w pierwszym wyścigu tegorocznego sezonu MotoGP o Grand Prix Kataru. Drugie miejsce zajął Brad Binder z KTM-a, a na najniższym stopniu podium stanął Pol Espargaró z fabrycznej ekipy Hondy.
Bardzo mocny początek wyścigu zaliczył duet fabrycznego zespołu Hondy. Prowadzenie objął Pol Espargaró po starcie z szóstego pola, zaś za jego plecami podążał zespołowy kolega – Marc Márquez. Startujący z pole position Jorge Martin zderzył się na prostej startowej z Bastianinim i w wyniku tego zamieszania spadł dopiero na ósme miejsce, za Jacka Millera, który także odnotował spadek o kilka pozycji.
Mimo presji wywieranej przez Márqueza, Pol Espargaró był w stanie prowadzić na pierwszych okrążeniach, a nawet odzyskał pierwszą lokatę po jednym z manewrów w wykonaniu swojego rodaka. Sam Márquez nie mógł jednak skupić się tylko na bratobójczym pojedynku, ponieważ tuż za jego plecami podążał Brad Binder z KTM-a, który – podobnie jak zawodnicy Hondy – także zaliczyli awans na starcie i podążał na trzeciej pozycji. Jako czwarty jechał mistrz świata z sezonu 2020 Joan Mir, a czołową piątkę uzupełniał Bastianini, który był autorem najlepszego czasu okrążenia.
Mimo że prowadzący zawodnicy Hondy mieli założone obie miękkie opony Michelin, nie byli w stanie odskoczyć od reszty stawki. Zarówno Espargaró, jak i Márquez musieli już zacząć myśleć o oszczędzaniu tej mieszanki, aby dotrwała ona do końca wyścigu. Trzeci Binder miał założony komplet opon pośrednich, zaś Mir miękki przód i pośredni tył.
Binder jechał niczym cień za Márquezem i na początku szóstego okrążenia reprezentant KTM-a pewnie wykorzystał błąd zawodnika Hondy na hamowaniu do pierwszego zakrętu, dzięki czemu awansował na drugie miejsce. Dosłownie kilka zakrętów później Bastianini pokonał Mira, a wkrótce uporał się z również z Márquezem, przesuwając się już na trzecią lokatę. Tymczasem lider Espargaró miał około pół sekundy przewagi nad Binderem.
Na końcu siódmego okrążenia wywrotkę zaliczył Marco Bezzecchi, który wypadł z toru w ostatnim zakręcie, lecz na szczęście zawodnikowi nic się nie stało. W tym samym czasie do alei serwisowej zjechał fabryczny zawodnik Ducati Jack Miller, który jadąc w drugiej dziesiątce wycofał się z rywalizacji. Niedługo później Alex Márquez stał się kolejnym zawodnikiem przedwcześnie kończącym wyścig, jednak w jego przypadku przyczyną była wywrotka w pierwszym zakręcie. W tym samym miejscu na 11. okrążeniu przewrócił się też zawodnik KTM-a Miguel Oliveira.
Również w pierwszym zakręcie, lecz na 12. okrążeniu, doszło do wywrotki. Francesco Bagnaia próbował po wewnętrznej wyprzedzić Martina, lecz przewrócił się z powodu utraty przyczepności przodu i ściął ze sobą swojego rywala, w wyniku czego obaj odpadli z wyścigu. Na szczęście nikomu z nich nic się nie stało.
Ducatis come together! 💥@PeccoBagnaia and @88jorgemartin two Championship contenders are OUT of the season opener! 🤯#QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/rZs9S8AJfq
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 6, 2022
W międzyczasie Espargaró odskoczył od Bindera na sekundę, zaś zawodnik KTM-a czuł na sobie oddech Bastianiniego oraz Márqueza. Z kolei na piątą lokatę przesunął się reprezentujący Aprilię Aleix Espargaró, który znajdował się wówczas przed duetem fabrycznej ekipy Suzuki: Joanem Mirem i Alexem Rinsem.
Bastianini nie czekał zbyt długo na atak, który okazał się skuteczny. Zawodnik ekipy Gresini Racing napędził się na prostej startowej i po wewnętrznej wyprzedził Bindera, przez co awansował na drugą lokatę. Márquez z kolei nie był w stanie powtórzyć tego ruchu. Co więcej – zaczął tracić dystans do Bindera, a coraz bliżej Hiszpana znajdowała się Aprilia prowadzona przez Aleixa Espargaró. Na 16. okrążeniu Espargaró skutecznie wyprzedził Márqueza w ostatnim sektorze toru Lusail i awansował na czwarte miejsce, tracąc półtorej sekundy do Bindera.
Bardzo interesująco zrobiło się na czele stawki. Espargaró wyraźnie stracił tempo z powodu utraty przyczepności miękkich opon. Bardzo szybko wykorzystał to Bastianini, który pokonał Hiszpana na prostej startowej i na 4 okrążenia przed końcem został nowym liderem. Espargaró próbował utrzymać zewnętrzną i chciał przeprowadzić kontratak, ale wyjechał bardzo szeroko poza tor, tracąc również drugą pozycję na rzecz Bindera.
The Beast leads! @Bestia23 goes through and @polespargaro slips back to third! #QatarGP 🇶🇦 pic.twitter.com/VXFEiIhjYZ
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 6, 2022
Bastianini bezproblemowo utrzymał prowadzenie do końca i odniósł pierwsze w swojej karierze zwycięstwo na inaugurację sezonu MotoGP w Katarze. Drugie miejsce zajął Binder, a na najniższym stopniu podium stanął Pol Espargaró. Jako czwarty linię mety przeciął jego brat Aleix Espargaró, piąty był Marc Márquez, szósta lokata przypadła Mirowi, a najlepszą dziesiątkę uzupełnił Alex Rins, Johann Zarco, Fabio Quartararo i Takaaki Nakagami.
To pierwsza wygrana dla nowo utworzonego zespołu Gresini Racing, która jest satelicką ekipą Ducati. Nieco ponad rok temu, gdy zespół współpracował jeszcze z Aprilią, zmarł Fausto Gresini, ówczesny menedżer Aprilii.
Drugim przystankiem w tegorocznym kalendarzu MotoGP będzie Grand Prix Indonezji, które zostanie zorganizowane za dwa tygodnie, 20 marca.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 23 | Enea Bastianini | Gresini Racing MotoGP | 22 okr. | |||
2 | 33 | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | + 0,346 | |||
3 | 44 | Pol Espargaró | Repsol Honda Team | + 1,351 | |||
4 | 41 | Aleix Espargaró | Aprilia Racing | + 2,242 | |||
5 | 93 | Marc Márquez | Repsol Honda Team | + 4,099 | |||
6 | 36 | Joan Mir | Team SUZUKI ECSTAR | + 4,843 | |||
7 | 42 | Álex Rins | Team SUZUKI ECSTAR | + 8,810 | |||
8 | 5 | Johann Zarco | Pramac Racing | + 10,536 | |||
9 | 20 | Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 10,543 | |||
10 | 30 | Takaaki Nakagami | LCR Honda IDEMITSU | + 14,967 | |||
11 | 21 | Franco Morbidelli | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 16,712 | |||
12 | 12 | Maverick Viñales | Aprilia Racing | + 23,216 | |||
13 | 10 | Luca Marini | Mooney VR46 Racing Team | + 27,283 | |||
14 | 4 | Andrea Dovizioso | WithU Yamaha RNF MotoGP Team | + 27,374 | |||
15 | 87 | Remy Gardner | Tech 3 KTM Factory Racing | + 41,107 | |||
16 | 40 | Darryn Binder | WithU Yamaha RNF MotoGP Team | + 41,119 | |||
17 | 49 | Fabio Di Giannantonio | Gresini Racing MotoGP | + 41,349 | |||
18 | 25 | Raúl Fernández | Tech 3 KTM Factory Racing | + 42,357 | |||
NSK | 89 | Jorge Martín | Pramac Racing | ||||
NSK | 63 | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | ||||
NSK | 88 | Miguel Oliveira | Red Bull KTM Factory Racing | ||||
NSK | 73 | Álex Márquez | LCR Honda CASTROL | ||||
NSK | 43 | Jack Miller | Ducati Lenovo Team | ||||
NSK | 72 | Marco Bezzecchi | Mooney VR46 Racing Team |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.