Bagnaia pewnie wygrywa skrócone GP Algarve, Ducati mistrzem konstruktorów

Francesco Bagnaia odniósł zdecydowane zwycięstwo w drugim w tym sezonie wyścigu MotoGP w Portugalii – o Grand Prix Algarve. Drugie miejsce zajął Joan, a na najniższym stopniu podium stanął Jack Miller, drugi z zawodników Ducati, który na jedną rundę przed końcem zapewniło sobie tytuł tegorocznego mistrza konstruktorów.

Dobór opon na bezchmurną rundę na torze Portimão był jedną z kluczowych kwestii, szczególnie po ostatnim wyścigu na włoskim Misano, który finalnie pogrzebał szanse Ducati na zwycięstwo. Tym razem wszyscy postawili na pośrednią przednią oponę Michelin, choć więcej zróżnicowania było w przypadku tyłu – tu stawka podzieliła się na dwa obozy z pośrednią i twardą mieszanką. Zawodnicy z pierwszego rzędu zdecydowali się na pośrednie tylne ogumienie.

Po zgaśnięciu czerwonych świateł, które zapaliły się na bardzo krótko, lepiej ruszył Jack Miller i to on początkowo znajdował się na prowadzeniu, choć jego zespołowy kolega i zdobywca pole position Francesco Bagnaia szybko odzyskał pozycję w pierwszym zakręcie. Za ich plecami pozostał Joan Mir, który kilka zakrętów później pewnie wyprzedził Millera i awansował na drugą pozycję. Bardzo szybko z wyścigiem pożegnał się Danilo Petrucci, który zaliczył wywrotkę w czwartym zakręcie.  

Bardzo dobry początek zaliczył faworyt lokalnej portugalskiej publiczności – Miguel Oliveira. Zawodnik fabrycznego zespołu KTM po starcie z 17. pola przebił się już na 10. miejsce, wyprzedzając między innymi Franco Morbidelliego. Przed Oliveirą jechał z kolei Pol Espargaró, który w ten weekend stanowił główną siłę po tym, jak Marc Márquez musiał zrezygnować z udziału z powodu wstrząśnienia mózgu na skutek upadku podczas treningu, a w tej rundzie jego zastępcą był zawodnik testowy Hondy Stefan Bradl.

Tymczasem Bagnaia kontynuował jazdę na prowadzeniu, choć odczuwał ogromną presję ze strony Mira, który próbował wyprzedzić Włocha dwukrotnie na prostej startowej. To jest jednak miejsce, gdzie Ducati prezentuje swój największy atut, czyli moc silnika, dzięki czemu Bagnaia był w stanie zachować za swoimi plecami napierającego rywala. Miller zaczął tracić coraz więcej czasu do tego duetu i musiał uważać, co dzieje się za nim – tam Alex Márquez awansował czwartą lokatę po wyprzedzeniu Jorge Martina, a tegoroczny mistrz świata MotoGP Fabio Quartararo jechał na szóstej pozycji, jadąc bardzo blisko tych zawodników.

Na siódmym okrążeniu z wyścigiem pożegnał się z kolei Aleix Espargaró, który zaliczył wywrotkę przy dużej prędkości na hamowaniu do pierwszego zakrętu, lecz na szczęście Hiszpan wyszedł z tego cało. Z kolei jego partner zespołowy z Aprilii, Maverick Viñales, nie miał najlepsze go wyścigu i jechał na ostatniej, 20. pozycji.

Z biegiem czasu Bagnaia zaczął panować nad sytuacją i odjechał od Mira na sekundę. Bardzo dobre tempo prezentował za to Alex Márquez, który najpierw dojechał do Millera, a następnie wyprzedził Australijczyka na 12. okrążeniu, awansując na trzecie miejsce. Zawodnik LCR Hondy był najwyżej sklasyfikowanym motocyklistą z twardą oponą z tyłu. Miller zdał się być trochę wzburzony tym manewrem i przez następne kółko jechał bardzo blisko Hiszpana w celu odzyskania lokaty, lecz Márquez narzucił jeszcze mocniejsze tempo.

Z kolei Quartararo został wyprzedzony przez Johanna Zarco i spadł na siódme miejsce po tym, jak w 12. zakręcie na chwilę doznał utraty przyczepności tyłu i musiał obrać szeroką linię. Quartararo musiał mocno się napracować, aby odebrać z powrotem szóstą lokatę od swojego rodaka, lecz był w stanie dokonać tego na 7 kółek przed końcem. Na odpowiedź Zarco nie trzeba było jednak długo czekać – wykorzystał moc swojego Ducati i wyprzedził Quartararo na prostej startowej. Opona w motocyklu Zarco jednak zaczęła tracić przyczepność, lecz był w stanie napędzić się na prostej startowej i wyprzedzić swojego zespołowego kolegę z Pramac Racing, Martina. Quartararo podążył w ślady Zarco i także pokonał Hiszpana, lecz niedługo później wywrócił się w piątym zakręcie, zaliczając pierwsze wycofanie się z wyścigu w tym sezonie.

Z kolei Miller po chwili przerwy ponowił ataki na Márqueza w walce o najniższy stopnień podium. Australijczyk był bliski powrotu na trzecie miejsce na 6 okrążeń przed końcem, lecz Márquez był w stanie tym razem pozostać na czele. Później jednak zawodnik LCR Hondy popełnił błąd poprzez szeroki wyjazd, co skrupulatnie wykorzystał Miller i powrócił na trzecią lokatę.

Na dwa okrążenia przed końcem doszło do kolizji między Oliveirą oraz Ikerem Lecuoną. Lecuona próbował wyprzedzić swojego rywala na hamowaniu do 13. zakrętu, upadł i podciął razem ze sobą Oliveirę, którzy wypadli z rywalizacji. Po chwili żółtej flagi dyrekcja wyścigu postanowiła go całkowicie przerwać czerwoną flagą. Zgodnie z zasadami, jako że przejechano ponad 75% dystansu wyścigu, rywalizacji już nie wznowiono. Na szczęście obaj zawodnicy wyszli z tego cało.

W ten sposób Bagnaia odniósł pewne zwycięstwo w Portugalii i umocnił swoje szanse na wicemistrzostwo MotoGP. Drugie miejsce zajął Mir, a na najniższym stopniu podium stanął Miller, który w ostatecznym rozrachunku pokonał Márqueza. Piąta lokata przypadła Zarco, szósty był Pol Espargaró, a najlepszą dziesiątkę uzupełnili Jorge Martin, Alex Rins, Enea Bastianini oraz Brad Binder.

Dzięki zwycięstwu Bagnai i trzeciemu miejscu Millera, a także braku punktów dla fabrycznej ekipy Yamahy, Ducati zapewniło sobie tytuł mistrza świata konstruktorów.

Do końca sezonu pozostał już tylko jeden wyścig. Grand Prix Walencji odbędzie się już za tydzień, 14 listopada.

PNrKierowcaZespół Rezultat
163
Francesco Bagnaia
Ducati Lenovo Team23 okr.
236
Joan Mir
Team SUZUKI ECSTAR+ 2,478
343
Jack Miller
Ducati Lenovo Team+ 6,402
473
Álex Márquez
LCR Honda CASTROL+ 6,453
55
Johann Zarco
Pramac Racing+ 7,882
644
Pol Espargaró
Repsol Honda Team+ 9,573
789
Jorge Martín
Pramac Racing+ 10,144
842
Álex Rins
Team SUZUKI ECSTAR+ 10,742
923
Enea Bastianini
Esponsorama Racing+ 13,840
1033
Brad Binder
Red Bull KTM Factory Racing+ 14,487
1130
Takaaki Nakagami
LCR Honda IDEMITSU+ 20,912
1210
Luca Marini
SKY VR46 Esponsorama+ 22,450
1346
Valentino Rossi
Petronas Yamaha SRT+ 22,752
144
Andrea Dovizioso
Petronas Yamaha SRT+ 26,207
156
Stefan Bradl
Repsol Honda Team+ 26,284
1612
Maverick Viñales
Aprilia Racing Team Gresini+ 26,828
1721
Franco Morbidelli
Monster Energy Yamaha MotoGP+ 27,863
88
Miguel Oliveira
Red Bull KTM Factory Racing
27
Iker Lecuona
Tech 3 KTM Factory Racing
20
Fabio Quartararo
Monster Energy Yamaha MotoGP
41
Aleix Espargaró
Aprilia Racing Team Gresini
9
Danilo Petrucci
Tech 3 KTM Factory Racing

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze