Jorge Martín wywalczył trzecie pole position w MotoGP i drugie z rzędu na Red Bull Ringu, tym razem do niedzielnego wyścigu MotoGP o Grand Prix Austrii, poprawiając jednocześnie rekord wszechczasów austriackiego obiektu. W pierwszym rzędzie znajdą się również Fabio Quartararo oraz Francesco Bagnaia.
Pogoda przed początkiem czasówki nie wskazywała na opady deszczu, choć słońce schowało się za licznymi chmurami znajdującymi się na niebie. Warunki były jednak ciepłe – temperatura powietrza wynosiła 30°C, a asfalt rozgrzany był do 40°C.
Q1
W pierwszej części czasówki udział brali ci zawodnicy, którym nie udało się wywalczyć bezpośredniego awansu do Q2. Wśród nich znajdował się między innymi zwycięzca wyścigu w Austrii sprzed tygodnia –Martín – który zanotował mocne otwarcie sesji, notując wykręcając 1:23,556. Hiszpan bardzo szybko zanotował poprawę na swoim drugim podejściu, schodząc na 1:23,396. Na drugiej pozycji znalazł się Alex Rins, który tracił 0,385 sekundy względem Martína. Z kolei różnice za jego plecami były bardzo niskie – Enea Bastianini tracił do Rinsa 0,009 sekundy, Miguel Oliveira kolejne 0,012 sekundy, a piąty Alex Márquez – następne 0,083 sek.
Po krótkiej wizycie w boksach zawodnicy przystąpili do ostatecznej walki o dwa pierwsze miejsca, które były premiowane awansem do finałowej części kwalifikacji. Po pierwszej serii okrążeń drugiego przejazdu Martín umocnił się na prowadzeniu, wykręcając 1:23,317, a w samej końcówce ustanowił 1:23,197 i pozostał na czele sesji do samego końca. Wraz z nim do Q2 awansował także Oliveira, który do Hiszpana stracił ostatecznie 0,168 sekundy.
W niedzielę od 13. pola swoje motocykle ustawią kolejno: Rins, Alex Márquez, Bastianini, Iker Lecuona, Luca Marini, Valentino Rossi, Danilo Petrucci i Cal Crutchlow, który w ekipie Petronas Yamaha SRT zastępuje wciąż kontuzjowanego Franco Morbidelliego.
Q2
Po zapaleniu się zielonego światła na końcu alei serwisowej zawodnicy niechętnie wyjeżdżali na tor, ponieważ nie chcieli robić dziury w powietrzu i tworzyć cień aerodynamiczny motocyklistom jadącym z tyłu. Ostatecznie na czoło grupy wysunął się Oliveira, który odnotował 1:24,377. Nie utrzymał się on długo na czele, ponieważ szybko ten wynik poprawił najpierw Martín, ustanawiając na swoim drugim okrążeniu 1:23,037, a następnie Quartararo, który jako pierwszy zszedł poniżej bariery 1:23 i wykręcił 1:22,677, co było jednocześnie nowym rekordem toru Red Bull Ring. Francuz miał aż 0,360 sekundy przewagi nad Martínem. Z trzecim czasem meldował się Johann Zarco, który miał już 0,722 sek. straty względem jedynego fabrycznego zawodnika Yamahy w ten weekend.
Po tym, jak zdecydowana większość stawki zjechała do boksów, ciszę na torze postanowił wykorzystać mistrz świata Joan Mir, który na 5 minut przed końcem sesji awansował na trzecie miejsce ze stratą 0,701 sek. do Quartararo. Podobną strategię do zawodnika Suzuki zastosował również Bagnaia, który pojechał na praktycznie pustym torze nieco lepiej, pokonując Hiszpana o 0,160 sekundy.
Kiedy wydawało się, że Quartararo nie będzie miał sobie równych, Martín wyciągnął asa z rękawa w samej końcówce i dzięki podholowaniu się za Zarco wywalczył pole position z czasem 1:22,643, pokonując drugiego Quartararo różnicą zaledwie 0,034 sekundy i ustanawiając nowy rekord toru Red Bull Ring. To trzecie pole position w karierze zawodnika Pramaca Ducati w MotoGP i drugie na austriackim torze. Pierwszą linię do niedzielnego wyścigu uzupełni Bagnaia.
Czwarty rezultat odnotował Zarco, piąty w kwalifikacjach był Marc Márquez, szóste miejsce zajął Jack Miller, a na kolejnych pozycjach znaleźli się Mir, Aleix Espargaró, Oliveira, Brad Binder, Pol Espargaró i Takaaki Nakagami.
Wyścig MotoGP o Grand Prix Austrii wystartuje w niedzielę o godzinie 14:00.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | Okr. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 89 | Jorge Martín | Pramac Racing | 1:22,643 | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 20 | Fabio Quartararo | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 0,034 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 63 | Francesco Bagnaia | Ducati Lenovo Team | + 0,420 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | 5 | Johann Zarco | Pramac Racing | + 0,477 | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | 93 | Marc Márquez | Repsol Honda Team | + 0,584 | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | 43 | Jack Miller | Ducati Lenovo Team | + 0,677 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | 36 | Joan Mir | Team SUZUKI ECSTAR | + 0,735 | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | 41 | Aleix Espargaró | Aprilia Racing Team Gresini | + 0,780 | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | 88 | Miguel Oliveira | Red Bull KTM Factory Racing | + 0,856 | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | 33 | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | + 0,925 | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 | 44 | Pol Espargaró | Repsol Honda Team | + 1,095 | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | 30 | Takaaki Nakagami | LCR Honda IDEMITSU | + 1,347 | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 | 42 | Álex Rins | Team SUZUKI ECSTAR | + 0,273* | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14 | 73 | Álex Márquez | LCR Honda CASTROL | + 0,338* | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | 23 | Enea Bastianini | Esponsorama Racing | + 0,593* | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | 27 | Iker Lecuona | Tech 3 KTM Factory Racing | + 0,628* | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 | 10 | Luca Marini | SKY VR46 Esponsorama | + 0,637* | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18 | 46 | Valentino Rossi | Petronas Yamaha SRT | + 0,742* | 7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19 | 9 | Danilo Petrucci | Tech 3 KTM Factory Racing | + 1,208* | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | 35 | Cal Crutchlow | Petronas Yamaha SRT | + 1,312* | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* - strata względem najlepszego czasu z Q1 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.