Jorge Martín zamienia pole position na pierwszy triumf w MotoGP

Jorge Martín odniósł pierwsze zwycięstwo w MotoGP po triumfie w wyścigu o Grand Prix Styrii na Red Bull Ringu. Drugie miejsce zajął Joan Mir, a na najniższym stopniu podium stanął Fabio Quartararo.

Od niedzielnego poranka pogoda w Austrii była mocno niepewna. Po wczesnych opadach deszczu tor bardzo wolno przesychał, a w trakcie dnia pojawiały się jeszcze chwilowe, nieznaczne opady. Przed startem wyścigu MotoGP tor był jednak suchy, jednak nie znajdował się w optymalnym stanie. Niebo nad Red Bull Ringiem było całkowicie zachmurzone, temperatura powietrza wynosiła 18°C, a asfaltu – tylko 19ۜC. Z tego względu zdecydowana większość zawodników postawiła na kombinację obu pośrednich opon Michelin.

Po zgaśnięciu czerwonych świateł dobry start zaliczył Francesco Bagnaia, który na dojeździe do zakrętu imienia Nikiego Laudy pokonał zdobywcę pole position Martína. Hiszpan był jednak w stanie odzyskać prowadzenie po wyjeździe z pierwszego zakrętu, lecz jego rywal się nie poddawał i powrócił na pierwszą pozycję w czwartym zakręcie po skutecznym ataku, a chwilę później w przedostatnim zakręcie z Martínem uporał się mistrz świata –Mir. Kapitalny początek zaliczył z kolei Marc Márquez, który po starcie z ósmego pola przesunął się na czwartą lokatę. Na drugim okrążeniu Márquez był już trzeci, lecz zaliczył szeroki wyjazd i stracił trzy lokaty, spadając na szóste miejsce.

W tym samym czasie doszło do groźnie wyglądającego wypadku z udziałem startującego z dziką kartą Daniego Pedrosy oraz Lorenzo Savadoriego. Pedrosa zaliczył highside na wyjściu z trzeciego zakrętu w niebezpiecznym miejscu, a w jego motocykl uderzył Savadori. Podczas gdy Pedrosie nic się nie stało, Savadori dość mocno ucierpiał na tym zdarzeniu i został zniesiony na noszach. Po przebadaniu w centrum medycznym u Włocha stwierdzono złamanie prawej kostki. Wyścig został natychmiast przerwany czerwoną flagą z powodu zapalenia się paliwa z motocykli.

Usunięcie śladów paliwa, a następnie osuszenie toru, zajęło dość sporo czasu. O godzinie 14:38 otworzono jednak aleję serwisową na 60 sekund w ramach procedury szybkiego restartu. Dystans tej części wyścigu ustanowiono na 27 okrążeń, a stawkę ustawiono na podstawie oryginalnego układu zawodników. Pedrosa był w stanie stanąć na starcie dzięki wykorzystaniu drugiego motocykla. Z kolei Maverick Viñales miał sporego pecha, ponieważ do okrążenia zapoznawczego zgasł mu motocykl i musiał przystąpić z alei serwisowej.

Na restarcie Martín tym razem pewnie obronił pierwszą pozycję, jednak na dojeździe do trzeciego zakrętu został pokonany przez Jacka Millera. Bagnaia z kolei spadł dopiero na 7. miejsce, zaś Marc Márquez zderzył się najpierw z Aleixem Espargaró, a na następnym okrążeniu próbował wyprzedzić Takiego Nakagamiego, lecz po błędzie na hamowaniu do pierwszego zakrętu musiał ratować się, aby nie uderzyć w Japończyka i pojechał szeroko. Nakagami pozostał na siódmym miejscu, lecz Márquez spadł na 14. miejsce i musiał nadrabiać stratę.

Miller utrzymywał prowadzenie, choć przez cały czas za nimi podążali Martín oraz Mir. Pierwszy z nich wystosował skuteczny manewr wyprzedzania na wyjściu z pierwszego zakrętu. Za plecami czołowej trójki podążali z kolei Quartararo oraz Johann Zarco, którzy toczyli wewnętrzny pojedynek o czwarte miejsce – zwycięsko z niego wyszedł reprezentant Yamahy. Miller wkrótce został wyprzedzony przez Mira, a następnie stoczył dość zacięty pojedynek z Quartararo, lecz ostatecznie musiał uznać wyższość Francuza. Z wyścigu wycofał się tymczasem Aleix Espargaró najprawdopodobniej z powodu awarii motocykla, w wyniku czego żaden z zawodników Aprilii nie uczestniczył już w zmaganiach na Red Bull Ringu.

Na kolejnych okrążeniach wyścig uspokoił się. Martín wciąż znajdował się na prowadzeniu, choć za nim niczym cień podążał Mir. Trzeci Quartararo tracił do liderującego duetu tracił już dwie sekundy, choć sam wypracował półsekundową przewagę nad Millerem, który bardziej oglądał się za siebie, gdzie jechał Zarco. Dalej podążał duet LCR Hondy – Nakagami oraz Alex Márquez – a czołową dziesiątkę uzupełniali Alex Rins oraz duet fabrycznej ekipy KTM – Brad Binder i Miguel Oliveira. Na 11. pozycji znajdował się z kolei Marc Márquez, który zdążył poradzić sobie z Bagnaią oraz Eneą Bastianinim.

Na półmetku tego skróconego wyścigu Oliveira zwolnił, a następnie zjechał do alei serwisowej, prawdopodobnie z powodu pewnego problemu z motocyklem. Według KTM-a, przyczyną tej decyzji był spory ubytek w przedniej oponie Michelin, który uniemożliwiał jazdę na limicie. W międzyczasie Viñales i Bastianini otrzymali kary długiego przejazdu z powodu wielokrotnego przekroczenia limitów toru, zaś wkrótce ostrzeżenie z tego samego powodu otrzymał wciąż liderujący Martín. Na 10 okrążeń przed końcem wywrotkę przy dużej prędkości w siódmym zakręcie zaliczył jadący na czwartej pozycji Miller, który gonił Quartararo. Australijczyk był w stanie powrócić na tor, ale tylko po to, aby zjechać do alei serwisowej i wycofać się z rywalizacji.

Mir robił co mógł, aby spróbować wyprzedzić Martína, lecz zawodnik Pramaca Racing wykazywał się ogromną dojrzałością i niezwykle równymi czasami okrążeń. Zmusiło to mistrza świata do jeszcze większego naciskania, lecz efektem tego były drobne błędy – największy z nich miał miejsce na 6 okrążeń przed końcem, kiedy to reprezentant Suzuki przestrzelił hamowanie do trzeciego zakrętu i stracił pół sekundy. W tym momencie Mir regularnie tracił dystans względem lidera i wkrótce różnica między nimi wynosiła ponad półtorej sekundy.

Do końca wyścigu Martín nie miał najmniejszych problemów z obroną pierwszego miejsca i odniósł pierwsze zwycięstwo w MotoGP. Drugie miejsce zajął Mir, zaś na najniższym stopniu podium stanął Quartararo. Jako czwarty linię mety przekroczył Binder, który wyprzedził w końcówce kilku zawodników, piąty był Nakagami, szósta pozycja przypadła Zarco, a czołową dziesiątkę zamknęli Rins, Marc Márquez, Alex Márquez oraz Pedrosa.

Padok MotoGP pozostanie na Red Bull Ringu, gdzie już za tydzień, 15 sierpnia, odbędzie się wyścig o Grand Prix Austrii.

PNrKierowcaZespół Rezultat
189
Jorge Martín
Pramac Racing27 okr.
236
Joan Mir
Team SUZUKI ECSTAR+ 1,548
320
Fabio Quartararo
Monster Energy Yamaha MotoGP+ 9,632
433
Brad Binder
Red Bull KTM Factory Racing+ 12,771
530
Takaaki Nakagami
LCR Honda IDEMITSU+ 12,923
65
Johann Zarco
Pramac Racing+ 13,031
742
Álex Rins
Team SUZUKI ECSTAR+ 14,839
893
Marc Márquez
Repsol Honda Team+ 17,953
973
Álex Márquez
LCR Honda CASTROL+ 19,059
1026
Dani Pedrosa
Red Bull KTM Factory Racing+ 19,389
1163
Francesco Bagnaia
Ducati Lenovo Team+ 21,667
1223
Enea Bastianini
Esponsorama Racing+ 25,267
1346
Valentino Rossi
Petronas Yamaha SRT+ 26,282
1410
Luca Marini
SKY VR46 Esponsorama+ 27,492
1527
Iker Lecuona
Tech 3 KTM Factory Racing+ 31,076
1644
Pol Espargaró
Repsol Honda Team+ 31,150
1735
Cal Crutchlow
Petronas Yamaha SRT+ 40,408
189
Danilo Petrucci
Tech 3 KTM Factory Racing+ 48,114
NSK12
Maverick Viñales
Monster Energy Yamaha MotoGP
NSK43
Jack Miller
Ducati Lenovo Team
NSK88
Miguel Oliveira
Red Bull KTM Factory Racing
NSK41
Aleix Espargaró
Aprilia Racing Team Gresini
NSK32
Lorenzo Savadori
Aprilia Racing Team Gresini

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league