Valentino Rossi ogłosił zakończenie kariery w MotoGP

Valentino Rossi podczas specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej w Austrii poinformował, że tegoroczny sezon jest jego ostatnim jako zawodnik MotoGP.

Rossi to jeden z najdłużej startujących kierowców w wyścigach motocyklowych, spędzając profesjonalnie na dwóch kółkach aż 26 sezonów. W czasie swojej kariery sięgnął po 7 tytułów mistrza królewskiej klasy i 9 tytułów na przestrzeni startów w MotoGP, 250cc i 125cc. Do tej pory wystartował w 414 wyścigach, w których odniósł 115 zwycięstw, z czego 89 w MotoGP. Stanął również 235 razy na podium.

Od tego sezonu startuje w zespole Petronas Yamaha SRT przy fabrycznym wsparciu japońskiego producenta, lecz jego tegoroczne wyniki są najgorsze w karierze – w dziewięciu wyścigach wywalczył tylko 19 punktów. Z tego względu podczas wakacyjnej przerwy podjął on decyzję o zakończeniu kariery w MotoGP. Ogłosił ją w czwartek podczas specjalnie zwołanej konferencji prasowej w Austrii przed Grand Prix Styrii na Red Bull Ringu.

„Ciao wszystkim. Czuję się trochę poruszony. Wstyd być na takiej pozycji, potrzebuję przynajmniej stołu” – rozpoczął Rossi swoją konferencję prasową. „Powiedziałem w trakcie sezonu, że po wakacyjnej przerwie podejmę decyzję w sprawie startów w przyszłym roku. Zdecydowałem się zakończyć to na koniec tego sezonu, więc niestety będzie to ostatni sezon jako zawodnik MotoGP”.

„To bardzo smutny moment, ponieważ trudno jest mówić i wiedzieć o tym, że w przyszłym roku nie będę ścigać się na motocyklach. Robię to około 30 lat, więc z pewnego punktu widzenia moje życie od przyszłego roku się zmieni. W każdym razie było świetnie, bardzo mi się to podobało. To była długa i niezwykle fajna podróż. To 25 lub 26 lat w mistrzostwach świata. Było wspaniale, przeżyłem niezapomniane chwile z całym moim zespołem, ze wszystkimi ludźmi, którzy dla mnie pracują. Nie mam zbyt wiele do powiedzenia, tylko to”.

Swoją karierę rozpoczął w 1996 roku w klasie 125cc, a rok później został mistrzem. Do kategorii 250cc przeszedł w sezonie 1998, a w 1999 roku sięgnął po tytuł. Na sezon 2000 przeszedł do najwyższej kategorii, wówczas 500cc, wraz z satelickim zespołem Nastro Azzuro przy fabrycznym wsparciu Hondy i – podobnie jak wcześniej – w następnym roku wywalczył tytuł, pierwszy z jego siedmiu w królewskiej klasie.

Po wprowadzeniu silników czterosuwowych w 2002 roku i przemianowaniu nazwy serii na MotoGP, Rossi przeszedł do fabrycznego zespołu Repsol Hondy, z którym wywalczył kolejne dwa tytuły. Następnie dość nieoczekiwanie przeszedł do Yamahy w sezonie 2004 po konflikcie z Hondą, ale zmiana producenta nie wpłynęła na jego mistrzowską formę i do swojego konta dodał kolejne dwa tytuły.

Następnie doszły nieco bardziej problematyczne sezony 2006 i 2007, w których po mistrzostwa sięgnęli Nicky Hayden i Casey Stoner. Włoch był jednak w stanie dołożyć kolejne dwa tytuły mistrzowskie do swojego konta w 2008 i 2009 roku. Atmosfera w Yamasze zaczęła jednak mocno się pogarszać po przybyciu Jorge Lorenzo w sezonie 2008. Rossi stracił realne szanse na tytuł w 2010 roku, kiedy złamał nogę w czasie treningu do GP Włoch i nie wystartował w czterech wyścigach – wówczas tytuł przypadł Lorenzo.

Rossi podjął kolejną nieoczekiwaną decyzję i na lata 2011-12 przeszedł do Ducati, jednak z włoską ekipą tylko trzykrotnie stanął na podium, a następnie wrócił do Yamahy w 2013 roku. Po odniesieniu jednego zwycięstwa w tym sezonie oraz dwóch w 2014 roku, kiedy to został wicemistrzem, nadszedł sezon 2015, gdzie doszło do kontrowersji podczas walki o dziesiąty tytuł w mistrzostwach świata.

Wówczas Rossi stwierdził, że Marc Márquez działał na korzyść Lorenzo przy okazji GP Australii, natomiast w GP Malezji między Rossim a Márquezem doszło do incydentu, który spowodował, że zawodnik Yamahy otrzymał karę startu z końca stawki w Walencji. W tym wyścigu zajął czwarte miejsce, lecz do zdobywcy tytułu Lorenzo stracił ostatecznie 5 punktów.

W sezonie 2016 również został wicemistrzem, jednak wygrał już tylko dwa wyścigi, a w 2017 – jeden. Od tego czasu nie stawał już na najwyższym stopniu podium, zaś finiszy w czołowej trójce z roku na rok również było coraz mniej – w 2018 roku 5 razy znajdował się na podium, dwa razy w sezonie 2019 i tylko raz w 2020 roku. W tegorocznej kampanii najlepszym rezultatem Rossiego jest jak dotąd 10. miejsce wywalczone we Włoszech.

Rossi zdążył jednak zainteresować się w ostatnim czasie wyścigami samochodowymi. W 2019 roku przystąpił do Gulf 12 Hour na torze Yas Marina w Ferrari 488 GT3, a w tym roku wystartował do 12-godzinnego wyścigu w Bahrajnie, również w Ferrari. Niewykluczone, że w przyszłości znajdzie się w stawce 24h Le Mans.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz
Bartosz Przyborowski

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league