Joan Mir odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w MotoGP podczas wyścigu królewskiej klasy o Grand Prix Europy na hiszpańskim torze Ricardo Tormo, powiększając jednocześnie swoją przewagę w klasyfikacji sezonu. Drugie miejsce zajął jego zespołowy kolega Alex Rins, dając Suzuki dublet, a na najniższym stopniu podium stanął Pol Espargaró.
Mimo wcześniejszych prognoz sugerujących opady, tuż przed początkiem rywalizacji pogoda sprzyjała walce o cenne punkty do klasyfikacji. Nad Ricardo Tormo niebo było jedynie delikatnie zachmurzone, temperatura powietrza wynosiła 23°C, a asfaltu – 27°C. Jeśli chodzi o dobór opon w pierwszej, Pol Espargaró i Takaaki Nakagami zdecydowali się na twardy przód i pośredni tył, Rins – na obie pośrednie opony Michelin.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł delikatnie lepiej ruszył Rins, lecz to nie wystarczyło, aby wyprzedzić na dojeździe do pierwszego zakrętu startującego z pole position Espargaró. Na trzecią lokatę przesunął się z kolei Mir, który wyprzedził Nakagamiego. Jeszcze na pierwszym okrążeniu w ósmym zakręcie przewrócili się Fabio Quartararo oraz Aleix Espargaró i choć jechali obok siebie, były to dwa oddzielne, niepowiązane ze sobą incydenty. Quartararo był w stanie kontynuować jazdę, choć jechał na końcu stawki. To był kolejny cios w jego walce o tegoroczny tytuł mistrzowski.
Disaster for @FabioQ20!!! 😱
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 8, 2020
The Frenchman and @AleixEspargaro crash in tandem! 💢#EuropeanGP 🇪🇺 pic.twitter.com/qaZirThUHr
Na drugim okrążeniu doszło do zmiany lidera – Rins pewnie wyprzedził Espargaró i objął prowadzenie. Zawodnik z Suzuki z czasem zaczął odjeżdżać od swojego rodaka, do którego dojechał inny z reprezentantów Suzuki – Mir. Dwa okrążenia później Mir także był w stanie wyprzedzić Espargaró, dzięki czemu na czele znajdowały się dwa motocykle Suzuki. W międzyczasie wywrotkę w 14. zakręcie zaliczył drugi z kierowców Aprilii, Lorenzo Savadori, który był w stanie podnieść swoją mayszynę i kontynuować udział w zmaganiach.
Na piątym kółku na torze zatrzymał się Valentino Rossi, który powrócił w ten weekend po infekcji koronawirusem. Włoch znajdował się na wewnętrznej części wyjazdu z zakrętu, próbując ponownie odpalić swoją Yamahę, lecz finalnie utytułowany Włoch musiał przedwcześnie pożegnać się z wyścigiem. Jego rodak Francesco Bagnaia, a także Cal Crutchlow, zaliczyli z kolei wywrotki w krótkim odstępie czasu i również nie ujrzeli flagi w biało-czarną szachownicę.
Yet more misery for @YamahaMotoGP! 😲@ValeYellow46 has ground to a halt! 🔧#EuropeanGP 🇪🇺 pic.twitter.com/G5baKpUAzB
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 8, 2020
Tymczasem na czele wciąż znajdował się duet Suzuki, choć Espargaró dorównywał im tempem. Na czwarte miejsce był w stanie awansować inny zawodnik jeżdżący na KTM-ie – Miguel Oliveira – zaś na piątą lokatę spadł Nakagami.
Na kolejnych okrążeniach tempo w czołówce było dość zaskakująco spokojne. Nikt nie wydawał się naciskać, choć to wystarczało, aby czołowa trójka odjechała od reszty stawki. Na 15. okrążeniu dość groźny moment zaliczył jadący wciąż na trzecim miejscu Espargaró, który do jednego z zakrętów zahamował zbyt późno i niewiele brakowało do wywrotki, lecz ostatecznie był w stanie utrzymać się na swoim KTM-ie, kosztem pewnego dystansu do prowadzących zawodników Suzuki.
Rins nadal znajdował się na prowadzeniu, choć nieco później Mir zaczął naciskać na zespołowego kolegę. Przypomnijmy, że obecny lider mistrzostw do tej pory nie odniósł zwycięstwa w MotoGP. Na 11 okrążeń przed końcem Mir zdecydował się na atak na Rinsa, który jednocześnie wyjechał szeroko, ułatwiając zadanie nowemu prowadzącemu tego wyścigu. Za nimi Nakagami był w stanie odzyskać czwarte miejsce kosztem Oliveiry, zaś Zarco wdał się w walkę z Millerem, z której do tej pory to Francuz wychodził zwycięsko.
Mir stopniowo, ale systematycznie odjeżdżał od Rinsa, budując prowadzenie do ponad sekundy. Sam Rins musiał ciągle uważać na to, co działo się za jego plecami, a tam niczym cień podążał Espargaró, który zdawał się wyczekiwać na odpowiedni moment na wyprowadzenie ataku.
Na 4 okrążenia przed końcem Alex Márquez, który walczył z Andreą Dovizioso o ósme miejsce, przewrócił się w pierwszym zakręcie, o mało nie ściągając ze sobą zawodnika fabrycznego zespołu Ducati.
Second crash in two races for @alexmarquez73! 💢
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 8, 2020
This hands the Rookie of the Year initiative to @BradBinder_41, who is the fastest rider on track! ✊#EuropeanGP 🇪🇺 pic.twitter.com/VyvoofPtro
W końcówce wyścigu Mir niezagrożenie podążał do mety i odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w MotoGP, powiększając swoją przewagę w klasyfikacji sezonu na dwa wyścigi przed końcem. Drugie miejsce zajął jego zespołowy kolega Rins, a na najniższym stopniu podium stanął Espargaró, który nie był w stanie zagrozić zawodnikom Suzuki.
🏁 #MotoGP RACE@JoanMirOfficial IS A #MotoGP GRAND PRIX WINNER! 🏆
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 8, 2020
One hand on the world championship? 🥇#M1R | #EuropeanGP 🇪🇺 pic.twitter.com/wi2vczyLvu
Czwartą lokatę wywalczył Nakagami, który gonił czołówkę, lecz zabrakło mu okrążeń, aby dokonać większego postępu, piąty był Oliveira, jako szósty linię mety przekroczył Miller, siódma lokata przypadła Bradowi Binderowi, a czołową dziesiątkę uzupełnili Dovizioso, Johann Zarco oraz Danilo Petrucci. Do mety dojechali także: Morbidelli, Stefan Bradl, Maverick Viñales oraz Fabio Quartararo, od którego oddala się perspektywa wywalczenia mistrzowskiego tytułu.
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu MotoGP będzie Grand Prix Walencji na tym samym torze Ricardo Tormo, które odbędzie się już za tydzień.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 36 | Joan Mir | Team SUZUKI ECSTAR | 27 okr. | |||
2 | 42 | Álex Rins | Team SUZUKI ECSTAR | + 0,651 | |||
3 | 44 | Pol Espargaró | Red Bull KTM Factory Racing | + 1,203 | |||
4 | 30 | Takaaki Nakagami | LCR Honda IDEMITSU | + 2,194 | |||
5 | 88 | Miguel Oliveira | Red Bull KTM Tech 3 | + 8,046 | |||
6 | 43 | Jack Miller | Pramac Racing | + 8,755 | |||
7 | 33 | Brad Binder | Red Bull KTM Factory Racing | + 10,137 | |||
8 | 4 | Andrea Dovizioso | Ducati Team | + 10,801 | |||
9 | 5 | Johann Zarco | Esponsorama Racing | + 11,550 | |||
10 | 9 | Danilo Petrucci | Ducati Team | + 16,803 | |||
11 | 21 | Franco Morbidelli | Petronas Yamaha SRT | + 17,617 | |||
12 | 6 | Stefan Bradl | Repsol Honda Team | + 24,350 | |||
13 | 12 | Maverick Viñales | Monster Energy Yamaha MotoGP | + 25,403 | |||
14 | 20 | Fabio Quartararo | Petronas Yamaha SRT | + 39,639 | |||
NSK | 32 | Lorenzo Savadori | Aprilia Racing Team Gresini | ||||
NSK | 73 | Álex Márquez | Repsol Honda Team | ||||
NSK | 53 | Tito Rabat | Esponsorama Racing | ||||
NSK | 63 | Francesco Bagnaia | Pramac Racing | ||||
NSK | 35 | Cal Crutchlow | LCR Honda CASTROL | ||||
NSK | 46 | Valentino Rossi | Monster Energy Yamaha MotoGP | ||||
NSK | 41 | Aleix Espargaró | Aprilia Racing Team Gresini |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.