Hélio Castroneves został zaledwie czwartym kierowcą w historii, który odniósł cztery zwycięstwa w wyścigu Indianapolis 500. Po przesiadce do nowego dla siebie zespołu Meyer Shank Racing, Brazylijczyk pokonał Álexa Palou i Simona Pagenauda.
Z pole posititon startował Scott Dixon, lecz już na pierwszym okrążeniu objechał go Colton Herta. Zwycięzcę kwalifikacji na kolejnym kółku wyprzedził także Rinus VeeKay, który wkrótce objął prowadzenie, wyprzedzając Hertę w trzecim zakręcie trzeciego okrążenia. Za pierwszą trójką pewnie podążał Ed Carpenter, z kolei Castroneves zyskał po starcie cztery pozycje i plasował się na czwartej pozycji.
Taka kolejność utrzymała się do pierwszej rundy pit-stopów, którą VeeKay rozpoczął na 31. okrążeniu. Na kolejnym kółku w alei serwisowej pojawili się m.in. Ryan Hunter-Reay i Carpenter, który stracił kilkanaście sekund poprzez zgaszenie silnika. Herta zjechał na tankowanie i zmianę opon na 33. okrążeniu, ciągnąc za sobą szereg kierowców – jednym z nich był Stefan Wilson, który obrócił się i uderzył w ścianę na wjeździe do alei serwisowej, wywołując pierwszą neutralizację.
Swojego zjazdu przed wywieszeniem żółtej flagi nie zdążył wykonać Scott Dixon. Co więcej, z powodu lokalizacji incydentu Wilsona, aleja serwisowa pozostała zamknięta przez kolejne sześć okrążeń. Nowozelandczykowi w międzyczasie skończyło się paliwo i musiał zjechać na awaryjne tankowanie, po którym zespół nie mógł przez dłuższy czas uruchomić ponownie silnika. Taki sam problem miał chwilę później Alexander Rossi, przez co dwójka byłych zwycięzców straciła okrążenie do liderów i spadła na 31. oraz 32. pozycję.
REPLAY: Issues for @ScottDixon on pit lane.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 30, 2021
📺: @NBC
📲: INDYCAR Mobile - https://t.co/vyuISIgHnX#INDYCAR // #INDY500 pic.twitter.com/4Kl2HU1I2j
Na neutralizacji najbardziej skorzystał Conor Daly, który zyskał 18 pozycji i awansował na trzecią lokatę, za Hertą i VeeKayem. Hunter-Reay przeskoczył Castronevesa w walce o czwarte miejsce, a kolejne pozycje zajmowali Álex Palou, Patricio O’Ward, Takuma Sato, Scott McLaughlin i Graham Rahal.
Tuż po wznowieniu wyścigu na 47. okrążeniu Castroneves wyprzedził Hunter-Reaya i Daly’ego, aby awansować na trzecią pozycję. Daly nie pozostawał jednak dłużny i już na kolejnym kółku zaatakował Castronevesa. Na 50. kółku VeeKay i Daly objechali Hertę, a chwilę później Daly wyprzedził swojego zespołowego kolegę, aby po raz pierwszy w swojej karierze objąć prowadzenie w wyścigu Indianapolis 500. Na 55. okrążeniu Castroneves w końcu wywalczył trzecie miejsce, lecz kosztem Herty.
Kierowcy Ed Carpenter Racing rozpoczęli drugą rundę pit-stopów – VeeKay zjechał na 68. kółku, a Daly trzy okrążenia później. Na prowadzenie wyszli w tym momencie Castroneves i Herta, którzy zamienili się pozycjami tuż przed swoimi zjazdami na 77. okrążeniu. Gdy cała stawka odbyła swoje zjazdy, na prowadzenie powrócił VeeKay, lecz po kilku okrążeniach ponownie wyprzedził go Daly. Za dwójką kierowców ECR, O’Ward wyprzedził Hertę w walce o trzecią lokatę.
Alternatywną strategię przyjął Josef Newgarden, który zjechał na swój kolejny pit-stop w połowie wyścigu i wykorzystał nowe opony do kręcenia szybkich okrążeń. Kierowca Team Penske przeskoczył dzięki temu kierowców ECR, którzy zjechali jednocześnie na 103. okrążeniu.
Najdłużej na torze pozostawał Graham Rahal, który odwiedził swoich mechaników dopiero na 119. kółku. Amerykanin wrócił na tor z niedokręconym lewym tylnym kołem i rozbił się w drugim zakręcie. W zbłąkane koło uderzył Daly, lecz uniknął poważnych uszkodzeń i pozostał w pierwszej dziesiątce.
REPLAY: @GrahamRahal has been checked, cleared and released after this incident at @IMS. The Green flag is back out with 75 laps to go.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) May 30, 2021
📺: @NBC
📲: INDYCAR Mobile - https://t.co/vyuISIgHnX#INDYCAR // #INDY500 pic.twitter.com/4DpSBd1kmu
Neutralizacja nadeszła w idealnym momencie dla Dixona, który nie zjechał do boksów i odzyskał w ten sposób utracone wcześniej okrążenie. O podobnym szczęściu nie mógł mówić Rossi, który akurat znajdował się w alei serwisowej w momencie ogłoszenia neutralizacji i pozostał okrążenie do tyłu.
Żółta flaga pomogła także jednemu z zespołowych kolegów Dixona. Na prowadzenie wysunął się bowiem Palou, mając za sobą Castronevesa i O’Warda. Po restarcie na 126. okrążeniu ta trójka kilkukrotnie zmieniała się pozycjami, odjeżdżając jednocześnie od VeeKaya, który w międzyczasie odzyskał lokatę utraconą na rzecz Newgardena.
Dwukrotny mistrz serii rozpoczął kolejną rundę pit-stopów na 136. okrążeniu. O ile kolejność w stawce pozostała w większości bez zmian, kluczowy był zjazd Dixona, który pojawił się w alei serwisowej dopiero na 38 okrążeń do mety, co pozwoliłoby mu uniknąć kolejnego zjazdu w końcówce na uzupełnienie paliwa.
Rywale szybko zorientowali się w tym ruchu i przyspieszyli swój ostatni zjazd, aby wyeliminować czynnik paliwa z walki o zwycięstwo. Dixon, który musiał kontrolować tempo, utknął przez to w drugiej dziesiątce, natomiast efektywnym prowadzeniem zmieniali się Palou i Castroneves.
Pojedynek pomiędzy tą dwójką zmienił się w walkę o zwycięstwo, gdy Takuma Sato jako ostatni zjechał do boksów na sześć okrążeń do mety. Castroneves wykonał decydujący manewr na dwa okrążenia przed końcem, wyprzedzając Palou na dojeździe do pierwszego zakrętu. Brazylijczyk następnie utrzymał Hiszpana za sobą, by przekroczyć linię mety niecałe pół sekundy z przodu.
RETWEET TO CONGRATULATE @H3LIO CASTRONEVES ON HIS FOURTH #INDY500 WIN!
— IndyCar on NBC (@IndyCaronNBC) May 30, 2021
Relive the final two laps at @IMS. pic.twitter.com/0aYT4grWPe
Castroneves musiał czekać na swoje czwarte zwycięstwo aż 11 lat. Dołączył tym samym do elitarnego grona, wyrównując rekord należący do AJ Foyta, Ala Unsera Sr. i Ricka Mearsa.
W cieniu walki o zwycięstwo, Pagenaud wyprzedził O’Warda i zajął trzecie miejsce, a za ich plecami linię mety minął Carpenter. Santino Ferrucci był szósty, przed Sagem Karamem, Juanem Pablo Montoyą i Tonym Kanaanem.
Kolejna runda IndyCar Series odbędzie się na ulicach Detroit w weekend 12-13 czerwca.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 6 | Hélio Castroneves | Meyer Shank Racing | 200 okr. | ||||
2 | 10 | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | + 0,492 | ||||
3 | 22 | Simon Pagenaud | Team Penske | + 0,562 | ||||
4 | 5 | Patricio O'Ward | Arrow McLaren SP | + 0,940 | ||||
5 | 20 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | + 1,242 | ||||
6 | 45 | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 9,087 | ||||
7 | 24 | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | + 13,435 | ||||
8 | 21 | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | + 14,241 | ||||
9 | 86 | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | + 14,880 | ||||
10 | 48 | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | + 15,442 | ||||
11 | 8 | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | + 16,516 | ||||
12 | 2 | Josef Newgarden | Team Penske | + 22,304 | ||||
13 | 47 | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | + 22,692 | ||||
14 | 30 | Takuma Sato | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 23,295 | ||||
15 | 1 | JR Hildebrand | AJ Foyt Racing | + 23,527 | ||||
16 | 26 | Colton Herta | Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian | + 28,802 | ||||
17 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | + 38,641 | ||||
18 | 60 | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | + 40,157 | ||||
19 | 98 | Marco Andretti | Andretti Herta-Haupert w/Marco & Curb-Agajanian | + 40,359 | ||||
20 | 3 | Scott McLaughlin | D | Team Penske | + 40,833 | |||
21 | 29 | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner Autosport | + 40,846 | ||||
22 | 28 | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | + 41,576 | ||||
23 | 4 | Dalton Kellett | AJ Foyt Racing | + 1 okr. | ||||
24 | 59 | Max Chilton | Carlin | + 1 okr. | ||||
25 | 51 | Pietro Fittipaldi | D | Dale Coyne Racing with RWR | + 1 okr. | |||
26 | 14 | Sébastien Bourdais | AJ Foyt Racing | + 1 okr. | ||||
27 | 7 | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | + 1 okr. | ||||
28 | 18 | Ed Jones | Dale Coyne Racing w/ Vasser-Sullivan | + 1 okr. | ||||
29 | 27 | Alexander Rossi | Andretti Autosport | + 2 okr. | ||||
30 | 12 | Will Power | Team Penske | + 3 okr. | ||||
31 | 16 | Simona de Silvestro | Paretta Autosport | + 31 okr. | ||||
32 | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 82 okr. | ||||
33 | 25 | Stefan Wilson | Andretti Autosport | + 168 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.