Trzykrotny zwycięzca Indianapolis 500 Hélio Castroneves uzyskał najlepszy czas czterech kolejnych okrążeń podczas sobotnich kwalifikacji do tegorocznej edycji wyścigu. Reprezentant Team Penske przeszedł tym samym do rywalizacji o pole position.
Pierwszy dzień kwalifikacji dzielił kierowców na trzy grupy – najszybsza dziewiątka stoczy między sobą walkę o pole position, kierowcy z miejsc 10-33 zakwalifikowali się do wyścigu i ustalą pomiędzy sobą miejsca startowe w tym zakresie, a dwójka zawodników została wyeliminowana z dalszej rywalizacji.
Choć kwalifikacje były aż dwukrotnie przerywane z powodu deszczu, to wszyscy kierowcy otrzymali gwarantowaną przepisami jedną próbę, a później mogli ustawić się w kolejce do poprawy swoich rezultatów – łącznie 35 zawodników podjęło 48 prób zakwalifikowania się do wyścigu.
Castroneves wylosował miejsce na początku kolejki, dzięki czemu odbył swój przejazd w preferowanych warunkach, zanim doszło do pierwszej przerwy związanej z niekorzystną pogodą. Brazylijczyk uzyskał średnią prędkość 368,409 km/h (228,919 mph).
„Oczywiście przy moim przejeździe warunki były dość stałe”
– powiedział. „W takiej sytuacji bardzo to pomaga. Ciężko pracowaliśmy nad znalezieniem limitów możliwości i nam się udało. Musimy to powtórzyć jutro – zobaczymy, co będzie”
.
Team Penske wprowadził do pierwszej dziewiątki wszystkich swoich kierowców – do Castronevesa dołączyli bowiem Will Power, Simon Pagenaud i aktualny mistrz serii Josef Newgarden. W czołówce zakwalifikowała się również cała trójka ekipy Ed Carpenter Racing – właściciel zespołu Ed Carpenter, Spencer Pigot oraz startująca gościnnie Danica Patrick.
„Mam wysokie oczekiwania wobec mojego występu”
– stwierdziła Amerykanka, dla której będzie to ostatni wyścig w profesjonalnej karierze. „Miałam szczęście, że mogę startować dla Eda – ten zespół zawsze ma świetne samochody, a tutaj są szczególnie silni”
.
Chevrolet zdominował tym samym pierwszy dzień kwalifikacji – w grupie walczącej o pole position znaleźli się bowiem tylko dwaj kierowcy Hondy – ubiegłoroczny triumfator kwalifikacji Scott Dixon oraz Sébastien Bourdais.
Ciężkie chwile przeżywał zespół Rahal Letterman Lanigan – ubiegłoroczny zwycięzca Takuma Sato zakwalifikował się dopiero z 29. czasem, a jego zespołowi koledzy Graham Rahal i Oriol Servia potrzebowali odpowiednio dwóch i trzech prób, aby znaleźć się w grupie 33 najszybszych kierowców.
Trzech prób potrzebował też Conor Daly, a z ostatniej pozycji do drugiego dnia przeszedł James Davison, który rozbił swój samochód podczas piątkowych treningów. Negatywną niespodziankę sprawił zdobywca pole position sprzed dwóch lat James Hinchcliffe, który nie zakwalifikował się do wyścigu, podobnie jak startująca gościnnie Pippa Mann.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
Fast Nine | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 3 | ![]() |
Hélio Castroneves | Team Penske | ![]() |
2:37,2607 | |
2 | 20 | ![]() |
Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | ![]() |
+ 0,1560 | |
3 | 22 | ![]() |
Simon Pagenaud | Team Penske | ![]() |
+ 0,4238 | |
4 | 12 | ![]() |
Will Power | Team Penske | ![]() |
+ 0,4997 | |
5 | 18 | ![]() |
Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing w/Vasser-Sullivan | ![]() |
+ 0,5715 | |
6 | 21 | ![]() |
Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | ![]() |
+ 0,5981 | |
7 | 1 | ![]() |
Josef Newgarden | Team Penske | ![]() |
+ 0,6001 | |
8 | 9 | ![]() |
Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | ![]() |
+ 0,7850 | |
9 | 13 | ![]() |
Danica Patrick | Ed Carpenter Racing | ![]() |
+ 0,9047 | |
Pozycje 10-33 | |||||||
10 | 27 | ![]() |
Alexander Rossi | Andretti Autosport w/Yarrow | ![]() |
+ 0,9389 | |
11 | 14 | ![]() |
Tony Kanaan | AJ Foyt Racing | ![]() |
+ 0,9756 | |
12 | 4 | ![]() |
Matheus Leist | D | AJ Foyt Racing | ![]() |
+ 1,0219 |
13 | 10 | ![]() |
Ed Jones | Chip Ganassi Racing | ![]() |
+ 1,3334 | |
14 | 28 | ![]() |
Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | ![]() |
+ 1,3631 | |
15 | 29 | ![]() |
Carlos Muñoz | Andretti Autosport | ![]() |
+ 1,6095 | |
16 | ![]() |
![]() |
JR Hildebrand | Dreyer & Reinbold Racing | ![]() |
+ 1,6802 | |
17 | 98 | ![]() |
Marco Andretti | Andretti Herta Autosport w/Curb-Agajanian | ![]() |
+ 1,9230 | |
18 | 7 | ![]() |
Jay Howard | Schmidt Peterson Motorsports | ![]() |
+ 1,9626 | |
19 | 24 | ![]() |
Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | ![]() |
+ 1,9852 | |
20 | 6 | ![]() |
Robert Wickens | D | Schmidt Peterson Motorsports | ![]() |
+ 2,0634 |
21 | 32 | ![]() |
Kyle Kaiser | D | Juncos Racing | ![]() |
+ 2,0781 |
22 | 25 | ![]() |
Stefan Wilson | Andretti Autosport | ![]() |
+ 2,0954 | |
23 | 88 | ![]() |
Gabby Chaves | Harding Racing | ![]() |
+ 2,1666 | |
24 | 26 | ![]() |
Zach Veach | Andretti Autosport | ![]() |
+ 2,1691 | |
25 | 23 | ![]() |
Charlie Kimball | Carlin | ![]() |
+ 2,2066 | |
26 | 19 | ![]() |
Zachary Claman De Melo | D | Dale Coyne Racing | ![]() |
+ 2,2274 |
27 | 60 | ![]() |
Jack Harvey | Meyer Shank Racing w/SPM | ![]() |
+ 2,2287 | |
28 | 59 | ![]() |
Max Chilton | Carlin | ![]() |
+ 2,2668 | |
29 | 30 | ![]() |
Takuma Sato | Rahal Letterman Lanigan Racing | ![]() |
+ 2,3755 | |
30 | 15 | ![]() |
Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | ![]() |
+ 2,4507 | |
31 | 64 | ![]() |
Oriol Servià | Scuderia Corsa | ![]() |
+ 2,7346 | |
32 | 17 | ![]() |
Conor Daly | Dale Coyne Racing w/Thom Burns Racing | ![]() |
+ 2,8290 | |
33 | ![]() |
![]() |
James Davison | AJ Foyt Racing | ![]() |
+ 2,8832 | |
Nie zakwalifikowali się | |||||||
34 | 63 | ![]() |
Pippa Mann | Dale Coyne Racing | ![]() |
+ 3,9264 | |
35 | 5 | ![]() |
James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | ![]() |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.