Rossi wygrywa setny Indianapolis 500

Alexander Rossi sięgnął po zwycięstwo w setnym wyścigu Indianapolis 500, stając się pierwszym od 15 lat debiutantem, który dotarł do Victory Lane. Amerykanin przedłużył swój ostatni przejazd i skorzystał na tempie rywali, którzy byli zmuszeni zjechać do boków na ostatnich okrążeniach.

Rossi znajdował się na 9. miejscu, gdy na 33 okrążenia przed metą nad torem ostatni raz zamachano zieloną flagą. Walkę o prowadzenie toczyli od tamtej pory Tony Kanaan i Josef Newgarden, a później Newgarden z Carlosem Muñozem, lecz wkrótce cała czołówka musiała zjechać do boksów na kilka okrążeń przed metą, bowiem przy narzuconym w walce tempie nie było możliwe przejechanie tego dystansu na jednym zbiorniku paliwa.

To otworzyło drzwi Rossiemu, który kontrolował tempo od momentu restartu i dotoczył się do mety na oparach paliwa. To pierwsze zwycięstwo debiutującego w tym roku w IndyCar Series Amerykanina, który przekroczył jard cegieł cztery sekundy przed swoim zespołowym kolegą Muñozem, który był pierwszym w grupie pościgowej, odwiedzając boksy na pięć okrążeń przed metą.

Wyścig z pole position rozpoczął James Hinchcliffe, wchodząc w pierwszy zakręt przed Ryanem Hunter-Reayem. Ta dwójka zmieniała się na prowadzeniu kilkanaście razy przed pierwszymi pit-stopami, które miały miejsce w okolicach 30. okrążenia. Problem z wlewem paliwa przeszkodził w tankowaniu Hinchcliffe’a, który powrócił przez to na tor jako szósty, lecz wkrótce miał się przebić do czołowej grupy.

Pierwsza neutralizacja miała miejsce na 47. okrążeniu z powodu leżących na torze odłamków, co skłoniło całą stawkę do ponownego odwiedzenia boksów. Pecha miał tam Will Power, którego samochód został wypuszczony wprost pod koła Tony’ego Kanaana i Australijczyk w ramach kary został przesunięty na koniec stawki przed restartem. Największym wygranym był z kolegi jego zespołowy kolega Simon Pagenaud, który przesunął się na drugą lokatę, za Hunter-Reaya. Zwycięzca trzech ostatnich wyścigów IndyCar Series nie miał się jednak cieszyć ze zwycięstwa, bowiem w końcówce wyścigu silnik jego Chevroleta zaczął nierówno pracować i lider klasyfikacji spadł w dół tabeli.

Dzień dla zespołu Rogera Penske miał się jednak układać już tylko gorzej – ubiegłoroczny zwycięzca Juan-Pablo Montoya był pierwszym kierowcą, który odpadł z wyścigu, tracąc kontrolę nad samochodem w drugim zakręcie na 62. okrążeniu. Kolumbijczyk rozbił się o zewnętrzną barierę, co w tamtej chwili pomogło Powerowi, który wysunął się na prowadzenie po kolejnej rundzie postojów, lecz na dłuższą metę były mistrz serii nie był w stanie utrzymać się w czołówce. Pecha miał również prowadzący w połowie wyścigu Hélio Castroneves. Brazylijczyk prezentował bardzo mocne tempo i mógł walczyć o swoje czwarte zwycięstwo w karierze, lecz kolizja z JR Hildebrandem na 38 okrążeń do mety uszkodziła jego tylny zderzak i oznaczała dla niego spadek na koniec stawki.

Jeden z kluczowych momentów wyścigu miał miejsce na 50 okrążeń do mety i wyeliminował dwóch kandydatów do zwycięstwa – Townsend Bell przy wyjeździe z boksów zahaczył o samochód Castronevesa, stracił kontrolę nad swoją Hondą i uderzył w ścianę serwisową, tuż przed ruszającym z pobliskiego stanowiska Hunter-Reayem. Obaj kierowcy Andretti Autosport kontynuowali wyścig, lecz stracili okrążenie do lidera, co wyeliminowało ich z walki o zwycięstwo.

Ostatnia neutralizacja miała miejsce na 163. okrążeniu z powodu wypadku Takumy Sato. Restart na 33 okrążenia przed metą oznaczał, że jazda na pełnym gazie nie pozwoli na dojechanie do mety bez dodatkowego postoju lub pomocy kolejnej neutralizacji.

Ta jednak nie nadeszła, wbrew nadziejom całej czołówki. Liderem był Hildebrand, lecz szybko prowadzenia pozbawił go Tony Kanaan. Za Brazylijczykiem jechał James Hinchcliffe, którego wyprzedził Josef Newgarden i kilka okrążeń później to on został liderem. W całą walkę włączył się Muñoz, który objął prowadzenie na 10 okrążeń do mety.

Kolumbijczyk poddał się jednak na 5 okrążeń przed metą i zjechał do boksów, po tym jak jego najgroźniejsi rywale już to zrobili. Kierowca Andretti Autosport powrócił na tor zarówno przed Newgardenem jak i Kanaanem, lecz miał przed sobą Rossiego. Strateg Amerykanina Bryan Herta kazał swojemu podopiecznemu ryzykować oszczędzanie paliwa, co miało mu przynieść zwycięstwo. Choć Rossi ledwo się toczył na ostatnim okrążeniu, rozpoczynał je z przewagą połowy okrążenia nad Muñozem i dowiózł do mety zwycięstwo w setnej edycji wyścigu Indianapolis 500.

P Nr Kierowca Zespół   Rezultat
1 98 Alexander Rossi D Andretti Herta Autosport 200 okr.
2 26 Carlos Muñoz   Andretti Autosport + 4,4975
3 21 Josef Newgarden   Ed Carpenter Racing + 4,9304
4 10 Tony Kanaan   Chip Ganassi Racing Teams + 10,4963
5 42 Charlie Kimball   Chip Ganassi Racing Teams + 10,5218
6 6 JR Hildebrand   Ed Carpenter Racing + 11,3459
7 5 James Hinchcliffe   Schmidt Peterson Motorsports + 12,7744
8 9 Scott Dixon   Chip Ganassi Racing Teams + 15,1607
9 11 Sébastien Bourdais   KVSH Racing + 21,0613
10 12 Will Power   Team Penske + 21,5171
11 3 Hélio Castroneves   Team Penske + 22,1015
12 77 Oriol Servià   SPM with Marotti Racing + 23,8140
13 27 Marco Andretti   Andretti Autosport + 24,9700
14 15 Graham Rahal   RLL with Theodore Racing + 28,2494
15 8 Max Chilton D Chip Ganassi Racing Teams + 28,7589
16 41 Jack Hawksworth   A.J. Foyt Enterprises + 32,1748
17 35 Alex Tagliani   A.J. Foyt Enterprises + 32,1993
18 63 Pippa Mann   Dale Coyne Racing + 1 okr.
19 22 Simon Pagenaud   Team Penske + 1 okr.
20 19 Gabby Ghaves   Dale Coyne Racing + 1 okr.
21 29 Townsend Bell   Andretti Autosport + 1 okr.
22 61 Matthew Brabham D PIRTEK Team Murray + 1 okr.
23 88 Bryan Clauson   Coyne/Byrd's Racing + 2 okr.
24 28 Ryan Hunter-Reay   Andretti Autosport + 2 okr.
25 16 Spencer Pigot D Rahal Letterman Lanigan Racing + 5 okr.
26 14 Takuma Sato   A.J. Foyt Enterprises + 37 okr.
27 7 Michaił Aloszyn   Schmidt Peterson Motorsports + 74 okr.
28 25 Stefan Wilson D KV Racing Technology + 81 okr.
29 18 Conor Daly   Dale Coyne Racing + 85 okr.
30 4 Buddy Lazier   Lazier/Burns Racing + 100 okr.
31 20 Ed Carpenter   Ed Carpenter Racing + 102 okr.
32 24 Sage Karam   DRR-Kingdom Racing + 107 okr.
33 2 Juan Pablo Montoya   Team Penske + 137 okr.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze