Josef Newgarden dołączył do grona zwycięzców IndyCar Series dzięki znakomitemu występowi na torze Barber Motorsports Park w Alabamie. Amerykanin przyjechał na metę dwie sekundy przed swoim rodakiem Grahamem Rahalem, który po ostatnim zjeździe do boksów przebił się przez stawkę, wyprzedzając m.in. zwycięzcę sprzed tygodnia Scotta Dixona, który uzupełnił podium.

Sobotnie kwalifikacje zakończyły się o kilkadziesiąt sekund przedwcześnie z powodu burzy, jaka nawiedziła tor, lecz wyniki były zobowiązujące. Drugie pole position z rzędu wywalczył Hélio Castroneves przed Willem Powerem i Simonem Pagenaudem. Lider klasyfikacji generalnej Juan Pablo Montoya był dopiero 15., a zwycięzca z Barber w dwóch ostatnich latach Ryan Hunter-Reay 18.

W niedzielę po deszczu nie było już śladu i kierowcy rywalizowali w znakomitych warunkach. Castroneves utrzymał prowadzenie w pierwszym zakręcie, Power nie chciał ryzykować ataku i schował się za swoim kolegą z zespołu, blokując w ten sposób Simona Pagenauda, który stracił pozycję na rzecz Josefa Newgardena, który wcześniej wyprzedził Scotta Dixona, którego wyprzedził także Sébastien Bourdais. Newgarden nie miał zamiaru pozostać trzeci i w ostatnim zakręcie wyprzedził Willa Powera, by rozpocząć pościg za Castronevesem, którego przewaga rosła, lecz bliżej zjazdów do boksów podobnie zaczęła maleć.

Pierwszym, który zdecydował się na postój był Ryan Hunter-Reay na 12. okrążeniu, który jechał siedemnasty, za Montoyą. Dwa okrążenia później już regularne zjazdy rozpoczął Dixon, wyprzedzony chwilę wcześniej w piątym zakręcie przez Grahama Rahala. Następnie podążyli za nim Kanaan i Montoya. Will Power zjechał do boksów na 17. okrążeniu po tym jak stracił pozycję na rzecz Bourdaisa. Australijczyk opuszczając boksy nie zachował ostrożności i wrócił na tor wprost przed Takumę Sato, doprowadzając do kolizji.

{youtube}EWdUBkIqGYw{/youtube}

Obaj kierowcy kontynuowali jazdę, Sato z uszkodzonym przednim skrzydłem musiał zjechać do boksów, a możliwa neutralizacja skłoniła do zjazdów Castronevesa i Newgardena. Mechanik Brazylijczyka obsługujący prawe przednie koło zgubił nakrętkę, przez co postój się wydłużył i to Castroneves wyjechał jako pierwszy. Neutralizacja w końcu nadeszła na 20. okrążeniu, prawdopodobnie wstrzymano się z nią, by umożliwić dokończenie postojów pod zieloną flagą. Nie zrobili tego Pagenaud, Bourdais, Luca Filippi i Charlie Kimball, którzy znaleźli się na czele wyścigu przed Newgardenem, Castronevesem i Rahalem, którzy przesunęli się na prowadzenie po otwarciu boksów i zjazdach liderów. Power po swojej przygodzie był piąty, a Hunter-Reay przesunął się na siódme miejsce, dwa przed Montoyą.

Opony zwycięzcy Indianapolis 500 były jednak starsze i od razu po wywieszeniu zielonej flagi na 25. okrążeniu stracił on miejsce na rzecz Marco Andrettiego, a na kolejnych okrążeniach także Tony'ego Kanaana, który później uporał się z Andrettim. Montoya usunął się z drogi, zjeżdżając na ponadprogramowy pit stop na wymianę przedniego skrzydła, spadając na ostatnie miejsce, za Powera, który znalazł się tam po wykonaniu kary przejazdu przez boksy za kolizję z Sato. Na prowadzeniu był więc Newgarden przed Castronebesem, Rahalem, Hinchcliffem, Dixonem, Andrettim, Kanaanem i Hunter-Reayem.

Druga i ostatnia neutralizacja wyścigu pojawiła się na 34. okrążeniu po kolizji Stefano Colettiego z Jamesem Jakesem w piątym zakręcie. Monakijczyk ambitnie zaatakował po wewnętrznej, obracając pojazdem Brytyjczyka, który zgasił silnik. Obaj po tym zdarzeniu spadli z okrążenia lidera, ale kontynuowali jazdę.

{youtube}cKXBLLoXdGg{/youtube}

Pod żółtą flagą boksy odwiedzili Castroneves, tym razem przeskakując przed Newgardena, który stracił kilka sekund popełniając błąd przy ruszaniu, Dixon, Andretti i Hunter-Reay. Na prowadzenie przesunęli się więc nie zjeżdżający Rahal, Hinchcliffe i Kanaan. Przed wszystkimi był jednak jeszcze jeden postój w boksach. Luca Filippi popisał się świetnym restartem na 40. okrążeniu i wyprzedził Jacka Hawkswortha i Simona Paganauda, by awansować na piąte miejsce, za nimi Juan Pablo Montoya wyprzedził Charliego Kimballa i był już ósmy. Will Power jechał natomiast dopiero na 18. miejscu.

Na 45. okrążeniu zjechali Kanaan i Pagenaud, a dwa okrążenia później Rahal. Hichcliffe przejechał jedno kółko więcej i wyjechał na tor przed Rahalem, po czym stoczyli oni zacięty, lecz krótki pojedynek, z którego zwycięsko wyszedł Rahal, objeżdżając Kanadyjczyka po zewnętrznej w piątym zakręcie. Na 62. okrążeniu mechaników odwiedził Castroneves, jako pierwszy z tych, którzy mogli dojechać do mety bez kolejnego tankowania. Newgarden zjechał okrążenie później, podobnie jak Hunter-Reay, a wkrótce także reszta stawki.

Po cyklu postojów Newgarden prowadził przed Dixonem, Castronevesem, Hunter-Reayem i Powerem. W natarciu był zjeżdżający na 20 okrążeń przed metą Graham Rahal, którego strata do lidera była bardzo duża, ale redukował ją w tempie sięgającym 2-3 sekund na okrążeniu. Najpierw uporał się on z Powerem, doprowadzając do niezakończonego żadnymi uszkodzeniami drobnego kontaktu, później zaatakował od zewnętrznej w piątym zakręcie Hunter-Reaya, a na osiem okrążeń przed metą wykonał ten sam manewr na Castronevesie. Dogonienie Dixona zajęło mu kolejne kilka okrążeń i Amerykanin przekonał się, że wyprzedzenie trzykrotnego mistrza serii nie jest łatwe i zrobił to dopiero na kilka zakrętów przed metą, tracąc szanse na doścignięcie Newgardena.

Amerykanin odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w IndyCar, podobnie pierwsze dla istniejącego od tego roku zespołu CFH Racing, będącego fuzją ekip Eda Carpentera i Sary Fischer. W ten sposób przesunął się na czwarte miejsce w tabeli za Dixonem i dwójką Teamu Penske - Castronevesem i Montoyą, który mimo finiszu dopiero na 14. miejscu utrzymał prowadzenie. Mocny finisz Powera pozwolił mu zredukować stratę z Long Beach do 24 punktów.

Kolejna runda Verizon IndyCar Series to druga edycja Grand Prix Indianapolis na drogowym układzie toru, które otwiera "Month of May" na Brickyard, którego finałem będzie 99. edycja wyścigu Indianapolis 500. O wszystkich wydarzeniach związanych z tym wyjątkowym wydarzeniem przeczytacie na ŚwiatWyścigów.pl.

P Nr Kierowca Zespół Samochód Rezultat
1 67 Josef Newgarden CFH Racing Dallara DW12 Chevrolet 90 okr.
2 15 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing Dallara DW12 Honda + 2,2061
3 9 Scott Dixon Chip Ganassi Racing Teams Dallara DW12 Chevrolet + 4,8371
4 1 Will Power Verizon Team Penske Dallara DW12 Chevrolet + 19,4903
5 28 Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Dallara DW12 Honda + 22,0663
6 26 Carlos Muñoz Andretti Autosport Dallara DW12 Honda + 24,0595
7 5 James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports Dallara DW12 Honda + 24,6529
8 11 Sébastien Bourdais KVSH Racing Dallara DW12 Chevrolet + 25,4534
9 22 Simon Pagenaud Team Penske Dallara DW12 Chevrolet + 30,6139
10 27 Marco Andretti Andretti Autosport Dallara DW12 Honda + 33,4777
11 20 Luca Filippi CFH Racing Dallara DW12 Chevrolet + 34,1607
12 83 Charlie Kimball Chip Ganassi Racing Teams Dallara DW12 Chevrolet + 34,6792
13 10 Tony Kanaan Chip Ganassi Racing Teams Dallara DW12 Chevrolet + 35,3334
14 2 Juan Pablo Montoya Team Penske Dallara DW12 Chevrolet + 36,6361
15 3 Hélio Castroneves Team Penske Dallara DW12 Chevrolet + 39,4194
16 98 Gabby Ghaves D BHA with Curb-Agajanian Dallara DW12 Honda + 45,8965
17 14 Takuma Sato A.J. Foyt Enterprises Dallara DW12 Honda + 50,8442
18 8 Sage Karam D
Chip Ganassi Racing Teams Dallara DW12 Chevrolet + 55,1372
19 4 Stefano Coletti D KV Racing Technology Dallara DW12 Chevrolet + 55,4160
20 18 Rodolfo Gonzalez D Dale Coyne Racing Dallara DW12 Honda + 1:07,985
21 41 Jack Hawksworth A.J. Foyt Enterprises Dallara DW12 Honda + 1:13,182
22 7 James Jakes Schmidt Peterson Motorsports Dallara DW12 Honda + 1 okr.
23 19 Francesco Dracone D Dale Coyne Racing Dallara DW12 Honda + 1 okr.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race