Juan Pablo Montoya przez cały wyścig był zagrożeniem dla Willa Powera i kiedy objął prowadzenie po ostatniej serii postojów w boksach, odparł atak aktualnego mistrza serii i odniósł zwycięstwo w inauguracyjnym wyścigu sezonu Verizon IndyCar Series na ulicach Saint Petersburga.

Pierwszy wyścig sezonu 2015 to debiut tzw. "pakietów aerodynamicznych" przygotowanych przez Hondę i Chevroleta w miejsce standardowych elementów będących częścią pakietu Dallary DW12. Już przedsezonowe testy sugerowały, że kierowcy dysponujący silnikiem i pakietem aero Chevroleta mieli przewagę i znalazło to swoje potwierdzenie w kwalifikacjach - tylko jeden kierowca Hondy, Takuma Sato, awansował do ostatniego segmentu dla czołowej szóstki, a pierwsze dwa rzędy zajęli kierowcy Teamu Penske z Willem Powerem na czele.

Power utrzymał prowadzenie na starcie, ale za nim doszło do przetasowań - Hélio Castroneves wyprzedził Simona Pagenauda, Takuma Sato Juana Pablo Hontoyę, a Tony Kanaan Sébastiena Bourdais. Zwycięzca Indianapolis 500 Ryan Hunter-Reay natomiast przestrzelił hamowanie do pierwszego zakrętu i po starcie z ósmej pozycji spadł na siedemnastą. Na pierwszym okrążeniu doszło do przepychanek, w których elementy przednich skrzydeł nowych pakietów aero były urywane i na tor musiał wyjechać samochód bezpieczeństwa, by można było uprzątnąć tor. Do boksów z uszkodzeniami zjechali Jack Hawksworth i Carlos Huertas. Brytyjczyk został zmuszony do zmiany strategii, co będzie miało znaczenie w dalszej części wyścigu.

Po restarcie na szóstym okrążeniu Montoya odzyskał swoją pozycję utraconą na rzecz Sato, Bourdais na rzecz Kanaana, a Stefano Coletti odzyskał miejsce odebrane mu przez Charliego Kimballa. Na 18. okrążeniu zderzyli się dwaj kierowcy zespołu Andretti Autosport - Simona de Silvestro i Carlos Muñoz. Groźba kolejnej neutralizacji ściągnęła całą czołówkę do boksów. Żółta flaga rzeczywiście pojawiła się kilka okrążeń później i na czele znajdowali się Power i Castroneves, a trzeci był Jack Hawksworth, który nie zjechał podczas tej neutralizacji. Po restarcie został on szybko połknięty przez pozostałą dwójkę kierowców Rogera Penske - Montoyę i Pagenauda, a za nimi pozycje zaczął tracić Sébastien Bourdais - wyprzedzony przez Sato, Kanaana i Kimballa spadł na 10. pozycję, zanim wywieszono kolejne żółte flagi z powodu Marco Andrettiego, który zostawił na torze duży element przedniego skrzydła wykonanego przez Hondę. Podczas tej neutralizacji do boksów zjechał Hawksworth, a okrążenie później Sato, który musiał wymienić przednie skrzydło i nie powrócił już do walki o czołowe pozycje.

Po wznowieniu wyścigu, kolizję między sobą mieli James Hinchcliffe i Gabby Chaves. Kanadyjczyk przebił prawą przednią oponę uderzony przez Kolumbijczyka, co jednak nie wywołało neutralizacji - ta pojawiła się na 47. okrążeniu, kiedy Simona de Silvestro przestrzeliła hamowanie do ostatniego zakrętu i staranowała Jamesa Jakesa, wysyłając go na barierę. Jakes powróci do wyścigu ze stratą 10 okrążeń, Szwajcarka natomiast musiała odbyć karę przejazdu przez aleję serwisową. Pod żółtą flagą czołówka znowu zjechała do boksów i tym razem Hawksworth, który nie zdecydował się na zjazd, znalazł się na prowadzeniu, przed Sagem Karamem i Castronevesem, którego mechanicy umożliwili mu wyprzedzenie Powera w pit-stopie.

Power odzyskał jednak prowadzenie już w pierwszym zakręcie, wyprzedzając trójkę kierowców, a za nim podążył Montoya, awansując na drugie miejsce, chwilę przed wywieszeniem ostatniej żółtej flagi tego wyścigu, kiedy na 54. okrążeniu Graham Rahal zderzył się w 10. zakręcie z Charliem Kimballem, którego uszkodzony tylny zderzak ocierał o koło. Amerykanin uderzył w bandę i zgasił silnik, a na metę dojedzie ze stratą okrążenia. Rahal za ten manewr musiał pogodzić się z karą drive-trough.

Od połowy wyścigu rozpoczęła się jednak czysta rywalizacja - Power początkowo odjechał od Montoyi, korzystając z miękkich, "czerwonych" opon, jednak Kolumbijczyk zredukował stratę i utrzymywał się za Powerem do końca jego stintu. Ostatnia tura pit-stopów miała miejsce na około 30 okrążeń przed końcem. Montoya i Power założyli nowe komplety "czerwonych" opon, Kolumbijczyk zrobił to jednak okrążenie szybciej, co w połączeniu z błędem mechaników Powera, którzy nie opuścili jego samochodu z podnośnika natychmiast po założeniu opon, oznaczało zmianę na pozycji lidera. Montoya nie był jednak w komfortowej sytuacji - jego agresywny styl jazdy i przyspieszony o jedno kółko postój zmusiły go do oszczędzania paliwa i początkowo znajdujący się kilka sekund z tyłu Power szybko znalazł się blisko swojego zespołowego kolegi. Montoya utrzymywał jednak bezpieczny dystans i jedyną szansę na atak Australijczyk stworzył sobie na 11 okrążeń przed końcem, używając systemu push-to-pass, by próbować zrównać się z Montoyą na wejściu w 10. zakręt. Power był jednak za daleko i Kolumbijczyk zamknął drzwi, między dwoma kierowcami Penske doszło do kolizji, w której Power stracił element przedniego skrzydła i do końca wyścigu nie był w stanie zaatakować ponownie, pomimo konieczności dublowania przez liderów kilku wolniejszych aut.

Dla Montoyi to 13. zwycięstwo w karierze w IndyCar Series i pierwsze na ulicach Saint Petersburga. Kolumbijczyk, który powrócił do serii po kilku sezonach w NASCAR swój ostatni wyścig wygrał w ubiegłbym roku w Pocono, a ostatni raz na torze drogowym triumfował w Vancouver w 1999 roku.

Czwórka kierowców Teamu Penske finiszowała w pierwszej piątce, zdołał przedzielić ich jedynie Tony Kanaan z ekipy Chipa Ganassiego, który stanął na najniższym stopniu podium. Po swojej przygodzie w pierwszym zakręcie, Ryan Hunter-Reay był najlepszym kierowcą Hondy na siódmej pozycji. Wśród debiutantów najlepiej spisał się Gabby Chaves, który finiszował jednak na odległej, 17. pozycji.

Juan Pablo Montoya
„Szczerze mówiąc, to był dobry dzień. Samochód bardzo dobrze się spisywał na "czarnych" oponach i to było kluczowe - nie traciły one przyczepności i pod koniec po prostu jechałem powoli, żeby o nie zadbać, ale kiedy musiałem przycisnąć, mogłem to zrobić. Wszyscy w Team Penske wykonali wspaniałą robotę, Chevy też. Ten pakiet aerodynamiczny prowadzi się wspaniale”.

Kierowców IndyCar czeka dwutygodniowa przerwa, zanim powrócą oni do ścigania w Nowym Orleanie na nowym torze NOLA Motorsports Park.

P Nr Kierowca Zespół Samochód Rezultat
1 2 Juan Pablo Montoya Team Penske Dallara DW12 Chevrolet 110 okr.
2 1 Will Power Team Penske Dallara DW12 Chevrolet + 0,9930
3 10 Tony Kanaan NTT Data Chip Ganassi Racing Dallara DW12 Chevrolet + 11,1685
4 3 Hélio Castroneves Team Penske Dallara DW12 Chevrolet + 11,4376
5 22 Simon Pagenaud Team Penske Dallara DW12 Chevrolet + 12,3909
6 11 Sébastien Bourdais KVSH Racing Dallara DW12 Chevrolet + 16,4923
7 28 Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Dallara DW12 Honda + 27,7102
8 41 Jack Hawksworth A.J. Foyt Enterprises Dallara DW12 Honda + 34,9206
9 20 Luca Filippi CFH Racing Dallara DW12 Chevrolet + 38,1564
10 27 Marco Andretti Andretti Autosport Dallara DW12 Honda + 38,6910
11 15 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing Dallara DW12 Honda + 40,3895
12 67 Josef Newgarden CFH Racing Dallara DW12 Chevrolet + 51,7710
13 14 Takuma Sato A.J. Foyt Enterprises Dallara DW12 Honda + 52,2688
14 26 Carlos Muñoz Andretti Autosport Dallara DW12 Honda + 56,7210
15 9 Scott Dixon Target Chip Ganassi Racing Dallara DW12 Chevrolet + 59,6613
16 5 James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports Dallara DW12 Honda + 1:02,4581
17 98 Gabby Ghaves D Bryan Herta Autosport with Curb-Agajanian Dallara DW12 Honda + 1:03,0667
18 25 Simona de Silvestro Andretti Autosport Dallara DW12 Honda + 1:03,1422
19 8 Sage Karam D Chip Ganassi Racing Dallara DW12 Chevrolet + 1 okr.
20 4 Stefano Coletti D KV Racing Technology Dallara DW12 Chevrolet + 1 okr.
21 83 Charlie Kimball Novo Nordisk Chip Ganassi Racing Dallara DW12 Chevrolet + 1 okr.
22 7 James Jakes Schmidt Peterson Motorsports Dallara DW12 Honda + 10 okr.
23 19 Francesco Dracone D Dale Coyne Racing Dallara DW12 Honda + 40 okr.
24 18 Carlos Huertas Dale Coyne Racing Dallara DW12 Honda + 91 okr.

Wypowiedź: Informacja prasowa Verizon IndyCar Series

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race