Wczoraj na ulicach St. Petersburga na Florydzie odbyła się pierwsza runda sezonu 2014 Verizon IndyCar Series.

Z pole position wystartował Takuma Sato w Dallarze z silnikiem Hondy zespołu A.J. Foyta. Japończyk, podobnie jak duża część stawki, wystartował na miękkich, "czerwonych" oponach i regularnie kręcił lepsze czasy od goniących go kierowców, której grupę prowadził mistrz serii sprzed dwóch lat Amerykanin Ryan Hunter-Reay, którego zespół Andretti Autosport zmienił w trakcie zimowej przerwy dostawcę silników z Chevroleta na Hondę.

Przewaga Sato była komfortowa do momentu zjazdu do boksów, gdzie mechanicy założyli mu twarde, "czarne" opony, na których Japończyk radził sobie znacznie gorzej od rywali. Na 31. ze 110 okrążeń po zewnętrznej w pierwszym zakręcie wyprzedził go Australijczyk Will Power z zespołu Rogera Penske. To samo próbował osiągnąć jego kolega zespołowy Hélio Castroneves, lecz utknął za Japończykiem. Sato przedłużył swój przejazd na twardych oponach, by w końcowej fazie wyścigu zaatakować na świeższym komplecie "czerwonych". Po zmianie opon nie odzyskał jednak tempa i zakończył wyścig na siódmym miejscu za rywalami, którzy zjechali na drugi postój wcześniej.

Na czele znajdował się duet kierowców Penske - Power przed Castronevesem, a na trzecie miejsce awansował Ryan Hunter-Reay, na którego presję wywierał przebijający się z tyłu stawki Mike Conway z ekipy Eda Carpentera. Jego zespół popełnił krytyczny błąd podczas neutralizacji, która pojawiła się na 76. okrążeniu po zatrzymaniu się w pierwszym zakręcie Charliego Kimballa. Conway nie zjechał na serwis po otwarciu boksów, a później podczas procedury przepuszczania kierowców mających okrążenie straty wyprzedził samochód bezpieczeństwa, za co został ukarany przejazdem przez aleję serwisową i stracił szanse na walkę o czołowe pozycje.

Kiedy na 82. okrążeniu samochód bezpieczeństwa zjechał z toru, Will Power utrzymywał prędkość przed wjazdem w "strefę przyśpieszania", która została została w tym roku przeniesiona z NASCAR (podobny system wprowadziła w tym roku także australijska V8 Supercars). Daje ona liderowi szansę na wystartowanie wyścigu i utrzymanie swojej pozycji. Zieloną flagę wywieszono jednak zanim Power wjechał w strefę, co spowodowało chaos na torze, ponieważ kierowcy znajdujący się z tyłu stawki zaczęli przyśpieszać. Doszło do kolizji, która wykluczyła z wyścigu Marco Andrettiego i debiutującego Jacka Hawkswortha.

Po drugim restarcie pierwsza trójka utrzymała swoje pozycje przed duetem zespołu Chipa Ganassiego - mistrzem serii Scottem Dixonem i ubiegłorocznym zwycięzcą Indianapolis 500 Tonym Kanaanem, których przedzielił w końcówce rywalizacji Francuz Simon Pagenaud z zespołu Schmidt Peterson, który zakończył wyścig dziewięć pozycji wyżej od startowej. Na 15. pozycji wyścig ukończył powracający po 14 latach do amerykańskich wyścigów aut jednomiejscowych Juan Pablo Montoya.

P Nr Kierowca Zespół   Rezultat
  12 Will Power Team Penske 110 okr.
  28 Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport + 1,9475
  3 Hélio Castoneves Team Penske + 7,8716
  9 Scott Dixon Target Ganassi Racing + 15,9685
  77 Simon Pagenaud Schmidt Peterson Hamilton Motorsports + 17,3937
  10 Tony Kanaan Target Ganassi Racing + 20,3882
  14 Takuma Sato A.J. Foyt Enterprises + 20,8561
  19 Justin Wilson Dale Coyne Racing + 21,0622
  67 Josef Newgarden Sarah Fisher Hartman Racing + 21,5544
  8 Ryan Briscoe NTT Data Chip Ganassi Racing + 23,9897
  17 Sebastián Saavedra KVAFS Racing + 34,4041
  7 Michaił Aloszyn Schmidt Peterson Motorsports + 34,9969
  11 Sébastien Bourdais KVSH Racing + 35,3526
  15 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing + 38,9881
  2 Juan Pablo Montoya Penske Motorsports + 40,3350
  20 Mike Conway Ed Carpenter Racing + 40,9140
  34 Carlos Muñoz Andretti - HVM + 44,6244
  18 Carlos Huertas Dale Coyne Racing + 47,5637
  27 James Hinchcliffe Andretti Autosport + 1 okr.
  83 Charlie Kimball Chip Ganassi Racing Teams + 2 okr.
  98 Jack Hawksworth Bryan Herta Autosport  
  25 Marco Andretti Andretti Autosport  

Druga runda IndyCar Series odbędzie się za dwa tygodnie na ulicach Long Beach. Będzie to także miejsce pierwszegi wyścigu TUDOR United SportsCar Championship przeznaczonego wyłącznie dla klas z profesjonalnymi kierowcami.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race