Herta zdobywa trzecie pole position w sezonie. Pourchaire w szalonych okolicznościach wraca do McLarena

Colton Herta po raz trzeci w tym sezonie IndyCar okazał się najlepszy w kwalifikacjach. Czołową trójkę uzupełnili jego zespołowy kolega Kyle Kirkwood i Felix Rosenqvist. W szalonych okolicznościach do McLarena powrócił Theo Pourchaire.

Grand Prix Toronto jest jedyną zagraniczną rundą w kalendarzu i przedostatnią, która nie odbywa się na torze owalnym. Przed weekendem doszło jak zwykle do zmian w zespole Dale Coyne Racing. Kontuzjowanego Jacka Harveya w bolidzie #18 zastępuje Hunter McElrea, a po imponującym debiucie w #51 po raz kolejny oglądamy Toby’ego Sowery’ego.

Tak jak każdy tor uliczny, tak i obiekt w Toronto cechuje się bliskością barier. Boleśnie przekonał się o tym Alex Rossi, który w ósmym zakręcie rozbił swój bolid i nie puścił na czas kierownicy, przez co doznał złamania kciuka, a McLaren stanął przed trudnym zadaniem znalezienia zastępcy. Pod uwagę byli brani kierowcy znajdujący się na miejscu w Kanadzie, w tym Oliver Askew, który ścigał się dla zespołu w 2020 roku i Tony Kanaan, który po zakończeniu kariery został dyrektorem sportowym w zespole i to on wpadł na inne rozwiązanie.

Brazylijczyk chwilę po 18 czasu w Toronto wykonał telefon do Theo Pourchaire’a, który o północy znajdował się już w samolocie do Frankfurtu, gdzie do czwartej nad ranem na gorącej linii z Kanaanem przygotowywał się do jazdy. Ostatecznie Francuz wylądował w Toronto o 12:23 czasu w Toronto, na godzinę i 22 minuty przed rozpoczęciem kwalifikacji. W międzyczasie w piątek późnym wieczorem jeden z menedżerów wsiadł w samochód w Indianapolis, skąd zabrał wymierzony fotel i kombinezon Pourchaire’a i udał się w całonocną podróż do Toronto.

Kiedy kierownictwo McLarena stawało na głowie, życie na torze toczyło się swoim tempem. Oba treningi wygrał Colton Herta. W pierwszej sesji pierwszą trójkę uzupełnili Felix Rosenqvist i Marcus Armstrong, a w drugiej Kyle Kirkwood i Will Power. Z oczywistych względów w drugim treningu na tor nie wyjechał bolid #6 McLarena.

Na początku jazd pierwszej grupy debiutujący Hunter McElrea rozbił swój bolid w ósmym zakręcie i wywołał czerwoną flagę. Zdołał dojechać do alei serwisowej, ale uszkodzenia okazały się zbyt poważne i nie wrócił już na tor. Grupę wygrał Kyle Kirkwood przed Scottem McLaughlinem i Christianem Rasmussenem. Awansowali również Felix Rosenqvist, David Malukas i Josef Newgarden. Poza czołową szóstką znaleźli się Marcus Armstrong, Scott Dixon czy Nolan Siegel.

Drugą grupę z lepszym czasem niż Kirkwood wygrał Will Power przed Marcusem Ericssonem i Coltonem Hertą. Do Top 12 awansowali również Graham Rahal, Romain Grosjean i Augustin Canapino, między którym a kolegą z zespołu różnica wyniosła jedynie dwie dziesięciotysięczne. Początkowo w szóstce premiowanej awansie znajdował się Alex Palou, ale został ukarany anulowaniem dwóch najszybszych okrążeń za przeszkadzanie na szybkim okrążeniu O’Wardowi. Powracający do serii Theo Pourchaire zajął trzynaste, przedostatnie miejsce.

Po pierwszych przejazdach w drugiej części czasówki najszybszy był Herta przed Kirkwoodem i Rasmussenem. Jako pierwszy poniżej jednej minuty zszedł Newgarden, a po chwili poprawili go Grosjean i Kirkwood. Ewolucja toru pozwalała na coraz więcej i czas Amerykanina z Andretti pobił jeszcze Felix Rosenqvist, a swoje miejsce w «Fast Six» potwierdził Colton Herta. Newgarden, mimo że zdołał jeszcze raz się poprawić, nie zdołał awansować, gdyż najpierw na szóste miejsce zepchnął go jego zespołowy kolega Scott McLaughlin, a następnie rzutem na taśmę poprawił David Malukas.

Jako pierwszy poniżej minuty w «Fast Six» zszedł Herta, którego po chwili poprawił Kirkwood. To jednak starszy z Amerykanów z Andretti wyprowadził decydujący cios na ostatnim szybkim okrążeniu  i z czasem lepszym o ponad jedną dziesiątą sekundy zdobył pole position do GP Toronto. Drugi rząd utworzą Felix Rosenqvist i Scott McLaughlin, a trzeci Romain Grosjean i David Malukas, którzy jako jedyni nie zeszli poniżej minuty w «Fast Six».

Jutrzejsze Grand Prix zapowiada się emocjonująco i trudno jest wskazać pewnego kandydata do końcowego triumfu. Początek transmisji z ostatniego wyścigu przed przerwą na igrzyska olimpijskie o 19:00.

PNrKierowcaZespół Grupa 1Grupa 2Top 12Fast Six
126
Colton Herta
Andretti Global with Curb-Agajanian1:00,188559,735259,5431
227
Kyle Kirkwood
Andretti Global1:00,169859,666959,6735
360
Felix Rosenqvist
Meyer Shank Racing1:00,472059,596059,8252
43
Scott McLaughlin
Team Penske1:00,356859,737959,9082
577
Romain Grosjean
Juncos Hollinger Racing1:00,519159,72811:00,0012
666
David Malukas
Meyer Shank Racing1:00,493759,86061:00,2109
72
Josef Newgarden
Team Penske1:00,547659,8796
815
Graham Rahal
Rahal Letterman Lanigan Racing1:00,48381:00,0323
912
Will Power
Team Penske1:00,06501:00,1310
1078
Agustín Canapino
Juncos Hollinger Racing1:00,51931:00,2873
1128
Marcus Ericsson
Andretti Global1:00,15261:00,3364
1220
Christian Rasmussen
DEd Carpenter Racing1:00,44981:00,4336
1311
Marcus Armstrong
Chip Ganassi Racing1:00,5732
145
Patricio O'Ward
Arrow McLaren1:00,6435
159
Scott Dixon
Chip Ganassi Racing1:00,7389
1645
Christian Lundgaard
Rahal Letterman Lanigan Racing1:00,7510
1714
Santino Ferrucci
AJ Foyt Racing1:01,0072
1810
Álex Palou
Chip Ganassi Racing1:00,8337
196
Nolan Siegel
DArrow McLaren1:01,2409
204
Kyffin Simpson
DChip Ganassi Racing1:00,9502
2151
Toby Sowery
DDale Coyne Racing with RWR1:01,3367
2221
Rinus VeeKay
Ed Carpenter Racing1:01,0846
2330
Pietro Fittipaldi
Rahal Letterman Lanigan Racing1:01,3791
248
Linus Lundqvist
DChip Ganassi Racing1:01,2099
2518
Hunter McElrea
DDale Coyne Racing
267
Théo Pourchaire
DArrow McLaren1:01,6071
2741
Sting Ray Robb
AJ Foyt Racing1:01,7355

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze