Herta wygrywa deszczowy dreszczowiec na Indianapolis

Colton Herta odniósł popisowe zwycięstwo w przepełnionym akcją sucho-deszczowym wyścigu IndyCar o Grand Prix Indianapolis. To jego pierwsza wygrana w tym sezonie, w drodze po którą pokonał między innymi Simona Pagenauda i Willa Powera.

Po ogłoszeniu startu wyścigu na mokrej nawierzchni, kierowcy ostrożnie podeszli do startu rywalizacji, choć nie zabrakło manewrów wyprzedzania. Najszybszy w kwalifikacjach Will Power został wyprzedzony po zewnętrznej przez Alexa Palou oraz po wewnętrznej przez Josefa Newgardena w siódmym zakręcie, a za nimi podążał Pato O’Ward. Meksykanin był nastawiony na atak po zewnętrznej ostatniego zakrętu, zaś Power odzyskał trzecie miejsce z rąk Newgardena, który został jednocześnie wywieziony na pobocze. Wkrótce Power wyjechał szeroko w szykanie w piątym zakręcie, dzięki czemu na trzecią lokatę awansował Felix Rosenqvist.

Colton Herta oraz Takuma Sato, którzy wystartowali odpowiednio z 14. i 13. miejsca, byli jednymi z pierwszych zameldowanych w alei serwisowej w celu założenia czerwonych opon Firestone przeznaczonych na suchą nawierzchnię już na trzecim okrążeniu. O’Ward dokonał zmiany ogumienia na następnym kółku, podobnie jak Power, Conor Daly i Newgarden.

To właśnie w tej fazie Herta popisał się niesamowitym tempem i zyskał mnóstwo czasu względem liderów. Po drodze wyprzedził Powera, który wyjeżdżał z alei serwisowej, a dzięki odpowiedniej temperaturze ogumienia dogonił O’Warda. Następnie uratował się przed obróceniem się, w pełni kontrując uślizg tyłu w prawym ósmym zakręcie, a wkrótce skutecznie zaatakował Meksykanina i objął prowadzenie.

Na ósmym okrążeniu pojawiła się pełna neutralizacja. Kyle Kirkwood obrócił się, choć był w stanie wrócić do rywalizacji. Tego samego powiedzieć nie mógł Alex Palou, który stracił panowanie w czwartym zakręcie i zaliczał obroty na trawie. Udało mu się zachować uruchomiony silnik i powrócił na tor, lecz kiedy wyjechał na asfalt, jego jednostka zgasła. Dzięki pomocy marshalli samochód udało się ponownie odpalić, lecz po zjedzie do alei serwisowej stracił okrążenie względem liderów.  

Wyścig wznowiono na 11. kółku. Herta odskoczył wówczas goniącym dwóm McLarenom, Powerowi, Daly’emu oraz Newgardenowi. Daly zatrzymywał za sobą dwukrotnego mistrza IndyCar, zanim nie został poinstruowany, aby oszczędzać paliwo w celu zmniejszenia liczby zjazdów do alei. Stracił on na tym kilka pozycji. Sam wyścig Newgardena nie potrwał jednak zbyt długo. W dziewiątym zakręcie Takuma Sato próbował zaatakować rywala w walce o piąte miejsce, lecz słabe wyjście z tej sekcji pozwoliło Alexandrowi Rossiemu na możliwość sięgnięcia po dwie pozycje naraz. Rossi zrównał się z Newgardenem w zakręcie 10, lecz tam między nimi doszło do kontaktu. To z kolei pozwoliło Jackowi Harveyowi na jego atak. Newgarden został zakleszczony między samochody Rossiego i Harvey’a, po czym obrócił się, a silnik w jego pojeździe zgasł.

Po kolejnym restarcie Herta utrzymał prowadzenie, a za jego plecami podążali O’Ward i Rosenqvist. Sato napędził się na prostej startowej i w pierwszym zakręcie skutecznie wyprzedził Powera, awansując na czwarte miejsce. Za nimi doszło jednak do kolejnej kolizji. Rinus VeeKay wyjechał w trawę na początku okrążenia, a następnie powrócił na tor pod niepewnym kątem, który nie pozwolił mu się rozpędzić w szybkim zakręcie. Tegoroczny debiutant Delvin DeFrancesco nie odczytał zamiarów rywala i wjechał z dość dużą szybkością w samochód VeeKay’a. W ten sposób ogłoszono już trzecią neutralizację.

Rywalizację wznowiono na 25. okrążeniu. Tym razem O’Ward nie chciał pozwolić, aby Herta odjechał, a dokonał tego trzymając się rywala w granicach sekundy. Jako trzeci wciąż jechał Rosenvqist, który miał sekundę przewagi nad Sato. Power, który do Japończyka miał półtorej sek. straty, bardziej skupiał się na tym, co widział w lusterkach – a tam znajdował się Rossi. Koniec końców to jednak on został wyprzedzony przez Jacka Harvey’a na 30. okrążeniu, który następnie poradził sobie z samym Powerem.

Herta zjechał do alei serwisowej na 32. okrążeniu po nowy komplet opon oznaczonych czerwonym kolorem (na podobny ruch zdecydował się także Sato), a na następnym kółku w ich ślady poszli również O’Ward, Rossi i Power, który zaliczył wolny serwis. Rosenvqist nieco przedłużył swój stint, a gdy powrócił na tor, znajdował się przed Hertą, który jednak nie miał problemu z odzyskaniem swojej lokaty. Szwed jednak swoją nieco inną strategią pokonał w ten sposób zespołowego kolegę, O’Warda. Wkrótce potrzebna była czwarta neutralizacja. Spowodował ją Dallon Kellett, który w szóstym zakręcie wyjechał na trawę i obrócił się, wymagając asysty marshalli.

Tymczasowymi liderami zostali Marcus Ericsson i Kirkwood, którzy jednak nie spieszyli się ze zjazdem do alei, oczekując na powrót deszczu. Tym bardziej podtrzymywali oni swoją strategię, ponieważ Rossi, Palou i DeFrancesco zaryzykowali i już na tym etapie podjęli się jazdy na deszczówkach, zaś deszcz rzeczywiście wrócił w czasie żółtej flagi.

Wznowienie wyścigu na 42. okrążeniu zupełnie nie poszło po myśli McLarena Arrow SP. O’Ward zaatakował po wewnętrznej Rosenvqista, a na hamowaniu próbował od razu uporać się z Hertą. Mając ostry kąt skrętu, obrócił się, a następnie uszkodził swoje przednie skrzydło po kontakcie z Rosenqvistem. O’Ward był w stanie samodzielnie wrócić do rywalizacji, natomiast silnik w samochodzie Rosenqvista zgasł. Sato musiał wyjechać na trawę, aby ominąć ten duet, lecz sam się obrócił po powrocie na asfalt.

W czasie piątej neutralizacji Kirkwood oraz Lundgaard otrzymali opony deszczowe, a Ericsson pozostał na torze. Na restarcie na 46. kółku Dixon był w stanie się oddublować i odjechał od rywali, zaś Herta zaatakować Ericssona w czwartym zakręcie – Szwed po tym ataku stracił kolejne pozycje. W tym samym czasie Simon Pagenaud uporał się z Powerem. Wkrótce Herta ponownie zdublował Dixona i powiększał swoją przewagę, mimo że był goniony przez McLaughlina, Harvey’a, Grosjeana i Pagenauda.

W pierwszym zakręcie Grosjean próbował wyprzedzić Harvey’a w walce o trzecie miejsce, jednak wyjechał szeroko i obrócił się. Sytuację wykorzystał Pagenaud, wyprzedzając obu tych kierowców. Niedługo później swoich sił z Harvey’em spróbował Power, lecz został uderzony w bok samochodu i tym razem sam został pokonany przez O’Warda. Deszcz w tym czasie przestał padać, zmuszając kierowców będących na przeznaczonym do tego ogumieniu na zjazd po czerwone opony Firestone – do tego grona zaliczali się między innymi Palou oraz Rossi.

Na 55. okrążeniu O’Ward wyprzedził Pagenauda i awansował na trzecie miejsce, a na następnym kółku Callum Ilott pokonał Powera w walce o szóstą lokate, zanim Jimmie Johnson obrócił się, w wyniku czego zgasł sinik w jego samochodzie, powodując szóstą neutralizację. Kiedy aleja serwisowa została otwarta na 59. okrążeniu, liderzy zjechali, ale… po nowe opony przeznaczone na suchą nawierzchnię, podczas gdy deszcz zaczął wyraźnie przybierać na sile. W pit lane najlepiej sobie poradzili mechanicy McLaughlina, którzy okazali się być szybsi od serwisantów Herty.

Jeszcze podczas okresu żółtej flagi VeeKay obrócił się, co wydłużyło okres neutralizacji. Z powodu jeszcze większych opadów deszczu, czołówka ponownie zameldowała się w alei serwisowej, lecz tym razem zakładając opony dopasowane do panujących warunków na torze. Na ten ruch nie zdecydowali się jednak McLaughlin, O’Ward i Grosjean. Były kierowca Formuły 1 został jednak oddalony na dalszą pozycję za Powera przez dyrekcję wyścigu, zaś McLaughlin także obrócił się w trakcie neutralizacji i stracił prowadzenie na rzecz O’Warda.

Na restarcie O’Ward próbował bronić pozycji lidera, w czym nieco pomógł dublowany Johnson, lecz Herta najpierw pokonał kierowcę Ganassi, a następnie znacznie lepiej poradził sobie na hamowaniu do pierwszego zakrętu, odzyskując prowadzenie. McLaughlin zaliczył kolejny obrót, który tym razem skutkował zgaśnięciem silnika.

W tym momencie było wiadomo, że kierowcy nie przejadą pełnego dystansu wyścigu ze względu na przekroczenie limitu czasu dwóch godzin. W czasie trwającej neutralizacji O’Ward nie zdecydował się na zjazd i pozostawał na slickach, lecz w wyniku mokrego asfaltu na 8 minut przed końcem także obrócił się i spadł na czwarte miejsce, co wykorzystali Pagenaud oraz Power. Meksykanin odwiedził swoich mechaników podczas restartu.   

Podczas ostatniego wznowienia Herta, Pagenaud i Power odskoczyli od reszty stawki, zaś w pierwszym zakręcie Daly bronił się przed atakami ze strony Juana Pablo Montoyi. Pokonał go jednak Ericsson, który awansował na czwarte miejsce, zaś Rosenqvist zepchnął Montoyę na szóstą lokatę. Chwilę później Montoya uderzył w ścianę, powodując ogłoszenie kolejnej neutralizacji, która ostatecznie zakończyła wyścig.

W ten sposób Herta odniósł swoje siódme zwycięstwo w karierze. Pagenaud zajął drugie miejsce, dając zespołowi Meyer Shank Racing swój jak dotąd najlepszy rezultat. Podium uzupełnił Power, który wysunął się na prowadzenie w klasyfikacji mistrzostw. Czwartą lokatę wywalczył Ericsson, piąty był Daly, szósta lokata przypadła Rosenqvistowi, a czołową dziesiątkę zamknęli Ilott, Sato, Lundgaard, który po przekroczeniu linii mety uderzył w ścianę na prostej startowej, a także Dixon.

Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu IndyCar będzie słynne Indianapolis 500, które odbędzie się za 2 tygodnie, 29 maja.

PNrKierowcaZespół Rezultat
126
Colton Herta
Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian75 okr.
260
Simon Pagenaud
Meyer Shank Racing+ 3,098
312
Will Power
Team Penske+ 7,153
48
Marcus Ericsson
Chip Ganassi Racing+ 7,819
520
Conor Daly
Ed Carpenter Racing+ 9,653
67
Felix Rosenqvist
Arrow McLaren SP+ 11,094
777
Callum Ilott
DJuncos Hollinger Racing+ 11,481
851
Takuma Sato
Dale Coyne Racing with RWR+ 11,510
930
Christian Lundgaard
DRahal Letterman Lanigan Racing+ 11,804
109
Scott Dixon
Chip Ganassi Racing+ 13,991
1127
Alexander Rossi
Andretti Autosport+ 16,730
1218
David Malukas
DDale Coyne Racing with HMD+ 17,981
1345
Jack Harvey
Rahal Letterman Lanigan Racing+ 19,574
14106
Hélio Castroneves
Meyer Shank Racing+ 24,488
1511
Tatiana Calderón
DAJ Foyt Racing+ 31,925
1615
Graham Rahal
Rahal Letterman Lanigan Racing+ 41,803
175
Patricio O'Ward
Arrow McLaren SP+ 45,958
183
Scott McLaughlin
Team Penske+ 53,198
1928
Romain Grosjean
Andretti Autosport+ 1 okr.
2010
Álex Palou
Chip Ganassi Racing+ 1 okr.
2129
Devlin DeFrancesco
DAndretti Steinbrenner Autosport+ 2 okr.
2248
Jimmie Johnson
Chip Ganassi Racing+ 2 okr.
2321
Rinus VeeKay
Ed Carpenter Racing+ 2 okr.
246
Juan Pablo Montoya
Arrow McLaren SP+ 3 okr.
252
Josef Newgarden
Team Penske+ 15 okr.
2614
Kyle Kirkwood
DAJ Foyt Racing+ 22 okr.
274
Dalton Kellett
AJ Foyt Racing+ 41 okr.
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz
Bartosz Przyborowski

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1