Dwukrotny mistrz serii IndyCar Josef Newgarden odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w sezonie 2022. Amerykanin na ostatnim okrążeniu dogonił i wyprzedził swojego zespołowego kolegę Scotta McLaughlina, który walczył o swój drugi z rzędu triumf. Było to 600. zwycięstwo w historii Team Penske.
Z pole position wystartował Felix Rosenqvist, lecz jeszcze przed końcem pierwszego okrążenia prowadzenie odebrał mu McLaughlin. Na trzecie miejsce wyszedł Will Power, wyprzedzając Takumę Sato. Miejsce w pierwszej trójce na chwilę wywalczył sobie również Hélio Castroneves, lecz szybko wypadł poza pierwszą piątkę, wyprzedzony przez Coltona Hertę.
Pierwszą neutralizację spowodował zespołowy kolega Herty Alexander Rossi, którego samochód odmówił posłuszeństwa i wolno poruszał się po torze.
Gdy rywalizacja została wznowiona, Herta wyprzedził Powera i awansował na trzecią lokatę. Taka kolejność utrzymała się aż do pierwszej serii pit-stopów w okolicach 55. okrążenia. McLaughlin zjechał na serwis jako jeden z pierwszych, podobnie jak będący na 10. pozycji Newgarden. Obaj kierowcy Team Penske zyskali na nowych oponach i po zakończeniu serii zjazdów, znajdowali się na czele stawki. Na trzecie miejsce awansował z kolei zwycięzca ostatniego wyścigu w Teksasie Patricio O’Ward.
Samochód bezpieczeństwa interweniował ponownie na 98. okrążeniu, po tym jak Devlin DeFrancesco uderzył w Takumę Sato, próbując obronić przed Japończykiem 17. lokatę. Zjazdy do boksów pod żółtą flagą przebiegły po myśli Team Penske, który wypuścił trzy swoje samochody jako pierwsze – do McLaughlina i Newgardena dołączył bowiem Power. Był to natomiast kiepski moment dla McLarena SP – Rosenqvist wpadł w poślizg i zatrzymał się za daleko, a O’Ward uderzył w swojego mechanika, przez co został cofnięty na koniec stawki.
CONTACT!
— IndyCar on NBC (@IndyCaronNBC) March 20, 2022
Takuma Sato brushes the wall after making contact with Devlin Defrancesco.#INDYCAR // @TXMotorSpeedway pic.twitter.com/nQlFqGDQ0h
Kolejna neutralizacja nastąpiła bardzo szybko, po tym jak Kyle Kirkwood stracił przyczepność, próbując wyprzedzić DeFrancesco, i uderzył w ścianę w ostatnim zakręcie. Zaledwie kilka okrążeń po restarcie, DeFrancesco był uwiązany w kolejny incydent, który spowodował neutralizację – tym razem próbował wcisnąć się po wewnętrznej pod walczących ze sobą Grahama Rahala i Hélio Castronevesa, eliminując z wyścigu całą trójkę.
"Rookie mistake."
— IndyCar on NBC (@IndyCaronNBC) March 20, 2022
Devlin Defrancesco goes below the white line entering Turns 3 and 4, loses control, and takes out Helio Castroneves and Graham Rahal.#INDYCAR // @TXMotorSpeedway
📺 : @nbc and @peacockTV pic.twitter.com/E5vucnhPw8
Ponieważ kierowca Andretti Autosport przestał stanowić zagrożenie na torze, reszta wyścigu przebiegła już bez żadnej żółtej flagi. Po ostatnim restarcie na 148. okrążeniu Newgarden chwilowo wyszedł na prowadzenie, lecz McLaughlin szybko odzyskał pierwsze miejsce.
Prowadzenie od tego momentu zmieniało się jeszcze kilkukrotnie, co było związane z koniecznością oszczędzania paliwa w celu przejechania reszty dystansu z tylko jedną przerwą na tankowanie. Liderami przed ostatnią serią pit-stopów byli m.in. Power i Rinus VeeKay.
McLaughlin powrócił na pierwsze miejsce na 42 okrążenia do mety, gdy wszyscy zjechali już do alei serwisowej. Nowozelandczyk kontrolował przewagę nad Newgardenem, która była bezpieczna aż do momentu, gdy dwójka liderów dogoniła dublowanych kierowców.
Zwycięzca z St. Petersburga na ostatnim okrążeniu dojechał do większej grupy zawodników i nie mógł znaleźć dla siebie miejsca po wewnętrznej, więc utrzymał optymalny tor jazdy i zmierzał tak do mety. Newgarden z kolei zaatakował i na pełnym gazie wyjechał na brudną, zewnętrzną część toru. Amerykanin znalazł dość przyczepności, żeby rozpędzić się i na kilkadziesiąt metrów do mety wyprzedzić swojego zespołowego kolegę. Różnica pomiędzy dwójką kierowców Team Penske wyniosła 0,0669 sekundy.
RETWEET to congratulate @josefnewgarden on his WIN at @TXMotorSpeedway!
— IndyCar on NBC (@IndyCaronNBC) March 20, 2022
He passes Scott McLaughlin coming to the checkered! pic.twitter.com/APVzRlvKnc
Walkę o zwycięstwo oglądał jadący sekundę z tyłu Marcus Ericsson, który zjechał do boksów jako jeden z ostatnich i przeskoczył w ten sposób przed Powera. Cała trójka kolegów Szweda finiszowała na pozycjach 5-7: Scott Dixon, debiutujący na torze owalnym w IndyCar Jimmie Johnson, który zaliczył swój najlepszy występ w karierze, oraz mistrz serii Alex Palou.
Czołową dziesiątkę uzupełnili Simon Pagenaud, Santino Ferrucci – zastępujący Jacka Harveya, który rozbił się w treningu, oraz Rinus VeeKay.
Dzięki drugiej lokacie, McLaughlin utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej po dwóch wyścigach. Kolejna runda odbędzie się za trzy tygodnie na ulicach Long Beach.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | Josef Newgarden | Team Penske | 248 okr. | ||||
2 | 3 | Scott McLaughlin | Team Penske | + 0,066 | ||||
3 | 8 | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | + 1,353 | ||||
4 | 12 | Will Power | Team Penske | + 15,223 | ||||
5 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | + 15,673 | ||||
6 | 48 | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | + 18,093 | ||||
7 | 10 | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | + 19,193 | ||||
8 | 60 | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | + 22,464 | ||||
9 | 45 | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 24,414 | ||||
10 | 21 | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | + 25,484 | ||||
11 | 18 | David Malukas | D | Dale Coyne Racing with HMD | + 26,050 | |||
12 | 26 | Colton Herta | Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian | + 1 okr. | ||||
13 | 33 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | + 1 okr. | ||||
14 | 11 | JR Hildebrand | AJ Foyt Racing | + 1 okr. | ||||
15 | 5 | Patricio O'Ward | Arrow McLaren SP | + 1 okr. | ||||
16 | 77 | Callum Ilott | D | Juncos Hollinger Racing | + 1 okr. | |||
17 | 4 | Dalton Kellett | AJ Foyt Racing | + 2 okr. | ||||
18 | 20 | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | + 3 okr. | ||||
19 | 30 | Christian Lundgaard | D | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 15 okr. | |||
20 | 51 | Takuma Sato | Dale Coyne Racing with RWR | + 108 okr. | ||||
21 | 7 | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | + 110 okr. | ||||
22 | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 120 okr. | ||||
23 | 6 | Hélio Castroneves | Meyer Shank Racing | + 120 okr. | ||||
24 | 29 | Devlin DeFrancesco | D | Andretti Steinbrenner Autosport | + 120 okr. | |||
25 | 14 | Kyle Kirkwood | D | AJ Foyt Racing | + 135 okr. | |||
26 | 28 | Romain Grosjean | Andretti Autosport | + 145 okr. | ||||
27 | 27 | Alexander Rossi | Andretti Autosport | + 237 okr. |
Wesprzyj nas na Patronite.