Sébastien Bourdais wygrał pierwszy wyścig sezonu IndyCar Series na ulicach St. Petersburga. Był to pierwszy triumf Francuza od czasu jego wypadku podczas kwalifikacji do ubiegłorocznego Indianapolis 500.
Robert Wickens – który w swoich pierwszych kwalifikacjach wywalczył pole position – utrzymał prowadzenie po starcie. Kanadyjczyk zmusił startującego obok Willa Powera, aby ten wjechał na krawężnik w pierwszym zakręcie i w konsekwencji obrócił swój samochód. Problemy mieli też Ryan Hunter-Reay, Tony Kanaan oraz Charlie Kimball – ten ostatni zatrzymał się w niebezpiecznym miejscu i wywołał pierwszą żółtą flagę sezonu.
Wobec problemów Powera, w momencie restartu na czele znajdowała się trójka debiutantów – Wickens, Jordan King oraz Matheus Leist. King objął prowadzenie, gdy stawka składała się do pierwszego zakrętu. I tym razem neutralizacja nadeszła bardzo szybko, ze względu na kolizję Grahama Rahala ze Spencerem Pigotem.
Przy drugim z kolei restarcie, to King popełnił błąd i pozwolił Wickensowi powrócić na prowadzenie. Zagrożeniem dla lidera zaczynał być Alexander Rossi, który do czasu 12. okrążenia przebił się z czwartej na drugą lokatę – ta dwójka zaczynała stopniowo odjeżdżać od Kinga.
Green flag is back out! Turn 1 here they come!#FirestoneGP | #INDYCAR
— IndyCar Series (@IndyCar) 11 marca 2018
? @ABCNetwork
? WatchESPN pic.twitter.com/SIDcT3S0sA
Jako pierwszy spośród liderów, do boksów zjechał Rossi. King pozostał na torze o okrążenie dłużej, a jeszcze jedno kółko wykonał Wickens, który pozostał przed Rossim, ale znalazł się za Bourdaisem – ten musiał zjechać do boksów już po czterech okrążeniach z powodu przebitej opony.
Chwilę później doszło do kolejnej neutralizacji. Leist – który chwilę wcześniej otrzymał karę za nieprzepisowy pit-stop – uderzył w barierę na wyjściu z trzeciego zakrętu. Bourdais postanowił nie zjeżdżać pod żółtą flagą i pozostał przed Wickensem i Rossim. Krótko po restarcie, Scott Dixon przestrzelił hamowanie do pierwszego zakrętu i zderzył się z Takumą Sato, wywołując kolejną neutralizację.
Gdy wyścig został wznowiony na 39. okrążeniu, Bourdais – jadący w tym momencie na oparach – zaczął stopniowo oddawać kolejne pozycje, a na prowadzenie powrócił Wickens. Francuz w końcu zjechał do boksów przy okazji kolejnej neutralizacji, która pojawiła się po wypadku Jacka Harveya.
Bourdais spadł na 14. miejsce, lecz miał pełny bak paliwa. Liderzy zaczęli pojawiać się w boksach niecałe 15 okrążeń później – tym razem to Wickens zjechał jako pierwszy, a Rossi pozostał na torze o okrążenie dłużej.
Mając mniej do stracenia, Bourdais rozpoczął ostatnią serię zjazdów, już na 77. okrążeniu – zmusiło to liderów do reakcji, i tak Wickens zjechał na 81. kółku, a Rossi o dwa okrążenia później. Kolejność na czele stawki się nie zmieniła – Kanadyjczyk prowadził przed Amerykaninem i Francuzem, który to stopniowo zaczął tracić dystans do czołowej dwójki.
Na niecałe 20 okrążeń przed metą, Rossi zaczął zmniejszać swoją stratę do lidera i upatrywał swojej szansy w dublowanych kierowcach. Kiedy kilka okrążeń później przyszło do ich wyprzedzania, sam popełnił jednak błąd i pozwolił Wickensowi odetchnąć.
1️⃣0️⃣ to go! @AlexanderRossi loses a little time on @robertwickens with this moment. Watch the action NOW on ABC!?#FirestoneGP | #INDYCAR
— IndyCar Series (@IndyCar) 11 marca 2018
? @ABCNetwork
? WatchESPN pic.twitter.com/7Lu011wnvC
Kiedy wydawało się, że debiutant dowiezie do mety sensacyjne zwycięstwo, René Binder zaparkował swój samochód w barierze i spowodował wyjazd samochodu bezpieczeństwa.
Restart nastąpił na cztery okrążenia przed końcem. Wickens doskonale wyliczył moment przyspieszenia i nie pozwolił Rossiemu na podjęcie próby ataku w pierwszym zakręcie – ten miał jednak otrzymać jeszcze jedną szansę, bowiem w barierę uderzył Max Chilton i nad torem znów zaczęły powiewać żółte flagi.
Ostatnie wznowienie wyścigu nastąpiło na dwa okrążenia przed końcem – tym razem Rossi nie pozwolił odjechać Wickensowi i przypuścił atak na hamowaniu do pierwszego zakrętu. Amerykanin najechał jednak na białą linię, wpadł w poślizg i uderzył w bok samochodu Wickensa, obracając go.
Kanadyjczyk zakończył swój wyścig na bandzie, natomiast Rossi spadł na trzecie miejsce, wyprzedzony przez Bourdaisa oraz Grahama Rahala. Ten incydent również spowodował pojawienie się żółtych flag, zatem Francuz przekroczył linię mety za samochodem bezpieczeństwa.
An unreal turn of events on this restart with 2️⃣ to go! Watch NOW on ABC!?#FirestoneGP | #INDYCAR
— IndyCar Series (@IndyCar) 11 marca 2018
? @ABCNetwork
? WatchESPN pic.twitter.com/vtsAqduA7D
Dla kierowcy zespołu Dale Coyne Racing było to 37. zwycięstwo w karierze, a także drugie z rzędu na ulicach zamieszkiwanego przez siebie miasta St. Petersburg. Kolejny wyścig IndyCar Series odbędzie się za cztery tygodnie na owalu w Phoenix.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
1 | 18 | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing w/Vasser-Sullivan | 110 okr. | |||
2 | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 0,1269 | |||
3 | 27 | Alexander Rossi | Andretti Autosport w/Yarrow | + 0,7109 | |||
4 | 5 | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | + 1,5175 | |||
5 | 28 | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | + 1,9907 | |||
6 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | + 2,2716 | |||
7 | 1 | Josef Newgarden | Team Penske | + 3,3842 | |||
8 | 10 | Ed Jones | Chip Ganassi Racing | + 4,2992 | |||
9 | 98 | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport w/Curb-Agajanian | + 4,8363 | |||
10 | 12 | Will Power | Team Penske | + 6,1272 | |||
11 | 14 | Tony Kanaan | AJ Foyt Racing | + 6,5176 | |||
12 | 30 | Takuma Sato | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 7,4005 | |||
13 | 22 | Simon Pagenaud | Team Penske | + 7,9903 | |||
14 | 88 | Gabby Chaves | Harding Racing | + 9,2272 | |||
15 | 21 | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | + 1 okr. | |||
16 | 26 | Zach Veach | D | Andretti Autosport | + 1 okr. | ||
17 | 19 | Zachary Claman De Melo | D | Dale Coyne Racing | + 1 okr. | ||
18 | 6 | Robert Wickens | D | Schmidt Peterson Motorsports | + 2 okr. | ||
19 | 59 | Max Chilton | Carlin | + 2 okr. | |||
20 | 23 | Charlie Kimball | Carlin | + 3 okr. | |||
21 | 20 | Jordan King | D | Ed Carpenter Racing | + 3 okr. | ||
22 | 32 | René Binder | D | Juncos Racing | + 10 okr. | ||
23 | 60 | Jack Harvey | D | Michael Shank Racing w/SPM | + 72 okr. | ||
24 | 4 | Matheus Leist | D | AJ Foyt Racing | + 94 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.