Mistrzostwa Świata Formuły E wracają do swoich korzeni. Po raz pierwszy od pięciu lat nowy sezon będzie rozgrywany na przełomie lat. Poza tym mistrzostwa przeszły jednak spore zmiany, których efekt zobaczymy już w ten weekend.
Gen3 Evo
Sezon 2024/2025 to jedenasta edycja elektrycznej serii wyścigowej i pierwsza, w której wykorzystany zostanie samochód Gen3 Evo. To pierwszy w historii bolid mistrzostw świata z napędem na cztery koła, który w trakcie testów ustanowił dwa rekordy Guinnessa – przyspieszenia oraz prędkości uzyskanej pod dachem.
Dostępna moc się nie zmieniła – to nadal 300 kW w trybie wyścigowym oraz 350 kW w trybie kwalifikacyjnym oraz trybie ataku. Różnica polega na tym, że te dodatkowe 50 kW będą napędzać przednią oś, zapewniając lepszą trakcję. W porównaniu z nowymi, bardziej miękkimi oponami Hankook, powinno to przynieść zauważalną poprawę czasów okrążeń.
Samochód Gen3 Evo jest wyposażony również w technologię szybkiego ładowania z mocą 600 kW, która była już szykowana do wcześniejszego debiutu, lecz powinna w końcu pojawić się w tym sezonie. Będzie to oznaczać powrót pit-stopów do Formuły E, po raz pierwszy od pierwszej generacji samochodów, gdzie kierowcy przesiadali się do drugiego auta w trakcie wyścigu.
Ośmiu mistrzów na starcie
Stawka Formuły E uległa sporym przetasowaniom od czasu ostatniego wyścigu. Jedną z najważniejszych informacji jest debiut nowego producenta – Lola Yamaha nawiązała współpracę z ekipą Abt Sportsline, która w ubiegłym roku korzystała z układów napędowych Mahindry.
Liczba producentów nie zmieniła się jednak, bowiem zniknął z niej chiński ERT. Ekipa zmieniła właściciela i jest teraz klientem Porsche, znanym jako Kiro. W przeciwieństwie do fabrycznej ekipy oraz Andretti Global, będzie jednak korzystać z układów napędowych poprzedniej generacji, zmodyfikowanych w zgodzie z obecnymi przepisami.
Porsche to jedyny producent, który będzie obsługiwał dwóch klientów. Z jednym zespołem klienckim współpracować będą Jaguar (Envision Racing), Nissan (McLaren) oraz DS (Maserati), natomiast Mahindra pozostała tylko z zespołem fabrycznym.
Do zmian doszło również w składach kierowców, lecz nie pośród dwóch czołowych ekip – tytułu mistrzowskiego dla Jaguara bronić będą Mitch Evans i Nick Cassidy, a startujący z «jedynką» Pascal Wehrlein ponownie będzie mieć za zespołowego kolegę byłego mistrza António Félixa da Costę.
Poprzedni mistrz Jake Dennis pozostanie na piąty sezon z ekipą Andretti, z którą zadebiutował w Formule E, lecz znów będzie mieć nowego zespołowego kolegę – przechodzącego do Nissana Normana Nato zastąpi Nico Müller, ścigający się wcześniej dla Abt Sportsline.
Miejsce szwajcara w niemieckiej ekipie zajmie Zane Maloney, czyli były kierowca rezerwowy Andretti Global. Utworzy on duet z kolejnym mistrzem Lucasem di Grassim.
Mistrzowski duet Jean-Éric Vergne i Stoffel Vandoorne rozdzielił się przed sezonem 2024/2025. O ile Francuz pozostał w zespole DS, Belg przeszedł do siostrzanej ekipy Mahindry.
Vandoorne jest jedynym mistrzem, który zmienił zespół przed nowym sezonem. Sébastien Buemi nadal reprezentować będzie barwy Envision, a Nyck de Vries pozostanie w Mahindrze.
Pełna stawka sezonu 2024/2025 Formuły E:
Nr | Kierowca | Zespół | Samochód | |||
1 | Pascal Wehrlein | Tag Heuer Porsche | Porsche 99X Electric | |||
13 | António Félix da Costa | Tag Heuer Porsche | Porsche 99X Electric | |||
2 | Stoffel Vandoorne | Maserati MSG Racing | Maserati Tipo Folgore | |||
55 | Jake Hughes | Maserati MSG Racing | Maserati Tipo Folgore | |||
3 | David Beckmann | Kiro Race Co | Porsche 99X Electric WGC3 | |||
33 | Dan Ticktum | Kiro Race Co | Porsche 99X Electric WGC3 | |||
4 | Robin Frijns | Envision Racing | Jaguar I-Type 7 | |||
16 | Sébastien Buemi | Envision Racing | Jaguar I-Type 7 | |||
5 | Taylor Barnard | NEOM McLaren | Nissan e-4ORCE 05 | |||
8 | Sam Bird | NEOM McLaren | Nissan e-4ORCE 05 | |||
7 | Maximilian Günther | DS Penske | DS E-Tense FE25 | |||
25 | Jean-Éric Vergne | DS Penske | DS E-Tense FE25 | |||
9 | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | Jaguar I-Type 7 | |||
37 | Nick Cassidy | Jaguar TCS Racing | Jaguar I-Type 7 | |||
11 | Lucas di Grassi | Lola Yamaha ABT | Lola-Yamaha T001 | |||
22 | Zane Maloney | Lola Yamaha ABT | Lola-Yamaha T001 | |||
17 | Norman Nato | Nissan | Nissan e-4ORCE 05 | |||
23 | Oliver Rowland | Nissan | Nissan e-4ORCE 05 | |||
21 | Nyck de Vries | Mahindra Racing | Mahindra M11Electro | |||
48 | Edoardo Mortara | Mahindra Racing | Mahindra M11Electro | |||
27 | Jake Dennis | Andretti Global | Porsche 99X Electric | |||
51 | Nico Müller | Andretti Global | Porsche 99X Electric |
Dziesięć weekendów, 16 wyścigów
11. sezon Formuły E potrwa od 7 grudnia do 27 lipca. Inauguracyjny wyścig odbędzie się na ulicach São Paulo, a w nowym roku kierowcy będą ścigać się w Meksyku oraz na nowym dla Formuły E torze w Dżuddzie, która zastąpi Rijad jako gospodarza rundy w Arabii Saudyjskiej.
Zmiana dokonała się także w Stanach Zjednoczonych, gdzie Portland zostało zastąpione przez Miami. Inaczej niż w 2015 roku, wyścig nie odbędzie się jednak na ulicach miasta, a na pobliskim torze Homestead-Miami Speedway, który będzie najdłuższym w historii Fromuły E.
Po rocznej przerwie do mistrzostw powróci E-Prix Dżakarty, a w Europie odbędą się tylko trzy rundy – nowością jest organizacja dwóch wyścigów w Monako, a walka o mistrzostwo rozstrzygnie się na dobrze znanych torach w Berlinie i Londynie.
Gdzie oglądać Formułę E
Transmisje z wyścigów Formuły E niezmiennie od samego początku pokazywać będzie Eurosport, zarówno poprzez swoje kanały jak i platformy internetowe. Do grona nadawców dołączył w tym roku należący do tej samej grupy kanał Metro, który będzie pokazywać skróty z poszczególnych rund.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.