Startuje nowy sezon Formuły E – oto wszystko, co musisz wiedzieć

Mistrzostwa Świata Formuły E wracają do swoich korzeni. Po raz pierwszy od pięciu lat nowy sezon będzie rozgrywany na przełomie lat. Poza tym mistrzostwa przeszły jednak spore zmiany, których efekt zobaczymy już w ten weekend.

Gen3 Evo

Sezon 2024/2025 to jedenasta edycja elektrycznej serii wyścigowej i pierwsza, w której wykorzystany zostanie samochód Gen3 Evo. To pierwszy w historii bolid mistrzostw świata z napędem na cztery koła, który w trakcie testów ustanowił dwa rekordy Guinnessa – przyspieszenia oraz prędkości uzyskanej pod dachem.

Dostępna moc się nie zmieniła – to nadal 300 kW w trybie wyścigowym oraz 350 kW w trybie kwalifikacyjnym oraz trybie ataku. Różnica polega na tym, że te dodatkowe 50 kW będą napędzać przednią oś, zapewniając lepszą trakcję. W porównaniu z nowymi, bardziej miękkimi oponami Hankook, powinno to przynieść zauważalną poprawę czasów okrążeń.

Samochód Gen3 Evo jest wyposażony również w technologię szybkiego ładowania z mocą 600 kW, która była już szykowana do wcześniejszego debiutu, lecz powinna w końcu pojawić się w tym sezonie. Będzie to oznaczać powrót pit-stopów do Formuły E, po raz pierwszy od pierwszej generacji samochodów, gdzie kierowcy przesiadali się do drugiego auta w trakcie wyścigu.

Ośmiu mistrzów na starcie

Stawka Formuły E uległa sporym przetasowaniom od czasu ostatniego wyścigu. Jedną z najważniejszych informacji jest debiut nowego producenta – Lola Yamaha nawiązała współpracę z ekipą Abt Sportsline, która w ubiegłym roku korzystała z układów napędowych Mahindry.

Liczba producentów nie zmieniła się jednak, bowiem zniknął z niej chiński ERT. Ekipa zmieniła właściciela i jest teraz klientem Porsche, znanym jako Kiro. W przeciwieństwie do fabrycznej ekipy oraz Andretti Global, będzie jednak korzystać z układów napędowych poprzedniej generacji, zmodyfikowanych w zgodzie z obecnymi przepisami.

Porsche to jedyny producent, który będzie obsługiwał dwóch klientów. Z jednym zespołem klienckim współpracować będą Jaguar (Envision Racing), Nissan (McLaren) oraz DS (Maserati), natomiast Mahindra pozostała tylko z zespołem fabrycznym.

Do zmian doszło również w składach kierowców, lecz nie pośród dwóch czołowych ekip – tytułu mistrzowskiego dla Jaguara bronić będą Mitch Evans i Nick Cassidy, a startujący z «jedynką» Pascal Wehrlein ponownie będzie mieć za zespołowego kolegę byłego mistrza António Félixa da Costę.

Poprzedni mistrz Jake Dennis pozostanie na piąty sezon z ekipą Andretti, z którą zadebiutował w Formule E, lecz znów będzie mieć nowego zespołowego kolegę – przechodzącego do Nissana Normana Nato zastąpi Nico Müller, ścigający się wcześniej dla Abt Sportsline.

Miejsce szwajcara w niemieckiej ekipie zajmie Zane Maloney, czyli były kierowca rezerwowy Andretti Global. Utworzy on duet z kolejnym mistrzem Lucasem di Grassim.

Mistrzowski duet Jean-Éric Vergne i Stoffel Vandoorne rozdzielił się przed sezonem 2024/2025. O ile Francuz pozostał w zespole DS, Belg przeszedł do siostrzanej ekipy Mahindry.

Vandoorne jest jedynym mistrzem, który zmienił zespół przed nowym sezonem. Sébastien Buemi nadal reprezentować będzie barwy Envision, a Nyck de Vries pozostanie w Mahindrze.

Pełna stawka sezonu 2024/2025 Formuły E:

Nr Kierowca Zespół Samochód
1 Pascal Wehrlein Tag Heuer Porsche Porsche 99X Electric
13 António Félix da Costa Tag Heuer Porsche Porsche 99X Electric
2 Stoffel Vandoorne Maserati MSG Racing Maserati Tipo Folgore
55 Jake Hughes Maserati MSG Racing Maserati Tipo Folgore
3 David Beckmann Kiro Race Co Porsche 99X Electric WGC3
33 Dan Ticktum Kiro Race Co Porsche 99X Electric WGC3
4 Robin Frijns Envision Racing Jaguar I-Type 7
16 Sébastien Buemi Envision Racing Jaguar I-Type 7
5 Taylor Barnard NEOM McLaren Nissan e-4ORCE 05
8 Sam Bird NEOM McLaren Nissan e-4ORCE 05
7 Maximilian Günther DS Penske DS E-Tense FE25
25 Jean-Éric Vergne DS Penske DS E-Tense FE25
9 Mitch Evans Jaguar TCS Racing Jaguar I-Type 7
37 Nick Cassidy Jaguar TCS Racing Jaguar I-Type 7
11 Lucas di Grassi Lola Yamaha ABT Lola-Yamaha T001
22 Zane Maloney Lola Yamaha ABT Lola-Yamaha T001
17 Norman Nato Nissan Nissan e-4ORCE 05
23 Oliver Rowland  Nissan Nissan e-4ORCE 05
21 Nyck de Vries Mahindra Racing Mahindra M11Electro
48 Edoardo Mortara Mahindra Racing Mahindra M11Electro
27 Jake Dennis Andretti Global Porsche 99X Electric
51 Nico Müller Andretti Global Porsche 99X Electric

Dziesięć weekendów, 16 wyścigów

11. sezon Formuły E potrwa od 7 grudnia do 27 lipca. Inauguracyjny wyścig odbędzie się na ulicach São Paulo, a w nowym roku kierowcy będą ścigać się w Meksyku oraz na nowym dla Formuły E torze w Dżuddzie, która zastąpi Rijad jako gospodarza rundy w Arabii Saudyjskiej.

Zmiana dokonała się także w Stanach Zjednoczonych, gdzie Portland zostało zastąpione przez Miami. Inaczej niż w 2015 roku, wyścig nie odbędzie się jednak na ulicach miasta, a na pobliskim torze Homestead-Miami Speedway, który będzie najdłuższym w historii Fromuły E.

Po rocznej przerwie do mistrzostw powróci E-Prix Dżakarty, a w Europie odbędą się tylko trzy rundy – nowością jest organizacja dwóch wyścigów w Monako, a walka o mistrzostwo rozstrzygnie się na dobrze znanych torach w Berlinie i Londynie.

Gdzie oglądać Formułę E

Transmisje z wyścigów Formuły E niezmiennie od samego początku pokazywać będzie Eurosport, zarówno poprzez swoje kanały jak i platformy internetowe. Do grona nadawców dołączył w tym roku należący do tej samej grupy kanał Metro, który będzie pokazywać skróty z poszczególnych rund.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze