Evans wygrywa emocjonujące E-Prix São Paulo

Mitch Evans odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w sezonie 2022/2023 Mistrzostw Świata Formuły E na ulicach São Paulo. Nowozelandczyk pokonał swojego rodaka Nicka Cassidy’ego oraz swojego zespołowego kolegę Sama Birda.

Kierowca Jaguara wystartował z trzeciego pola, za zdobywcą pole position Stoffelem Vandoornem i zwycięzcą ostatniej rundy António Félixem da Costą. Evans wyszedł cało z zamieszania w trzecim zakręcie, gdzie uderzył go Edoardo Mortara, niszcząc swoje przednie skrzydło. Kolizję z Jakiem Hughesem zaliczył Norman Nato, z kolei André Lotterer zakończył wyścig już na pierwszym okrążeniu. Na drugim kółku Sébastien Buemi wypadł z toru, po tym jak najechał na tył Maximiliana Günthera.

W zamieszaniu na pierwszych okrążeniach dobrze odnajdowali się ruszający z 10. pola Sam Bird, który na piątym okrążeniu awansował na szóstą lokatę, oraz lider klasyfikacji generalnej Pascal Wehrlein, który po starcie z 18. pola był już na tym etapie w punktowanej dziesiątce i przed swoim głównym rywalem Jakiem Dennisem.

Prowadzenie przez pierwsze cztery okrążenia utrzymywał Vandoorne, lecz oddał je da Coście, zjeżdżając po aktywację trybu ataku. Aktualny mistrz świata szybko odzyskał jednak prowadzenie, a kierowcę Porsche wyprzedzili także Evans i Cassidy.

Rywalizacja została przerwana po raz pierwszy na siódmym okrążeniu, gdy Sacha Fenestraz zatrzymał się na torze i spowodował wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Po wznowieniu wyścigu, do ataku przystąpił da Costa i szybko wyprzedził Cassidy’ego i Evansa, którzy następnie zamienili się pozycjami.

Na początku 14. okrążenia Cassidy popisał się odważnym atakiem z trzeciego pola i wyprzedził na hamowaniu do szykany zarówno da Costę jak i Vandoorne’a, by objąć chwilowo prowadzenie i od razu zjechać po tryb ataku. W głębi stawki, Dan Ticktum przestrzelił hamowanie do pierwszego zakrętu i wjechał w Dennisa, niszcząc jego tylne zawieszenie. Brytyjczyk wypadł z toru i wracając na niego uderzył w Wehrleina, po czym nie mógł już kontynuować jazdy i na tor ponownie wyjechał samochód bezpieczeństwa.

Zanim jednak ogłoszono neutralizację, Cassidy zdążył wykorzystać tryb ataku i powrócić na prowadzenie, przed da Costę i Vandoorne’a. Gdy tylko wyścig został wznowiony na 19. okrążeniu, Cassidy drugi raz aktywował tryb ataku, a jego śladami podążył Vandoorne. Na kolejnym kółku tryb ataku wykorzystali da Costa i Evans – ten zaoszczędził do tego momentu najwięcej energii, jadąc w cieniu aerodynamicznym rywali i przystąpił do ataku, wyprzedzając da Costę i prowadzącego Cassidy’ego przed końcem 20. okrążenia.

Cassidy powrócił na prowadzenie na 24. okrążeniu, gdy Evans musiał drugi raz aktywować tryb ataku. Chwilę później z walki o zwycięstwo wyeliminował się da Costa, który przestrzelił hamowanie do pierwszej szykany i musiał zatrzymać się, aby uniknąć kary za jej ominięcie.

W natarciu był natomiast Bird, który jadąc w głębi stawki zaoszczędził najwięcej energii i na sześć okrążeń do mety wyprzedził Jeana-Érica Vergne’a w walce o czwartą lokatę, a na kolejnym kółku objechał Vandoorne’a w pierwszym zakręcie i zaczął szybko zbliżać się do prowadzącej dwójki.

Na cztery okrążenia do mety Evans wykonał zwycięski manewr, pokonując Cassidy’ego na hamowaniu do pierwszego zakrętu. Kierowca Envision pozostawał w cieniu Jaguara, by na ostatnim okrążeniu wznowić walkę o zwycięstwo. Cassidy próbował licznych ataków, z czego najbardziej obiecujący był po zewnętrznej do przedostatniego zakrętu, gdzie Cassidy przez chwilę wysunął nos przed swojego rodaka. Evans jednak skutecznie się obronił, nie zostawiając swojemu rodakowi miejsca na utrzymanie wyższej prędkości po zewnętrznej, a następnie zjechał do wewnętrznej i zablokował atak w ostatnim zakręcie i sięgnął po zwycięstwo z przewagą 0,284 sekundy. Pomimo przewagi energii, Bird nie zdołał włączyć się do pojedynku o wygraną i przyjechał na metę pół sekundy za swoim zespołowym kolegą.

Da Costa wyprzedził w końcówce oba samochody DS Penske i odzyskał czwartą lokatę, finiszując przed Vergnem i Vandoornem. Pascal Wehrlein zdobył sześć punktów za siódme miejsce i powiększył swoje prowadzenie w tabeli do 24 punktów nad Dennisem, a pierwszą dziesiątkę uzupełnili Hughes, René Rast i Buemi.

Siódma i ósma runda Mistrzostw Świata Formuły E odbędzie się w przedostatni weekend kwietnia w Berlinie.

PNrKierowcaZespół Rezultat
19
Mitch Evans
Jaguar TCS Racing35 okr.
237
Nick Cassidy
Envision Racing+ 0,284
310
Sam Bird
Jaguar TCS Racing+ 0,507
413
António Félix da Costa
TAG Heuer Porsche Formula E Team+ 3,487
525
Jean-Éric Vergne
DS Penske+ 4,042
61
Stoffel Vandoorne
DS Penske+ 4,576
794
Pascal Wehrlein
TAG Heuer Porsche Formula E Team+ 5,659
85
Jake Hughes
NEOM McLaren Formula E Team+ 6,141
958
René Rast
NEOM McLaren Formula E Team+ 7,403
1016
Sébastien Buemi
Envision Racing+ 7,976
117
Maximilian Günther
Maserati MSG Racing+ 15,192
1236
André Lotterer
Avalanche Andretti Formula E+ 15,345
1311
Lucas di Grassi
Mahindra Racing+ 19,247
1433
Daniel Ticktum
NIO 333 Racing+ 19,398
154
Robin Frijns
ABT CUPRA Formula E Team+ 20,751
168
Oliver Rowland
Mahindra Racing+ 26,465
173
Sérgio Sette Câmara
NIO 333 Racing+ 31,514
NSK51
Nico Müller
ABT CUPRA Formula E Team
NSK48
Edoardo Mortara
Maserati MSG Racing
NSK27
Jake Dennis
Avalanche Andretti Formula E
NSK23
Sacha Fenestraz
Nissan Formula E Team
NSK17
Norman Nato
Nissan Formula E Team

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze