Seria GP3 zaprezentuje w czwartek nowy model samochodu

Kierowcy serii GP3 po trzech latach korzystania z modelu GP3/13 przesiądą się od przyszłego roku do nowego samochodu.

Seria GP3 została powołana do życia w sezonie 2010, tak samo jak pierwszy samochód, który dostały do swojej dyspozycji wszystkie zespoły. Był to zbudowany przez Dallarę model GP3/10, który napędzany był turbudoładowynym silnikiem Renault o pojemności 2. litrów. Przy maksymalnej ilości 6500 obrotów na minutę jego moc szacowana była na 400 koni mechanicznych, przez co zawodnicy byli w stanie uzyskiwać czasami prędkości dochodzące do 285km/h. W porównaniu do Formuły 1, zawodnicy mieli do dyspozycji tylko 6 biegów, tak samo jak ich starsi koledzy z GP2.

W trakcie pierwszych trzech lat mistrzostwa wyłoniły nam trzech mistrzów GP3, z czego dwóch z nich w późniejszych latach awansowało do Formuły 1. W pierwszym sezonie istnienia serii na czele klasyfikacji generalnej znalazł się Esteban Gutierrez, rok później najlepszy okazał się Valtteri Bottas, a w roku 2012 tryumf święcił Mitch Evans. Po startach w GP2, Gutierrez awansował później do Formuły 1, gdzie przez 2 sezony reprezentował barwy zespołu Sauber, a w tym roku pełni rolę kierowcy rozwojowego Ferrari. Bottas nie musiał startować w GP2 i od razu został zatrudniony przez ekipę Williamsa, gdzie ściga się do dziś. Mitch Evans awansował GP2, gdzie zdołał odnieść już zwycięstwo w wyścigu, a obecnie reprezentuje barwy Russian Time. 

Kolejny model, którym kierowcy ścigają się od sezonu 2013 nie różni się wiele od swojego poprzednika. Oprócz kilku zmian w aerodynamice, które miały na celu ułatwienie wyprzedzania, zdecydowano się również na zmianę dostawcy silnika i zrezygnowanie z turbiny. Jednostkę napędową, której pojemność wzrosła do 3.4 litra dostarczyła firma AER (Advanced Engine Research), przez co osiągi samochodu były nieco lepsze. Wersja GP3/13 była o około 5 sekund szybsza na okrążeniu od swojego poprzednika.

W sezonie 2013 mistrzem serii został Daniił Kvyat, który od razu awansował do Formuły 1, do zespołu Toro Rosso. Rok później tryumfował tu Alex Lynn, który również był  wtedy objęty juniorskim programem Red Bulla. Brytyjczyk zdecydował się jednak przejść do serii GP2, a w tym sezonie pełni również rolę kierowcy rozwojowego w zespole Williamsa. Obecne mistrzostwa nadal są otwartą kwestią, jednak na najlepszej drodze do założenia mistrzowskiej korony jest Włoch - Luca Ghiotto. Nie może on jednak czuć się pewny sukcesu, gdyż zaraz za nim plasują się niesłychanie równy Esteban Ocon i Marvin Kichhhofer.

Od początku istnienia serii GP3 jedynym dostawcą ogumienia jest firma Pirelli, która przygotowuje 2 rodzaje opon - gładkie, na suchy tor i bieżnikowane, którą są w użyciu gdy pada deszcz. Zmiany opon podczas wyścigów GP3 są nieobowiązkowe, dlatego też nie ma konieczności przygotowywania opon o różnej twardości.

Na czwartek przed rozpoczęciem weekendu wyścigowego we Włoszech zapowiedziana została prezentacja samochodu nowej generacji. Wiadomo, że samochód po raz kolejny zbuduje Dallara, a jego parametry najprawdopodobniej nie będą się znacznie różnić od poprzedników. Patrząc na obecną modę w Formule 1 i GP2, używany przez kolejne 3 lata model GP3/16 może być nieco bardziej agresywny i jeszcze bardziej przypominać samochody z wyższych serii.

Pierwsze zdjęcia, wywiady i relację z tego wydarzenia znajdziecie na naszym portalu.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze