Kierowca ART Grand Prix - Victor Martins, utrzymał pozycję lidera mistrzostw, po wygraniu wyścigu głównego na torze w Barcelonie. W wyścigu sprinterskim triumfował Hiszpan David Vidales, dla którego jest to pierwsza wygrana w Formule 3. Drugi w klasyfikacji generalnej Roman Stanek traci do Martinsa sześć punktów.
Kwalifikacje
Po zapaleniu się zielonych świateł prawie cała stawka wyjechała na twardym, jedynym dostępnym w ten weekend, ogumieniu Pirelli.
Już na początku sesji, ostatnia szykana bardzo się korkowała, co było bardzo kłopotliwe dla kierowców. Tłoku w tej sekcji toru uniknął Hadjar, który przejechał pierwsze reprezentatywne okrążenie na poziomie 1:34,181 i objął prowadzenie w sesji.
Pushing the limits in quali 😅#SpanishGP #F3 pic.twitter.com/4spAU4tkDE
— Formula 3 (@FIAFormula3) May 20, 2022
Czas Hadjara szybko został pobity przez Caio Colleta, który po pierwszej serii przejazdów osiągnął czas 1:34,026, utrzymując się na prowizorycznym pole position, mając 0,016 s. przewagi nad drugim Franciem Colapinto.
Podczas drugiej serii przejazdów, kierowcy szybko poprawiali swoje czasy. Na prowadzeniu znajdowali się Hadjar, Oliver Bearman, Aleksandr Smoljar czy Victor Martins, który po tej części sesji prowadził z czasem 1:33,568.
Victor Martins goes P1! ☝️
— Formula 3 (@FIAFormula3) May 20, 2022
The championship leader takes charge in Barcelona 👊#SpanishGP #F3 pic.twitter.com/AaXsmIM1MI
Gdy kierowcy wyjechali na ostatnie okrążenie, kluczowe było znalezienie miejsca na torze. Ostatecznie najszybszy okazał się Roman Stanek, który tym samym zdobył swoje pierwsze pole position w F3. Czech pokonał Martinsa, który nie zdołał poprawić swojego czasu o 0,052 s. Czasu nie udało się poprawić również Smoljarowi, który z czasem 1:33,613 zajął trzecie miejsce.
🏁 TOP TEN - QUALI 🏁
— Formula 3 (@FIAFormula3) May 20, 2022
Stanek is joined by championship leader Martins on the front row!
Full timings 👉 https://t.co/xAX6ElVdTD#SpanishGP #F3 pic.twitter.com/ZjpL8naPHB
Po kwalifikacjach Zane Maloney otrzymał karę startu z alei serwisowej zarówno do wyścigu sprinterskiego jak i głównego, za nie zatrzymanie się na ważenie.
Wyścig sprinterski
Pierwszy rząd na starcie do wyścigu sprinterskiego zajęli David Vidales oraz Juan Manuel Correa. TOP3 domknął kierowca Premy Jack Crawford.
Start przebiegł spokojnie, a pierwsza trójka utrzymała swoje pozycje. W środku stawki wielu kierowców wymieniało się pozycjami.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
— Formula 3 (@FIAFormula3) May 21, 2022
LIGHTS OUT!
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
Vidales holds on to his lead! Correa slots into P2 with Crawford in P3 👊#SpanishGP #F3 pic.twitter.com/BTfAl9ftf2
Na piątym okrążeniu Crawford wyprzedził Coreę na prostej startowej wskakując na drugie miejsce. Kierowca Premy prezentował również najlepsze tempo, wykręcając na piątym okrążeniu najlepszy czas jednego kółka.
Victor Martins na siódmym okrążeniu zwolnił i zaczął tracić pozycje. Francuz zjechał do alei serwisowej i wycofał się z wyścigu. Problemy z bolidem miał również Colapinto, któremu odstawał fragment pokrywy silnika. Na prostej startowej element urwał się i został rozjechany przez kilku kierowców. Argentyńczyk wycofał się z rywalizacji.
LAP 7/20
— Formula 3 (@FIAFormula3) May 21, 2022
Disaster for Martins 💔
The championship leader's car slows from P9 as the rest of the field flash by...#SpanishGP #F3 pic.twitter.com/HdBArV3ZWp
Na półmetku wyścigu Crawford dogonił liderującego Vidalesa i spróbował zaatakować go w pierwszym zakręcie. Hiszpan obronił swoją pozycję jednak zawodnik Premy trzymał się bardzo blisko. Okrążenie później, Amerykanin w tym samym miejscu ponownie spróbował zaatakować lidera. Nie zmieścił się on jednak w torze i najechał na wysoki krawężnik tracąc półtorej sekundy.
Obrona Vidalesa przykuła uwagę sędziów, którzy po wyścigu przeanalizowali sytuację i uznali, że wszystko odbyło się według zasad.
LAP 12/20
— Formula 3 (@FIAFormula3) May 21, 2022
📻 "Come on mate, he pushed me off!"
The battle for the lead is hotting up as Vidales slams the door shut on Crawford 👀#SpanishGP #F3 pic.twitter.com/QfhCoKuZCU
Caio Collet zdołał natomiast uporać się z jadącym przed nim Kaylenem Frederickiem i wskoczył na czwartą pozycję. Hadjar popisał się dwoma dobrymi manewrami, zyskując dwie pozycję w przeciągu dwóch okrążeń wyprzedzając Ushijimę oraz Bearmana, który zaczął tracić tempo i wypadł poza pierwszą dziesiątkę.
Wyścig wygrał Vidales, który w swoim domowym wyścigu po raz pierwszy triumfował w wyścigu F3. Podium uzupełnili Crawford oraz Collet.
🏁 TOP TEN 🏁
— Formula 3 (@FIAFormula3) May 21, 2022
Your provisional points scorers 🤩
Full timings 👉 https://t.co/xAX6ElVdTD#SpanishGP #F3 pic.twitter.com/Eoz0xoQQWy
Wyścig główny
Startujący z pole position Stanek nie zaliczył najlepszego startu, przez co stracił swoją pozycję na rzecz Martinsa, który uporał się z nim w pierwszym zakręcie. Dzięki dobremu początkowi, na trzecie miejsce przebił się Hadjar.
LIGHTS OUT!
— Formula 3 (@FIAFormula3) May 22, 2022
Martins gets past Stanek to take the lead 🚀
And Hadjar passes Smolyar for third#SpanishGP #F3 pic.twitter.com/NxDy3fUy3k
Na wyjściu z 11. zakrętu doszło do kontaktu, w wyniku którego Hunter Yeany wypadł na pobocze. Amerykanin zdołał jednak opanować samochód i wrócił na tor.
Na czwartym okrążeniu Rafael Villagomez zderzył się z Kushem Mainim i wypadł z toru uderzając w barierki. Na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa. Meksykanin wyszedł z bolidu o własnych siłach. Sędziowie uznali, że winowajcą zdarzenia był Maini i otrzymał on 10 sekund kary.
⚠️ SAFETY CAR (LAP 4/24) ⚠️
— Formula 3 (@FIAFormula3) May 22, 2022
Kush Maini taps Rafel Villagomez and the @VARmotorsport racer is sent into a bunny hop into the gravel #SpanishGP #F3 pic.twitter.com/MHPQT9SBUy
Wyścig wznowiono na ósmym okrążeniu. Martins dość wcześnie rozpoczął restart. Gaz w podłogę wcisnął jeszcze przed ostatnią szykaną. Pierwsza piątka pozostała bez zmian. Jedynie Crawford zdołał wyprzedzić Fredericka wskakując na szóstą pozycję. Kierowca HiTech GP został wyprzedzony jeszcze przez Caio Colleta, przez co spadł na ósme miejsce.
Na następnych okrążeniach Hadjar zbliżył się do Stanka, próbując wyprzedzić Czecha w pierwszym zakręcie. Kierowca Trident dobrze się jednak bronił. Ich walkę przerwał samochód bezpieczeństwa, który musiał wyjechać na tor po uderzeniu w barierki Brada Benavidesa.
⚠️ SAFETY CAR (LAP 11/24) ⚠️
— Formula 3 (@FIAFormula3) May 22, 2022
Brad Benavides is in the barrier at Turn 2 and the race is neutralised once again#SpanishGP #F3 pic.twitter.com/qKQrcIvT5n
Na półmetku wyścigu na prowadzeniu wciąż znajdował się Martins, a za nim jechał Stanek. Hadjar, pomimo starań pozostał na trzeciej pozycji, a TOP5 domknęli Smoljar i Bearman.
Rywalizacja została wznowiona 10 okrążeń przed końcem wyścigu. Martins przeprowadził restart identycznie jak podczas pierwszej neutralizacji. W pierwszym zakręcie doszło do kontaktu pomiędzy Leclerciem a Vidalesem. W wyniku tego zdarzenia Vidales wycofał się z rywalizacji, a Leclerc został ukarany pięcioma sekundami kary.
Dwie pozycje w dwóch zakrętach zyskał Maloney, który wskoczył wówczas na 17. miejsce. Na mecie Barbadoszczyk, po starcie z alei serwisowej, uplasował się na 13. pozycji.
Na ostatnich okrążeniach, trwała walka pomiędzy Correą a Leclerciem, która mogła zakończyć się dla Monakijczyka bardzo źle. Correa wypchnął Leclerca na trawę, a kierowca Premy był bliski utraty panowania nad bolidem.
LAP 20/24
— Formula 3 (@FIAFormula3) May 22, 2022
Leclerc gets past Correa in a slightly unconventional way 😱#SpanishGP #F3 pic.twitter.com/4C24n7y5pD
Wyścig główny padł łupem Martinsa, dla którego była to ważna wygrana, ponieważ po nie udanym wyścigu sprinterskim, ponownie objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Drugie miejsce utrzymał Stanek, a na najniższym stopniu podium uplasował się Hadjar.
POINTS SCORERS
— Formula 3 (@FIAFormula3) May 22, 2022
Our top 10 from the Feature Race all take home some presents from Spain 🤩#SpanishGP #F3 pic.twitter.com/qEZZLFsTmp
Następna runda F3 odbędzie się w dniach 1-3 lipca na brytyjskim torze w Silverstone.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.