Zaczynamy sezon 2014!

Dziesiąty w historii sezon GP2, który oficjalnie rozpocznie się już jutro w Bahrajnie zapowiada się nieco mniej nieprzewidywalnie niż tegoroczne mistrzostwa Formuły 1, które w tym roku nawiedziła wielka fala zmian, przez co układ sił w stawce uległ nieco zmienię. W serii GP2 w tym sezonie samochody nie ulegną zmianie i cała stawka ścigać się będzie modelem GP2/11, wybudowanym przez Dallarę w 2011 roku. Do składu zespołów dołączyła w tym roku nowa-stara ekipa Campos Racing, prowadzona jak za dawnych lat przez pasjonata wyścigów i byłego kierowcę Formuły 1 - Adriana Camposa. Obsada kokpitów w poszczególnych zespołach uległa jednakże znaczącej metamorfozie.

Przez ostatnie 2 sezony seria GP2 zyskała miano bardzo konkurencyjnej i co ważne dla kibiców, jeszcze bardziej emocjonującej serii. Wpłynęła na to najpierw rywalizacja Luisa Razii z Davide Valsecchim w 2012 roku, a przede wszystkim pasjonująca batalia z poprzedniego sezonu, w której do samego końca liczyło się aż 5. zawodników. Dodatkowo aż 16. zawodników, którzy brali udział w poszczególnych zawodach w trakcie całego sezonu miało na swoim koncie odbyty test w samochodzie F1.

W tym sezonie o tytuł mistrza serii GP2 walczyć będzie nieco mniej doborowe towarzystwo, jednak bynajmniej nie oznacza to, że rywalizacja stała będzie na niskim poziomie, wręcz przeciwnie. Patrząc na fakt, że w tym roku w mistrzostwach GP2 duża ilość zawodników, po których nie wiemy czego się spodziewać, z racji braku doświadczenia, układ stawki w poszczególnych wyścigach może okazać się dość zaskakujący. Często w świecie motosportu serie GP2 i GP3 cieszą się mianem dość chaotycznych wyścigów, właśnie z racji obsady. Startujący w nich zawodnicy mają wprawdzie pojęcie o wyścigach, jednakże bardzo istotną rzeczą jest tu również chęć zaimponowania ludziom z Formuły 1, z racji, że obie te serie towarzyszą królowej sportów motorowych mniej więcej podczas połowy Grand Prix. Zawodnicy często bagatelizują ryzyko i patrzą na ewentualne korzyści związane z wykonaniem spektakularnego manewru. Świadomość wypadku jest zwykle dużo mniejsza niż w przypadku dojrzałych kierowców z Formuły 1. Stąd też tak często możemy zobaczyć dość nieprawdopodobne wyprzedzania i jeszcze bardziej nieprawdopodobne wypadki, łącznie z saltami. Jednakże, czy nie ta brawura i pasja do adrenaliny wśród młodych, czasami jeszcze nastoletnich chłopaków sprawiają, że chłonni wrażeń kibice pozostają przed telewizorami po zakończeniu, lub też włączają swoje odbiorniki przed rozpoczęciem zmagań kierowców Formuły 1, kiedy niedzielni kibice już dawno jedzą obiad? Jest to również dowód na to, że do emocjonujących wyścigów nie potrzeba ani DRSu, ani KERSu, ani innych skomplikowanych systemów odzyskujących kolejny rodzaj energii.

GP2 upodabnia się do Formuły 1 najbardziej jak tylko może. Nie ma się jednak czemu dziwić, przecież to F1 jest szczytem marzeń większości kierowców, którzy zdecydowali się na karierę w "single-sitterach". W tym sezonie do regulaminu GP2 zostały wprowadzone kosmetyczne zmiany. Po pierwsze, sesja treningowa wydłużona została do 45 minut, aby dać kierowcom więcej czasu na przygotowanie się do nadchodzącego weekendu wyścigowego. Wcześniej słyszeliśmy wiele głosów, że pół godziny treningu to bardzo krótko, aby sprawdzić wszystko w samochodzie i wejść w dalszą część weekendu pewnym siebie. Najczęściej, dopiero podczas kwalifikacji kierowcy wybierali najlepsze ustawienia. Dodatkowo, każdy z zawodników w trakcie jednego weekendu będzie mógł skorzystać z 5. kompletów opon, przygotowanego standardowo przez firmę Pirelli - 3. kompletów twardych opon i 2. kompletów miękkich opon.

Evans, Nasr, Coletti, Palmer, Richelmi, Vandoorne, Quaife-Hobbs i Lancaster. Patrząc na wyniki przedsezonowych testów, najprawdopodobniej w tym gronie znajduje się nazwisko tegorocznego mistrza GP2. Cała tegoroczna stawka składa się z 26. zawodników, pochodzących z 19. różnych państw, w tym 7. zwycięzców wyścigów GP2, 11. zdobywców podiów i 9 debiutantów. Pierwsze karty zostaną odkryte już w ten weekend. Niech wygra najlepszy!

Oto harmonogram pierwszego weekendu GP2 na torze Sakhir w Bahrajnie, przedstawiony według czasu polskiego:

PIĄTEK:
Trening: 11:00 - 11:45
Kwalifikacje: 19:00 - 19:30

SOBOTA:
Pierwszy wyścig (32 okr. lub 60 min): 12:10 - 13:15

NIEDZIELA:
Drugi wyścig (23 okr. lub 45 min): 13:15 - 14:05

Oto pełna lista kierowców startujących w tym sezonie w mistrzostwach GP2:

Numer Kraj Kierowca Zespół
1. Mitch Evans Russian Time
2. Artem Markelov Russian Time
3. Felipe Nasr Carlin
4. Julian Leal Carlin
5. Raffaele Marciello Racing Engineering
6. Stefano Coletti Racing Engineering
7. Jolyon Palmer DAMS
8. Stéphane Richelmi DAMS
9. Takuya Izawa ART Grand Prix
10. Stoffel Vandoorne ART Grand Prix
11. Daniel Abt  Hilmer Motorsport
12. Facu Regalia Hilmer Motorsport
14. Adrian Quaife-Hobbs Rapax
15. Simon Trummer Rapax
16. René Binder Arden International
17. Andre Negrao Arden International
18. Rio Haryanto EQ8 Caterham Racing
19. Alexander Rossi EQ8 Caterham Racing
20. Daniel de Jong MP Motorsport
21. Jon Lancaster MP Motorsport
22. Axcil Jefferies Trident
23. Johnny Cecotto Trident
24. Nathanael Berthon Venezuela GP Lazarous
25. Conor Daly Venezuela GP Lazarous
26. Arthur Pic Campos Racing
27. Kimiya Sato Campos Racing

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league