Czerwona flaga, wypadki siedmiu kierowców, dwie kary Stop and Go i liczne walki o pozycje. W takich okolicznościach Jehan Daruvala odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w tym sezonie. Drugie miejsce zajął Richard Verschoor, a trzecie Ayumu Iwasa
Pierwsze problemy zaczęły się już przy ustawianiu na polach startowych. Do wyścigu w ogóle nie wystartowała Tatiana Calderon, a David Beckmann został poinformowany o wolnym kapciu i o niezbędnym zjechaniu do boksów tuż po pierwszym okrążeniu. Pewnie wystartował Liam Lawson, który utrzymał swoje prowadzenie.
Tuż za pierwszym zakrętem, w Curva Grande doszło do bardzo poważnego wypadku, w którym brało udział kilku kierowców. Jeden z nich, który przestrzelił 1. zakręt, powrócił na tor, mijając szykanę. Niestety jego powrót miał miejsce w takim miejscu, że uderzył jadącą obok dwójkę, w tym Théo Pouchaire. Pouchaire zaliczył obrót, ciągle podążając wzdłuż nitki wyścigowej i został obity z dwóch stron. W wyniku tej kolizji z wyścigu odpadli Pouchaire, Ralph Boschung i Logan Sargeant.
LAP 1/30 ⚠️ SAFETY CAR ⚠️
— Formula 2 (@Formula2) September 11, 2022
Drama ensues in the race down to Turn 1 and 2
Boschung and Pourchaire are OUT ❌
Sargeant is OUT ❌
Doohan is slowly making his way back to the pits
All stopped cars have had their drivers exit the car#ItalianGP #F2 pic.twitter.com/V4iyacPRCA
Do kolejnego wypadku doszło przed zakrętem nr 3. Gdzie swój kontakt z rywalem zaliczył Jack Doohan. Jego uszkodzenia przedniego skrzydła były na tyle poważne, że także musiał się wycofać. Na tor musiał wyjechać samochód bezpieczeństwa. Przed zjazdem samochodu bezpieczeństwa prowadził Lawson, drugi był nowo ukoronowany mistrz Formuły 2 Felipe Drugovich, a trzecie miejsce zajmował Marcus Armstrong. Dalsze miejsce należały do: Richarda Verschoora, Ayumu Iwasy, Jüri Vipsa, Jehana Daruvali, Frederika Vestiego, Marino Sato i Enzo Fittipaldiego.
LAP 3/30 ⚠️ SAFETY CAR ⚠️
— Formula 2 (@Formula2) September 11, 2022
TOP 10
Lawson
Drugovich
Armstrong
Verschoor
Iwasa
Vips
Daruvala
Vesti
Beckmann
Sato #ItalianGP #F2 pic.twitter.com/nHdmqnyiZu
Po wznowieniu, w sekwencji zakrętów di Lesmo, Vips i Daruvala wykorzystali niekorzystny wyjazd z zakrętu Iwasy i wyprzedzili w tej sekcji japońskiego kierowcę. Estończyk nie odpuszczał i już na następnym okrążeniu wyprzedził Verschoora, awansując na 4. pozycję. Niedługo później na tor ponownie wyjechał samochód bezpieczeństwa, tym razem z powodu Calana Williamsa, który uderzył w bariery po zewnętrznej stronie szykany Ascari. Williams został uderzony przez broniącego się Davida Beckmanna i ten sposób Brytyjczyk zakończył ściganie w ten weekend.
LAP 8/30 ⚠️ SAFETY CAR ⚠️
— Formula 2 (@Formula2) September 11, 2022
The Safety Car is brought out as Williams' retires - he is out of the car and OK
Armstrong dives into the pits followed by Daruvala, Iwasa, Vesti and others
Lawson remains out on track #ItalianGP #F2 pic.twitter.com/EV7XES9mUh
Z drugiego wyjazdu na tor skorzystali kierowcy z drugiej części stawki, którzy zaliczyli obowiązkowy pit-stopu. Na następnym okrążeniu skorzystali kolejni kierowcy, ale bardzo niebiezpiecznie do boksów wjechał Marcus Armstrong. Spóźniony Armstrong skręcił nagle tuż przed barierami, mocno przyhamowując swoje opony, wzniecając dym i pokonując wjazd do samochodu bezpieczeństwa na wślizgu.
Na 9. okrążeniu dyrekcja wyścigu zdecydowała, że wywiesi czerwoną flagę, żeby naprawić bariery w szykanie Ascari. Na moment zatrzymania wyścigu, w wyniku zamieszania w pitstopach, kolejność kierowców mocno się zmieniła. Prowadził Verschoor, a dalsze miejsce zajmowali Sato, Daruvala, Iwasa, Armstrong, Vesti, Novalak, Amaury Cordeel, Fittipaldi, Lawson, Vips, Beckmann, Drugovich, a ostatnie 14. miejsce zajmował Dennis Hauger.
LAP 10/30 🚩 RED FLAG 🚩
— Formula 2 (@Formula2) September 11, 2022
The race has been stopped to allow recovery of Calan Williams' car
The race should be resumed in 10 minutes #ItalianGP #F2 pic.twitter.com/rCUwd9gyKL
Rywalizację wznowiono na 11 okrążeniu ze startu lotnego. Za swój wyczyn w pit-stopie Armstrong został ukarany karą 10 sekund Stop and Go, ale nie zatrzymywał się i tuż po wznowieniu wyprzedził jadącego na 4. pozycji Iwasę. Niestety to wyprzedzenie w porównaniu było niczym i jego marzenia o dobrym rezultacie w wyścigu się zakończyły.
LAP 11/30
— Formula 2 (@Formula2) September 11, 2022
The Safety Car heads in and we return to racing 🟢
Verschoor has a decent restart
Sato is in P2, Daruvala in P3 #ItalianGP #F2 pic.twitter.com/DsHcbDMcbb
Do sporych przetasowań doszło w drugiej części stawki i po 12. okrążeniu 7. miejsce zajmował Fittipaldi, 8. Lawson, 9. Vips, a 10. Cordeel. Vips, który walczył z Lawsonem, zahaczył go w szykanie w zakręcie nr 3., co spowodowało, że nowozelandczyk zaliczył obrót i spadł na koniec stawki. Vips zaczął szaleć w walce o kolejne pozycje i zaczął wyjeżdżać na skrajną wewnętrzną toru, albo na trawę przed parabolicą, albo na wyjazd z pit-stopu na prostej startowej. Brawura Estończyka sprawiła, że wyprzedził Novalaka, awansując na 7. miejsce.
LAP 12/30
— Formula 2 (@Formula2) September 11, 2022
VIPS HITS LAWSON AND SENDS LAWSON INTO A SPIN
The Carlin driver picks up slight damage and continues on in P13 #ItalianGP #F2 pic.twitter.com/q0iKdKG2Yu
Na 15. Okrążeniu inżynier wyścigowy Lawsona poinformował, że otrzymał czarną flagę z pomarańczowym kółkiem, która oznacza nakaz zjechania do pit-stopu w celu naprawienia uszkodzeń. Przednie skrzydło członka akademii juniorskiej Red Bulla było mocno przechylone po wcześniejszym kontakcie z Vipsem i była niezbędna jego wymiana.
Po kilku okrążenia zapadła decyzja, że za swój manewr na Lawsonie Vips otrzyma karę 10 sekund Stop and Go. W połączeniu z nadmiarowym pit-stopem Lawsona, karą Armstronga i licznymi wypadkami, w tej chwili tylko 11. kierowców rywalizowało o punktowany rezultat.
Na 19. okrążeniu prowadzenie utrzymywał Verschoor. Jadący na drugiej pozycji Sato zaczął tracić tempo i został wyprzedzony najpierw przez Daruvalę, a później przez Vestiego. Piąte miejsce zajmował Iwasa, a dalsze miejsca należały do Fittipaldiego, Haugera, Beckmanna, Cordeela i Drugovicha. Sato, który zaczął tracić wyraźnie tempo, musiał zjechać do pit-stopu na zmianę opon, spadając na 11. pozycję.
Pod koniec wyścigu prowadzący Verschoor został poinformowany przez swojego inżyniera wyścigowego, aby cisnął z całych sił i zjechał do pit-stopu. Holenderski kierowca nie był jeszcze na obowiązkowej wymianie opon i w ten sposób na pierwsze miejsce awansował Daruvala. Doganiał go drugi Vesti, który zbliżał się na dystans otwarcia systemu DRS, ale hindusowi udało się obronić zwycięstwo w tym wyścigu. Trzecie miejsce zajął Iwasa, 4. Fittipaldi, 5. Hauger, 6. Beckmann, 7. Drugovich, 8. Cordell, 9. Novalak i ostatnie punktowane miejsce należało do Verschoora.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | Jehan Daruvala | Prema Racing | 30 okr. | ||
2 | 9 | Frederik Vesti | ART Grand Prix | + 1,970 | ||
3 | 17 | Ayumu Iwasa | DAMS | + 5,738 | ||
4 | 22 | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | + 6,491 | ||
5 | 1 | Dennis Hauger | Prema Racing | + 7,249 | ||
6 | 24 | David Beckmann | Van Amersfoort Racing | + 7,801 | ||
7 | 11 | Felipe Drugovich | MP Motorsport | + 10,502 | ||
8 | 25 | Amaury Cordeel | Van Amersfoort Racing | + 12,738 | ||
9 | 12 | Clement Novalak | MP Motorsport | + 27,950 | ||
10 | 20 | Richard Verschoor | Trident | + 35,184 | ||
11 | 8 | Jüri Vips | Hitech Grand Prix | + 45,692 | ||
12 | 4 | Marino Sato | Virtuosi Racing | + 47,522 | ||
13 | 7 | Marcus Armstrong | Hitech Grand Prix | + 54,718 | ||
14 | 5 | Liam Lawson | Carlin | + 1:31,534 | ||
NSK | 21 | Calan Williams | Trident | |||
NSK | 3 | Jack Doohan | Virtuosi Racing | |||
NSK | 6 | Logan Sargeant | Carlin | |||
NSK | 10 | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | |||
NSK | 16 | Luca Ghiotto | DAMS | |||
NSK | 15 | Ralph Boschung | Campos Racing | |||
NSK | 14 | Olli Caldwell | Campos Racing | |||
NSK | 23 | Tatiana Calderón | Charouz Racing System |
Redakcja ŚwiatWyścigów.pl jest na miejscu tego wydarzenia. Jeśli chcesz czytać więcej materiałów prosto z toru, postaw nam kawę!