Richard Verschoor odniósł przekonujące zwycięstwo w niedzielnym wyścigu Formuły 2 na austriackim torze Red Bull Ring, decydując się na start na oponach typu slick na przesychającej nawierzchni. Drugie miejsce po karze dla Roberto Merhiego zajął Jehan Daruvala, a na najniższym stopniu podium stanął Logan Sargeant.
Po nocnych i porannych opadach deszczu, asfalt pozostawał mokra, choć świecące słońce oraz już częściowo obecna sucha linia powodowała, że kierowcy na drugi przejazd mogli spróbować założyć slicki. Temperatury nie były zbyt wysokie – temperatura powietrza wynosiła 14,5°C, a toru – 31,6°C. Niektórzy zawodnicy postawili na opony deszczowe, a część z kolei od razu ruszyła na ogumieniu przeznaczonym na suchą nawierzchnię.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł ruszający z pole position Frederik Vesti stracił aż dwie pozycje na rzecz Jüriego Vipsa oraz Ayumu Iwasy, którzy wysunęli się na pierwsze i drugie miejsce. Vesti w czwartym zakręcie był jednak w stanie odzyskać lokatę od Iwasy, choć w tym samym czasie Vips odjechał na prowadzeniu już na ponad sekundę. Świetnym manewrem wyprzedzania po zewnętrznej przedostatniego zakrętu na Jacku Doohanie i awansował w ten sposób na czwarte miejsce.
Kiedy to wszystko miało miejsce, z tyłu stawki na wyjeździe z pierwszego zakrętu doszło do kolizji Liama Lawsona oraz Cema Bölükbaşiego, zaś w trzecim zakręcie szeroki wyjazd zaliczył Marcus Armstrong, który podczas próby powrotu na tor został uderzony przez rywala i swój wyścig zakończył na poboczu. Z powodu drugiego incydentu na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa na drugim okrążeniu.
LAP 2/40
— Formula 2 (@Formula2) July 10, 2022
Armstrong is OUT of the race! 😲
He's come to a halt by the side of the track #AustrianGP #F2 pic.twitter.com/mUEw9mbQRl
LAP 2/40
— Formula 2 (@Formula2) July 10, 2022
Bolukbasi has damage to his front wing!
It looks as if he has made contact with Lawson at the start #AustrianGP #F2 pic.twitter.com/VnAOy6Ut7G
Wyścig został wznowiony na początku piątego okrążenia. Vips natychmiast objął ekstremalnie wewnętrzną linię jazdy na dojeździe do pierwszego zakrętu, aby spróbować schłodzić swoje deszczowe opony, lecz jednocześnie był w stanie odjechać od Vestiego na kilka dziesiątych sekundy. Na ósmym miejscu znajdował się Verschoor, który był najwyżej sklasyfikowanym kierowcą jadącym na slickach i wkrótce awansował o dwie pozycje. Spore problemy miał z kolei aktualny lider mistrzostw Felipe Drugovich, który stracił mnóstwo miejsc na szóstym okrążeniu i spadł na 19. lokatę.
Verschoor już na następnym okrążeniu był liderem, ponieważ tor przesechł na tyle, że jazda na oponach deszczowych nie miała większego sensu. Holender dosłownie objechał rywali będących na bardziej zachowawczej strategii i wkrótce miał 3 sekundy przewagi nad resztą stawki. Na drugie miejsce awansował Daruvala, a trzeci był Merhi, który powrócił do F2 na ten weekend w zastępstwie za kontuzjowanego Ralpha Boschunga. Zawodnicy na deszczówkach zostali w ten sposób zmuszeni do zaliczenia obowiązkowego pit stopu po slicki i powrócili na tor w drugiej dziesiątce klasyfikacji wyścigu. Vesti, który znajdował wcześniej na prowadzeniu, jechał dopiero na 12. pozycji i tracił do lidera aż 53,5 sekundy.
Na 11. okrążeniu Merhi jechał już na drugim miejscu – Daruvala popełnił mały błąd na hamowaniu do trzeciego zakrętu, jednak to wystarczyło, aby Hiszpan objął nieco węższą linię jazdy i znalazł się przed protegowanym Red Bulla. Zaraz po tym Daruvala pojawił się w boksach, aby zamienić supermiękkie opony na pośrednie ogumienie. Verschoor w tym czasie miał już 8 sekund przewagi nad Merhim, który z kolei zjawił się u swoich mechaników na końcu 13. kółka.
Sam Verschoor postanowił zmienić opony po przejechaniu 15 okrążeń, ale bezproblemowo pozostał na prowadzeniu, mając 5 sekund przewagi nad Daruvalą. Merhi po swoim pit stopie stoczył zwycięski pojedynek obronny z Sargeantem w walce o trzecią lokatę, zaś tuż za nimi podążał Enzo Fittipaldi, zamykając czołową piątkę.
Na półmetku wyścigu nieco lepsze tempo prezentował Daruvala, który stopniowo zmniejszał stratę wobec lidera Verschoora. Holender jednak był w stanie odpowiedzieć i starał się utrzymywać ponad 3-sekundową przewagę, a niedługo później powiększył ją do czterech sekund.
Od tego momentu sytuacja znacząco się uspokoiła. Postęp w czołówce odnotowywał w zasadzie tylko jadący na ósmym miejscu wcześniejszy lider Vesti, który po kilku manewrach wyprzedzania zaczął wywierać nacisk na aktualnego mistrza Formuły 3 – Dennisa Haugera. Duńczyk jednak pogoni za podopiecznym Red Bulla kilkukrotnie przekraczał limity toru, za co już wcześniej otrzymał karę doliczenia 5 sekund, a wkrótce sędziowie przyznali mu kolejne 5 sekund. Wielu innych kierowców także miało problemy z utrzymaniem się wewnątrz białych linii: podobną karę otrzymali także Iwasa, Calan Williams, Jack Doohan czy też Liam Lawson.
Na ostatnich okrążeniach Merhi zbliżył się znacząco do Daruvali i szykował się na atak na drugą pozycję. Manewr wyprzedzania Hiszpan wyprowadził na przedostatnim okrążeniu, lecz w tym samym czasie otrzymał karę 5 sekund za wielokrotne przekraczanie limitów toru, więc mimo to nie zakończył wyścigu na podium.
LAP 39/40
— Formula 2 (@Formula2) July 10, 2022
FROM 21ST ON THE GRID TO 2ND IN THE RACE!!!@robertomerhi is absolutely charging through the field 💪#AustrianGP #F2 pic.twitter.com/zLVPKwRqJk
Żadnych problemów nie miał Verschoor, który odniósł dominujące zwycięstwo na Red Bull Ringu. Holender jednak na okrążeniu zjazdowym zatrzymał się na poboczu, prawdopodobnie z powodu obaw o ilość paliwa, która jest wymagana po rywalizacji w celu przejścia badania technicznego. Daruvala pozostał na drugim miejscu po karze Merhiego, zaś trzecia lokata przypadła Sargeantowi. Czwartą pozycję zajął Fittipaldi, zaś Merhi ostatecznie został sklasyfikowany na piątym miejscu. Szósty był Hauger, siódma lokata przypadła Hughesowi, a czołową dziesiątkę zamknęli Caldwell, Iwasa i Vips.
What a podium escort for @R_Verschoor1 😎
— Formula 2 (@Formula2) July 10, 2022
A handy ride courtesy of the @astonmartin Medical Car, who parks up in P1 😆#AustrianGP #F2 pic.twitter.com/ORPmuYEdrY
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu Formuły 2 będzie runda we Francji na torze w Le Castellet, która odbędzie się za 2 tygodnie w dniach 22-24 lipca.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 6 | Logan Sargeant | Carlin | 40 okr. | ||
2 | 22 | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | + 0,514 | ||
3 | 15 | Roberto Merhi | Campos Racing | + 1,618 | ||
4 | 1 | Dennis Hauger | Prema Racing | + 5,999 | ||
5 | 24 | Jake Hughes | Van Amersfoort Racing | + 10,137 | ||
6 | 14 | Olli Caldwell | Campos Racing | + 12,152 | ||
7 | 17 | Ayumu Iwasa | DAMS | + 13,145 | ||
8 | 8 | Jüri Vips | Hitech Grand Prix | + 13,872 | ||
9 | 16 | Roy Nissany | DAMS | + 14,442 | ||
10 | 5 | Liam Lawson | Carlin | + 15,964 | ||
11 | 11 | Felipe Drugovich | MP Motorsport | + 19,006 | ||
12 | 2 | Jehan Daruvala | Prema Racing | + 19,635 | ||
13 | 10 | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | + 19,842 | ||
14 | 9 | Frederik Vesti | ART Grand Prix | + 26,760 | ||
15 | 21 | Calan Williams | Trident | + 28,949 | ||
16 | 4 | Marino Sato | Virtuosi Racing | + 32,056 | ||
17 | 12 | Clement Novalak | MP Motorsport | + 58,606 | ||
18 | 25 | Amaury Cordeel | Van Amersfoort Racing | + 1 okr. | ||
19 | 3 | Jack Doohan | Virtuosi Racing | + 1 okr. | ||
NSK | 23 | Cem Bölükbasi | Charouz Racing System | |||
NSK | 7 | Marcus Armstrong | Hitech Grand Prix | |||
DSK | 20 | Richard Verschoor | Trident |