Théo Pourchaire z ART Grand Prix odniósł przekonujące zwycięstwo w głównym wyścigu Formuły 2 na ulicach Monte Carlo. Francuz został najmłodszym triumfatorem serii, odbierając ten tytuł Lando Norrisowi. Drugie miejsce zajął Oscar Piastri z Premy Racing, a na najniższym stopniu podium stanął Felipe Drugovich z UNI-Virtuosi.
Warunki pogodowe przed startem tego wyścigu były znacznie lepsze niż w sobotni poranek, który został rozegrany w większości na mokrym torze. Co prawda było pochmurno, jednak nawierzchnia pozostała sucha. Temperatura powietrza wynosiła 18°C, a toru – 27°C.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł dobrym startem popisał się ruszający z pole position Pourchaire, który obronił swoją pozycję na hamowaniu do pierwszego zakrętu – Sainte Devote. Tuż za Francuzem podążał duet Premy Racing: Robert Szwarcman oraz Piastri. Z pól startowych nie ruszył Jack Aitken z HWA Racelab, który musiał zostać zepchnięty z powrotem do alei serwisowej, gdzie odpalono mu silnik. Dzięki sprawnej pracy porządkowych, neutralizacja nie była konieczna.
Pourchaire na kolejnych okrążeniach utrzymywał prowadzenie, lecz przez cały czas około sekundę za nim podążał Szwarcman. Piastri z kolei na szóstym okrążeniu tracił już 5 sekund względem lidera. Tymczasem dwóch kierowców – Lirim Zendeli i Jehan Daruvala, otrzymało czarną flagę z pomarańczowym kołem, oznaczającą konieczność zjazdu do alei serwisowej celem naprawy samochodu. Wiadomo było, że w przypadku Daruvali doszło do uszkodzenia przedniego skrzydła po kontakcie z jednym z innych kierowców.
Tempo wyścigu dość szybko się ustabilizowało. Między pierwszą piątką kierowców różnice oscylowały na poziomie nieco ponad sekundy, chociaż wyraźnym było, że każdy w czołówce czekał na odbycie obowiązkowego pit stopu, aby podczas niego spróbować zrobić potrzebą przewagę i wpłynąć na losy wyścigu. Na 20. okrążeniu Daruvala zderzył się z Gianlucem Petecofem na hamowaniu do szykany Nouvelle po wyjeździe z tunelu – podopieczny Red Bulla ponadto dwukrotnie uderzył w barierę i musiał wycofać się z wyścigu. Za ten incydent Petecof otrzymał karę doliczenia 10. sekund do czasu pit stopu.
LAP 20/42
— Formula 2 (@Formula2) May 22, 2021
Daruvala is OUT ❌
Following contact with Petecof#MonacoGP 🇲🇨 #F2 pic.twitter.com/MrDxieqp5C
W międzyczasie zdecydowana większość drugiej połowy stawki wykonała swój obowiązkowy pit stop, a pałeczka znajdowała się po stronie czołówki. Jako pierwszy z tej grupy do boksów zjechał jadący na czwartym miejscu Dan Ticktum, który na 26. okrążeniu spróbował podciąć będącego przed nim Piastriego. Kierowca Premy odpowiedział już na następnym okrążeniu i jak się okazało, podcięcie było całkowicie bezskuteczne. Nowozelandczyk w momencie wyjazdu z alei miał prawie 9 sekund przewagi nad Brytyjczykiem, jednak stopniała ona bardzo szybko do 2 sekund. Świadczyło to tylko o ogromnych problemach z doprowadzeniem opon do odpowiedniej temperatury na okrążeniu wyjazdowym.
Na 29. kółku w boksie zameldowali się Szwarcman oraz Vips, którzy obaj zaliczyli bardzo słabe pit stopy. Szwarcman wyjechał na piątej pozycji, za Piastrim i Ticktumem, a Vips był dopiero ósmy, plasując się dodatkowo za Drugovichem oraz Ralphem Boschungiem. Pourchaire zdecydował się na zmianę opon na kolejnym kółku i zgodnie z oczekiwaniami powrócił na tor przed swoich głównych rywali. Tymczasowe prowadzenie objął Guanyu Zhou, który jako jedyny nie meldował się u swoich mechaników, a na serwis musiał poczekać, ponieważ w tym momencie doszło do neutralizacji.
Powodem tego była kolizcja Marcusa Armstronga oraz Jüri Vipsa w przedostatnim zakręcie, w wyniku którego Nowozelandczyk odpadł z rywalizacji, a jego samochód musiał zostać ściągnięty przez początkowych. Za tę kolizję do czasu Estończyka później doliczono 5 sekund. Wyścig wznowiono tak szybko, jak ponownie go zneutralizowano – dosłownie chwilę po pokazaniu zielonych flag, w tym samym miejscu błąd popełnił Lirim Zendeli, który uderzył w barierę i stracił przednie skrzydło, odpadając z wyścigu.
VIRTUAL SAFETY CAR (LAP 31/42)
— Formula 2 (@Formula2) May 22, 2021
Armstrong is in the wall #MonacoGP 🇲🇨 #F2 pic.twitter.com/tl95TvRh7m
VIRTUAL SAFETY CAR (LAP 33/42)
— Formula 2 (@Formula2) May 22, 2021
Zendeli is the latest driver in the barrier 😔#MonacoGP 🇲🇨 #F2 pic.twitter.com/kqyAPqwvhU
Do najciekawszej sytuacji wyścigu doszło jednak po kolejnym wznowieniu. Ticktum wywierał ogromną presję na Piastrim, który zblokował opony na hamowaniu do Piscine. Kierowca Carlina starał się wykorzystać sytuację i objechać rywala po zewnętrznej w przedostatnim sektorze, lecz reprezentant Premy pojechał delikatnie zbyt szeroko. Ticktum już nie miał gdzie uciec i musiał w pełni się zatrzymać, co spowodowało zgaśnięcie silnika w jego samochodzie i w efekcie wycofanie się.
LAP 35/42
— Formula 2 (@Formula2) May 22, 2021
Heartbreak. Ticktum is out from P3 💔#MonacoGP 🇲🇨 #F2 pic.twitter.com/GXehrep2vC
Po najdłuższym stincie spośród całej stawki, Zhou zdecydował się na zjazd po supermiękkie opony na 5 okrążeń przed końcem i powrócił na tor na piątym miejscu, między Szwarcmanem a Boschungiem. Na okrążeniu wyjazdowym Zhou miał ogromne problemy z utrzymaniem za sobą Boschunga, który starał się wykorzystać DRS na prostej startowej, aby wyprzedzić Chińczyka, lecz podopieczny Alpine ostatecznie zachował swoją lokatę. Ze względu na walkę tych dwóch kierowców bardzo blisko dojechali Lawson oraz Vips, lecz nie doszło między nimi do zmiany pozycji.
Pourchaire nie miał najmniejszych problemów z dowiezieniem zwycięstwa do mety, odnosząc triumf na ulicach Monte Carlo w wyścigu głównym Formuły 2. Francuz odebrał jednocześnie tytuł najmłodszego zwycięzcy w F2 Lando Norrisowi. Drugie miejsce zajął Piastri, a na najniższym stopniu podium stanął Drugovich. Jako czwarty linię mety przekroczył Szwarcman, piąty był Zhou, szósta lokata przypadła Boschungowi, a punktowaną dziesiątkę zamknęli Lawson, Vips, Roy Nissany oraz Richard Verschoor.
Kolejnym przystankiem w tegorocznym kalendarzu Formuły 2 będzie runda w Baku, która zostanie rozegrana za 2 tygodnie, w dniach 4-6 czerwca.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 10 | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | 42 okr. | ||
2 | 2 | Oscar Piastri | Prema Racing | + 2,894 | ||
3 | 4 | Felipe Drugovich | UNI-Virtuosi | + 14,261 | ||
4 | 1 | Robert Szwarcman | Prema Racing | + 17,910 | ||
5 | 3 | Zhou Guanyu | UNI-Virtuosi | + 24,130 | ||
6 | 21 | Ralph Boschung | Campos Racing | + 30,693 | ||
7 | 7 | Liam Lawson | Hitech Grand Prix | + 31,288 | ||
8 | 8 | Jüri Vips | Hitech Grand Prix | + 37,051 | ||
9 | 16 | Roy Nissany | DAMS | + 46,563 | ||
10 | 11 | Richard Verschoor | MP Motorsport | + 49,513 | ||
11 | 24 | Bent Viscaal | Trident | + 51,380 | ||
12 | 9 | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | + 52,966 | ||
13 | 14 | David Beckmann | Charouz Racing System | + 55,834 | ||
14 | 25 | Marino Sato | Trident | + 1:11,237 | ||
15 | 15 | Guilherme Samaia | Charouz Racing System | + 1 okr. | ||
16 | 20 | Gianluca Petecof | Campos Racing | + 1 okr. | ||
17 | 23 | Alessio Deledda | HWA Racelab | + 1 okr. | ||
18 | 22 | Jack Aitken | HWA Racelab | + 2 okr. | ||
NSK | 5 | Daniel Ticktum | Carlin | |||
NSK | 12 | Lirim Zendeli | MP Motorsport | |||
NSK | 17 | Marcus Armstrong | DAMS | |||
NSK | 6 | Jehan Daruvala | Carlin |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.