Lawson wygrywa w drugim wyścigu F2 na mokrych ulicach Monte Carlo [akt.]

Podopieczny Red Bulla, Liam Lawson z zespołu Hitech Grand Prix, odniósł pewne zwycięstwo w drugim sprinterskim wyścigu Formuły 2 w Monako, który został rozegrany na mokrym torze. Pokonał on na mecie między innymi Dana Ticktuma z Carlina oraz Oscara Piastriego z Premy Racing.

Początek wyścigu stal pod znakiem warunków pogodowych, z jakimi musieli zmierzyć się kierowcy. Z powodu nocnych opadów deszczu, nawierzchnia toru w Monako była mokra, co wymusiło na zawodnikach założenie opon deszczowych, choć wiele wskazywało na to, że dzięki słońcu sytuacja mogła dość szybko się zmienić. Temperatura powietrza wynosiła o poranku 17°C, a toru – 19°C. Z pole position miał startować Marcus Armstrong z ekipy DAMS, lecz Nowozelandczyk na okrążeniu wyjazdowym na pola startowe zatrzymał się i musiał przystąpić do rywalizacji z alei serwisowej.

Po zgaśnięciu czerwonych świateł Lawson stoczył walkę w pierwszym zakręcie z Piastrim, lecz większą pewnością siebie wykazał się drugi z kierowców, który objął prowadzenie. Lawson trzymał się bardzo blisko Australijczyka, lecz trudne warunki oraz brak miejsca na przeprowadzenie skutecznego manewru wyprzedzania sprawiały, że Piastri mógł pozostać na pierwszym miejscu. Bardzo szybko z wyścigiem pożegnał się z kolei Gianluca Petecof z Campos Racing, który uderzył w barierę w pierwszym zakręcie po kolizji z Marino Sato. Dzięki bardzo szybkiej pracy porządkowych, którzy ściągnęli samochód Brazylijczyka z toru, wyjazd samochodu bezpieczeństwa nie był wówczas konieczny.

Pechowy wyścig Armstronga bardzo szybko zamienił się w taki do zapomnienia. Reprezentant ekipy DAMS zatrzymał się na drodze wyjazdowej w pierwszym zakręcie po tym, jak nie zmieścił się na torze po walce z innym kierowcą i podczas próby zawrócenia jego samochód najprawdopodobniej zgasł, przez co musiał wycofać się z wyścigu. Wówczas rywalizacja została chwilowo zneutralizowana wirtualnym samochodem bezpieczeństwa.

Wyścig został wznowiony na piątym okrążeniu. Lawson kontynuował walkę z Piastrim i pierwsza bezpośrednia potyczka między nimi wywiązała się w szykanie po wyjeździe z tunelu, lecz obaj przestrzelili hamowanie do tej sekcji, a kolejność pozostała bez zmian. Kierowca Hitech Grand Prix zaatakował jednak ponownie w przedostatnim zakręcie (Rascasse) i tym razem manewr był skuteczny, dzięki czemu wysunął się na prowadzenie.

Lawson bardzo szybko odjechał od Piastriego na 3 sekundy, a do tylnego skrzydła zawodnika Premy zbliżył się Ticktum, który jechał na trzeciej pozycji. Co ciekawe, Piastri odnalazł tempo i strata względem lidera ustabilizowała się na tym poziomie, zaś Ticktum nie był w stanie przyspieszyć na tyle, aby chociażby spróbować zaatakować rywala. Wyścig został na 11. okrążeniu zneutralizowany drugim wirtualnym samochodem bezpieczeństwa z powodu wycofania się Sato na drodze wyjazdowej w pierwszym zakręcie. Wcześniej przygodę w tym samym miejscu miał Guilherme Samaia, lecz Brazylijczyk był w stanie zawrócić i wznowić swój wyścig. Tę sytuację zdecydował się wykorzystać zespół UNI-Virtuosi, który zaryzykował i ściągnął Guanyu Zhou i Felipe Drugovicha do boksów po komplet opon przeznaczonych na suchą nawierzchnię. Decyzja ekipy została jednak podjęta zbyt wcześnie, ponieważ obaj zawodnicy tracili mnóstwo czasu na torze, a następnie zostali zdublowani. Dokładnie na półmetku wyścigu zaliczył drugi postój, podczas którego powrócili z powrotem na deszczówki.

 W tym samym momencie trwała potyczka Piastriego i Ticktuma w walce o drugie miejsce. Choć Piastri prezentował równe tempo, Brytyjczyk wyprowadził skuteczny manewr wyprzedzania na wyjeździe z tunelu i pokonał kierowcę Premy w szykanie. Po awansie na drugą lokatę, Ticktum ruszył w pogoń za Lawsonem, a chęć objęcia prowadzenia potwierdził kilkoma najszybszymi okrążeniami wyścigu i wkrótce reprezentant Carlina jechał już tuż za liderem. Z kolei Christian Lundgaard, który po starcie z końca stawki i awansie o sporą liczbę pozycji, popełnił błąd na hamowaniu do piątego zakrętu, gdzie dodatkowo przy niskiej prędkości uderzył w barierę. Mimo prób, Duńczykowi nie udało się już powrócić na tor i odpadł z rywalizacji.

Lawson widząc napierającego Ticktuma, sam zdecydował się znacznie bardziej przyspieszyć swoje tempo, na co Brytyjczyk nie miał odpowiedzi. Co więcej, pod koniec wyścigu jego strata do lidera bardzo szybko się powiększyła, prawdopodobnie z powodu utraty przyczepności opon. Tymczasem za nimi trwała zacięta walka o szóste miejsce między kilkoma kierowcami, a na czele grupy znajdował się Ralph Boschung z ekipy Campos Racing. Do skóry Szwajcara próbował dobrać się Roy Nissany z DAMS-a, lecz Izraelczyk wykonał zbyt optymistyczny manewr na hamowaniu do szykany po wyjeździe z tunelu i przestrzelił tę sekcję, przez co musiał oddać pozycję rywalowi. Niedługo później Nissany popełnił błąd w pierwszym zakręcie i uderzył w barierę, a z uszkodzeniami musiał zjechać do boksów i wycofać się z wyścigu.

Na 24. okrążeniu w pierwszym zakręcie Bent Viscaal uderzył w tył samochodu Davida Beckmanna, na skutek czego obaj odpadli z wyścigu i ponadto znajdowali się na torze, blokując częściowo przejazd przez sam zakręt, jak i wyjazd z alei serwisowej. Na skutek tego dyrekcja wyścigu zdecydowała na wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Sporo na całej sytuacji mógł zyskać Robert Szwarcman z Premy, który tuż przed tym zdarzeniem zdecydował się na zjazd do boksów po slicki, powracając na tor na 11. miejscu, lecz nie zdążył dojechać do czołowej grupy, aby spróbować zaatakować w samej końcówce.

Wyścig został wznowiony na 26. kółku, na minutę przed regulaminowym zakończeniem czasu, a do końca zmagań pozostały dwa okrążenia. Lawson ponownie był w stanie wypracować kilkusekundową przewagę, tym razem nad Ticktumem, który z kolei sam miał 2 sekundy zapasu nad Piastrim. Kierowca Premy odczuwał jednak ogromną presję wywieraną przez podopiecznego Red Bulla i zawodnika Hitech Grand Prix, Jüri Vipsa, lecz finalnie udało mu się zachować swoją lokatę.

Lawson do samego końca narzucał mocne tempo i odniósł pewne zwycięstwo w drugim sprinterskim wyścigu Formuły 2 w Monako. Drugie miejsce zajął Ticktum, a na najniższym stopniu podium stanął Piastri. Jako czwarty linię mety przekroczył Vips, piąty był Theo Pourchaire, szósta lokata przypadła Boschungowi, a punktowaną dziesiątkę zamknęli Richard Verschoor, Lirim Zendeli, Jehan Daruvala i Jack Aitken.

Wyścig główny F2 na ulicach Monte Carlo rozpocznie się o godzinie 17:15.

Aktualizacja

Lawson został zdyskwalifikowany z wyników i tym samym pozbawiony zwycięstwa z powodu naruszenia przepisów technicznych podczas procedury startowej tuż przed wyścigiem. Więcej informacji w osobnym artykule.

PNrKierowcaZespółRezultat
15
Dan Ticktum
Carlin28 okr.
22
Oscar Piastri
Prema Racing+ 0,765
38
Jüri Vips
Hitech Grand Prix+ 1,172
410
Théo Pourchaire
ART Grand Prix+ 2,101
521
Ralph Boschung
Campos Racing+ 6,268
611
Richard Verschoor
MP Motorsport+ 8,381
712
Lirim Zendeli
MP Motorsport+ 13,384
86
Jehan Daruvala
Carlin+ 15,894
922
Jack Aitken
HWA Racelab+ 16,310
101
Robert Szwarcman
Prema Racing+ 39,225
1124
Bent Viscaal
Trident+ 1:03,889
1223
Alessio Deledda
HWA Racelab+ 1 okr.
1315
Guilherme Samaia
Charouz Racing System+ 1 okr.
144
Felipe Drugovich
UNI-Virtuosi+ 2 okr.
153
Guanyu Zhou
UNI-Virtuosi+ 2 okr.
NSK14
David Beckmann
Charouz Racing System
NSK16
Roy Nissany
DAMS
NSK9
Christian Lundgaard
ART Grand Prix
NSK25
Marino Sato
Trident
NSK17
Marcus Armstrong
DAMS
NSK20
Gianluca Petecof
Campos Racing
DSK7
Liam Lawson
Hitech Grand Prix

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league