Nikita Mazepin odniósł zaskakujące zwycięstwo po starcie z 14. pozycji w sobotnim wyścigu głównym Formuły 2 na torze Mugello, który w końcówce przyniósł mnóstwo akcji. Drugie miejsce zajął Luca Ghiotto, a na najniższym stopniu podium stanął Louis Delétraz. Dzięki braku punktów dla Calluma Ilottta oraz Roberta Szwarcmana, na prowadzenie w klasyfikacji mistrzostw wysunął się Mick Schumacher.
Jeszcze przed wyścigiem doszło do kontrowersji. Podczas wyjazdu z alei serwisowej w drodze na pola startowe, Christian Lundgaard niepewnie opuścił swój boks, co zmusiło Szwarcmana do gwałtownego wyhamowania. Tego nie spodziewał się jadący za Rosjaninem Jack Aitken, który uderzył w tył samochodu Premy. Nie było do końca wiadomo, czy w pojazdach doszło do poważniejszych uszkodzeń.
Tuż przed rozpoczęciem rywalizacji pogoda na Mugello była bardzo ładna, co przyczyniło się do tego, że temperatura powietrza wynosiła 29°C, zaś nawierzchnia rozgrzana była do 41°C.
Po zgaśnięciu czerwonych świateł pewny start z pole position zaliczył Christian Lundgaard, który wypracował bezpieczną przewagę nad Danem Ticktumem na dojeździe do pierwszego zakrętu. Bardzo słabo rywalizację rozpoczął z kolei lider mistrzostw Ilott, który po rozpoczęciu wyścigu z trzeciego pola stracił aż cztery pozycje. Największy awans zaliczył Ghiotto, który z siódmego pola przeskoczył na trzecie miejsce.
Na czwartym okrążeniu doszło do kilku manewrów wyprzedzania na dojeździe do pierwszego zakrętu. Na czwarte miejsce awansował Felipe Drugovich po bezproblemowym ataku wyprowadzonym na Marcusa Armstronga, zaś Ilott rozpoczął nadrabianie strat i w tym samym miejscu wyprzedził Aitkena. Tymczasem Szwarcman próbował przebić się z 12. pozycji. Rosjanin starał się wyprzedzić Jüriego Vipsa, lecz Estończyk mocno utrudniał życie kierowcy Premy.
Na czele grupy, w której znajdowali się Szwarcman i Vips, jechał Jehan Daruvala. Podopieczny Red Bulla po wcześniejszym przegranym pojedynku z zespołowym kolegą z Carlina Yuki Tsunodą zaczął tracić kolejne pozycje – właśnie na rzecz Vipsa oraz Szwarcmana, którzy wyprzedzili Daruvalę w pierwszym zakręcie. Tsunoda z kolei przesunął się już na siódme miejsce po wyprzedzeniu Aitkena, zaś Ilott awansował na piątą lokatę, pokonując Armstronga.
Na początku ósmego okrążenia jako pierwszy na zmianę opon zjechał lider wyścigu Lundgaard, który przez radio mocno narzekał na stan miękkiego ogumienia. Co ciekawe, nikt z czołówki nie zdecydował się powtórzyć strategii Duńczyka w tym samym czasie. Na torze zostali między innymi Ticktum oraz Ghiotto, między którymi doszło do walki o wirtualne prowadzenie – Ghiotto na 9. okrążeniu wykorzystał system DRS, aby wyprzedzić podopiecznego Williamsa na dojeździe do pierwszego zakrętu.
Przy kolejnej pętli Mugello obaj jednak odwiedzali swoich mechaników. W boksach lepszą pracę wykonał jednak zespół DAMS, dzięki czemu Ticktum wyjechał znacząco przed Ghiotto. Co ważne, obaj powrócili na tor za Lundgaardem. Tymczasowym liderem wyścigu został Ilott, który wyprzedził w międzyczasie Drugovicha, lecz na następnym okrążeniu także Brytyjczyk zjechał do alei serwisowej. Ilott powrócił na tor tuż przed Ticktumem, lecz kierowca DAMS wyprzedził lidera mistrzostw, wykorzystując fakt, że jego opony były już bardziej rozgrzane.
Wkrótce Ghiotto w drugim zakręcie także uporał się z Ilottem, a na 13. okrążeniu w ładnym stylu po zewnętrznej pierwszego zakrętu wyprzedził również Ticktuma, dzięki czemu kolejność wśród kierowców, którzy odbyli już obowiązkowy pit stop, wróciła do stanu sprzed zjazdów.
Na torze pozostali głównie kierowcy, którzy startowali na twardych oponach. na prowadzeniu znajdował się wówczas Mazepin, który miał 2,5 sekundy przewagi nad Vipsem, zaś trzeci był pretendent do tytułu Szwarcman. Jako czwarty podążał Guanyu Zhou, a czołową piątkę uzupełniał SSchumacher. Wkrótce pewne problemy dotknęły Szwarcmana. Rosjanin został najpierw wyprzedzony przez Zhou, a następnie przez zespołowego kolegę Schumachera i Delétraza. Kierowca Premy zjechał do boksów po miękkie opony, lecz tylko po to, aby niedługo później zjechać na pobocze tuż przy alei serwisowej i wycofać się z wyścigu. To był ogromny cios dla jego szans na wywalczenie mistrzowskiego tytułu.
LAP 18/33
— Formula 2 (@FIA_F2) September 12, 2020
Robert Shwartzman retires 😩#TuscanGP 🇮🇹 #F2 pic.twitter.com/yHvzeE8xfr
Na 19. i 20. okrążeniu w boksach pojawili się pierwsi kierowcy jadący na alternatywnej strategii. Wśród nich znajdowali się Zhou oraz Schumacher, którzy powrócili na tor dopiero na 14. i 16. pozycji. Kiedy już wszyscy odbyli obowiązkowy postój, Lundgaard powrócił na pozycję lidera i miał 1,5 sekundy przewagi nad Ghiotto. Trzeci był Ticktum z kolejnymi 2. sekundami straty, a na czwartą lokatę awansował Tsunoda, który wyprzedził Ilotta.
Na 23. okrążeniu doszło do awarii silnika w samochodzie Giuliano Alesiego, który w wyniku tego musiał zatrzymać się na poboczu. Spowodowało to pojawienie się wirtualnego samochodu bezpieczeństwa, lecz z powodu problemów z zepchnięciem samochodu Alesiego za bariery, dyrekcja wyścigu zdecydowała się na wypuszczenie prawdziwego samochodu bezpieczeństwa, aby ciężki sprzęt mógł ściągnąć uszkodzony pojazd. Podczas niego na zjazd zdecydowali się Armstrong, Drugovich, Daruvala oraz Pedro Piquet, którzy ponownie założyli miękkie opony. Po wyjeździe wszyscy ci zawodnicy znajdowali się poza czołową dziesiątką.
Wyścig został wznowiony na 27. okrążeniu, lecz chwilę później konieczny był ponowny wyjazd samochodu bezpieczeństwa z powodu kilku incydentów. W pierwszym zakręcie Tsunoda uderzył w Ticktuma, powodując, że Brytyjczyk stracił mnóstwo pozycji. Z kolei na wyjeździe z tego zakrętu Schumacher oraz Aitken zakleszczyli Zhou, w wyniku czego między tą trójką doszło do kolizji – Zhou oraz Aitken z powodu uszkodzeń zatrzymali się na torze, a jedynie Schumacher, który w tym momencie był szósty, mógł kontynuować.
There's chaos behind, as Schumacher, Zhou and Aitken collide 😱
— Formula 2 (@FIA_F2) September 12, 2020
Schumacher continues in sixth, but Zhou and Aitken are out on the spot#TuscanGP 🇮🇹 #F2 pic.twitter.com/aMozaYi6JM
Do drugiego restartu doszło na zaledwie trzy okrążenia przed końcem. Lundgaard próbował wyhamować całą stawkę możliwe do samego końca, lecz to nie wystarczyło, aby odeprzeć ataki ze strony duetu ekipy Hitech: Mazepina i Ghiotto, którzy wyprzedzili go w pierwszym zakręcie. Lundgaard szybko stracił kolejne dwie pozycje na rzecz Drugovicha oraz Delétraza.
Na ostatnim okrążeniu Schumacher także wyprzedził Lundgaarda i włączył się w zaciętą walkę o pozycje na podium. Ghiotto robił co mógł, aby zachować drugie miejsce, broniąc się przed zaciekłymi atakami ze strony Delétraza, lecz ostatecznie nie doszło już do zmiany pozycji.
Mazepin odniósł zwycięstwo w wyścigu głównym F2 na Mugello po starcie z 14. pola. Drugie miejsce zajął Ghiotto, a na najniższym stopniu podium stanął Delétraz. Czwartą lokatę wywalczył Drugovich, a jako piąty linię mety przekroczył Schumacher, który dzięki braku punktów dla Ilotta oraz Szwarcmana został nowym liderem mistrzostw. Szósty był Lundgaard, siódma pozycja przypadła Vipsowi, a czołową dziesiątkę zamknęli Artiom Markiełow, Armstrong oraz Daruvala.
Sprinterski wyścig F2 na Mugello rozpocznie się w niedzielę o godzinie 11:55.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 24 | Nikita Mazepin | Hitech Grand Prix | 33 okr. | |||
2 | 25 | Luca Ghiotto | Hitech Grand Prix | + 4,460 | |||
3 | 11 | Louis Delétraz | Charouz Racing System | + 4,519 | |||
4 | 15 | Felipe Drugovich | D | MP Motorsport | + 4,860 | ||
5 | 20 | Mick Schumacher | Prema Racing | + 5,374 | |||
6 | 6 | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | + 7,825 | |||
7 | 1 | Jüri Vips | D | DAMS | + 8,353 | ||
8 | 16 | Artiom Markiełow | HWA Racelab | + 10,172 | |||
9 | 5 | Marcus Armstrong | D | ART Grand Prix | + 10,434 | ||
10 | 8 | Jehan Daruvala | D | Carlin | + 10,663 | ||
11 | 14 | Nobuharu Matsushita | MP Motorsport | + 11,100 | |||
12 | 4 | Callum Ilott | UNI-Virtuosi | + 11,747 | |||
13 | 12 | Pedro Piquet | D | Charouz Racing System | + 11,757 | ||
14 | 23 | Marino Sato | Trident | + 12,428 | |||
15 | 22 | Roy Nissany | Trident | + 13,588 | |||
16 | 7 | Yuki Tsunoda | D | Carlin | + 14,112 | ||
17 | 2 | Daniel Ticktum | DAMS | + 15,959 | |||
18 | 10 | Guilherme Samaia | D | Campos Racing | + 52,196 | ||
NSK | 9 | Jack Aitken | Campos Racing | ||||
NSK | 3 | Zhou Guanyu | UNI-Virtuosi | ||||
NSK | 17 | Giuliano Alesi | HWA Racelab | ||||
NSK | 21 | Robert Szwarcman | D | Prema Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.