W piątek NASCAR ogłosiło aktualizacje przepisów, wprowadzając między innymi nową prowizoryczną pozycję startową, która pozwoli na zwiększenie liczby samochodów startujących w wyścigach Cup Series do maksymalnie 41 w wybranych zawodach.
Przepis Open Exemption Provisional (OEP) to jedna z kilku zmian ogłoszonych przez NASCAR. Pozostałe dotyczyły uszkodzonych pojazdów, zasad zwolnień w kontekście play-offów, kar dla producentów i manipulowaniu wynikami.
OEP będzie stosowane, gdy lista zgłoszeń przekroczy 40 samochodów. Kierowcy muszą uzyskać indywidualną zgodę NASCAR, uwzględniającą ich doświadczenie i osiągnięcia.
Samochody OEP mogą walczyć o zwycięstwo i trofea, ale nie zdobywają punktów mistrzowskich, nagród pieniężnych ani kwalifikacji do play-offów. Nowa zasada będzie kluczowa podczas inauguracyjnej rundy Daytona 500, gdzie już teraz zapowiedziano udział kilku samochodów otwartych, w których za kierownicą zasiądą m.in. Hélio Castroneves i Anthony Alfredo.
Polityka uszkodzonych pojazdów
NASCAR zaktualizowało Damage Vehicle Policy (DVP), wprowadzając zmiany, które będą obowiązywać od tego sezonu. Dotychczas uszkodzone samochody, które były odholowywane do garażu, były automatycznie wycofywane z wyścigu. Począwszy od 2025, samochody będą mogły kontynuować udział w wyścigu po naprawach przeprowadzonych w garażu.
Utrzymano siedmiominutowy limit czasu na naprawy w trakcie postoju (osiem minut na obiekcie Atlanta Motor Speedway). Naprawy przekraczające ten limit muszą być wykonane w garażu, bez ograniczeń czasowych. Zespoły będą karane, jeśli czas upłynie przed opuszczeniem stanowiska w alei serwisowej.
Każdy pojazd, który nie może dojechać do boksu z powodu uszkodzeń powstałych w wypadku lub przebitych opon, zostanie odholowany do garażu.
Zwolnienia z wyścigów
W przypadku przyznania kierowcy zwolnienia, które umożliwi udział w play-offach, w niektórych przypadkach taki zawodnik straci wszystkie zgromadzone w sezonie zasadniczym punkty play-offowe. Taki kierowca rozpocznie fazę play-off z bazową liczbą 2000 punktów w zresetowanej klasyfikacji.
Punkty play-off zostaną utracone, jeśli zwolnienie zostanie przyznane po zawieszeniu kierowcy lub w przypadku, gdy zawodnik zdecyduje się opuścić wyścig. Punkty play-off nie zostaną jednak utracone w sytuacji absencji spowodowanej problemami zdrowotnymi, narodzinami dziecka, nagłym wypadkiem rodzinnym lub gdy ograniczenia wiekowe uniemożliwiają zawodnikowi udział w pełnym sezonie.
Kary dla producentów
NASCAR doprecyzowało strukturę kar za naruszenia przepisów przez producentów (OEM – Original Equipment Manufacturers). Takie naruszenia mogą skutkować utratą punktów producentów, zmniejszeniem czasu testów w tunelu aerodynamicznym lub ograniczeniem liczby testów symulacyjnych CFD (Computational Fluid Dynamics). Kary będą nakładane za złamanie zasad dotyczących testów pojazdów, limitów korzystania z tunelu aerodynamicznego, protokołów związanych ze składem zespołu na wydarzenia oraz kodeksu postępowania.
Manipulowanie wynikami wydarzenia
Źródło: nascar.com
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.