Zespoły NASCAR kwestionują system czarterowy. Dwie ekipy wniosły pozew

Dwa zespoły NASCAR, 23XI Racing i Front Row Motorsports złożyły w środę federalny pozew antymonopolowy przeciwko organizacji NASCAR oraz jej przewodniczącemu Jimowi France'owi, twierdząc, że nowy system czarterowy ogranicza konkurencję poprzez uzależnienie zespołów od serii, torów i dostawców.

Umowa czarterowa w NASCAR to odpowiednik porozumienia Concorde w Formule 1, obejmuje ona m.in. podział przychodów i gwarantuje miejsce na polach startowych. 

23XI Racing i Front Row Motorsports złożyły pozew w Zachodnim Okręgu Karoliny Północnej w Charlotte po dwóch latach burzliwych negocjacji pomiędzy NASCAR a 15 organizacjami posiadającymi czartery w Cup Series. 

„Rodzina France i NASCAR to monopolistyczni tyrani, a tyrani będą nadal narzucać swoją wolę, aby szkodzić innym, dopóki ich ofiary nie wstaną i nie odmówią bycia ofiarami. Ten moment właśnie nadszedł” – napisały zespoły w pozwie, którego kopię uzyskała agencja Associated Press. 

Na początku września NASCAR zaproponowało ostateczny model podziału przychodów, który podpisało 13 organizacji, choć wiele z nich twierdziło, że zrobiło to pod presją lub pod groźbą. 

Jednak 23XI Racing oraz Front Row Motorsports odmówiły podpisania umowy. Oba zespoły zatrudniły Jeffreya Kesslera, renomowanego prawnika specjalizującego się w sprawach antymonopolowych. Kessler ma na koncie reprezentowanie sportowców w najważniejszych ligach Ameryki Północnej, to dzięki niemu w lidze NFL wprowadzono rynek wolnych agentów. 

Pozew ma na celu uzyskanie od NASCAR i France’a informacji na temat ich działań ograniczających konkurencję i prób zabezpieczenia się przed rywalizacją. Kessler zapowiedział, że złoży wniosek o tymczasowy nakaz, który pozwoli obu zespołom na udział w zawodach w 2025 roku zgodnie z nową umową czarterową, podczas gdy proces będzie się toczył. 

Zespoły zamierzają również domagać się trzykrotnego odszkodowania za antykonkurencyjne zasady, które obowiązują w NASCAR od czasu wprowadzenia pierwotnej umowy czarterowej w 2016 roku. 

„Wszyscy wiedzą, że zawsze byłem zaciętym rywalem, a chęć zwycięstwa napędza mnie i cały zespół 23XI każdego tygodnia na torze, kocham sport wyścigowy i pasję naszych fanów, ale sposób, w jaki NASCAR jest obecnie zarządzany, jest niesprawiedliwy wobec zespołów, kierowców, sponsorów i kibiców. Dzisiejsze działania pokazują, że jestem gotów walczyć o konkurencyjny rynek, na którym wszyscy wygrywają” – powiedział Michael Jordan, współwłaściciel zespołu 23XI Racing i legenda NBA. 

NASCAR nie wydało komentarza w tej sprawie. 

Źródło: apnews.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze