Na Międzynarodowych Targach Poznańskich odbywa się aktualnie jedna z najważniejszych imprez motoryzacyjnych w Polsce – Poznań Motor Show 2017. Na stoiskach wielu wystawców możemy zobaczyć nowości m.in. Yamahy, Hondy, Ducati oraz motocykl z numerem 46 Valentino Rossiego.

Największą premierą jaka przykuwała uwagę na stoisku Yamahy była YZF – R6, która wyglądem w ogólne nie przypomina swojej poprzedniczki. Designem przypomina tegoroczną R1 – zupełnie jakby konstruktorzy wyjęli litrowy silnik z aluminiowej ramy i włożyli trochę mniejszy, tak samo napakowany elektroniką i dodatkami. Dzięki temu, że nie tylko wizualnie sześć-setka przeszła przemianę, można się cieszyć jej osiągami bez końca. Patrząc na czaszę można się przerazić – głęboko osadzone reflektory z światłem LED wyglądają groźnie, a także nadają imponującego charakteru motocyklowi wzorowanemu na wyścigowych legendach. Ona ma po prostu wyścigowe DNA. 

Click to enlarge image DSC_0644.JPGClick to enlarge image DSC_0644.JPGClick to enlarge image DSC_0644.JPGClick to enlarge image DSC_0644.JPGClick to enlarge image DSC_0644.JPG 

Podobieństw R6 do R1 jest sporo. Aby zachować zwinność i lekkość motocykla zachowano aerodynamiczne linie oraz zastosowano 17-litrowy aluminiowy zbiornik paliwa, specjalnie profilowany tak, aby użytkownik mógł swobodnie przenosić ciężar ciała. Zawieszenie jest odwzorowane na tym jakie znalazło się w litrowym modelu serii R – teleskopowy widelec o średnicy 43 mm, także hamulce są identyczne – podwójny przedni, hydrauliczny tarczowy zacisk o średnicy 320 mm i tylny hydrauliczny jedno-tarczowy mający średnicę 220 mm. 

Elektroniki w nowej R6 jest sporo m.in. jest to elektroniczny system sterowania przepustnicą i elektroniczny układ dolotowy. Do nowego modelu włączono znany już Quickshifter oraz 6-pozycyjny system kontroli trakcji. Ciekawym elektronicznym udogodnieniem jest technologia D-Mode, która pozwala na regulowanie mocy silnika. Czterocylindrowy, rzędowy silnik chłodzony cieczą o pojemności 599 cm3 generuje moc 118,4 KM przy 14 500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 61,7 Nm przy 10 500 obr/min. 

Z super sportowej gamy motocykli możemy również zobaczyć YZF-R3, YZF-R125 oraz YZF-R1.

 

Również na stoisku Yamahy możemy zobaczyć pełną gamę motocykli z serii MT oraz najnowszą premierę MT – 10 SP. Motocykl został stworzony na bazie najnowszej YZF-R1M i zostało zapożyczone od niej m.in. elektronicznie sterowane zawieszenie firmy Öhlins. Dla lepszego prowadzenia motocykla skrócono rozstaw osi, który obecnie wynosi 1400 mm, dzięki temu MT jest bardziej zwrotna i kompaktowa z segmentu litrowych Nakedów. W wersji standardowej Yamaha posiada ABS oraz hamulce z radialnymi zaciskami. Podwójne pływające przednie tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm współpracują z 4-tłoczkowymi zaciskami, a z tyłu znajduję się jedna tarcz o średnicy 220 mm. Aluminiowa rama typu Deltabox została również zapożyczona z modelu YZF-R1 z tym, że w przypadku MT wahacz jest wyjątkowo długi, dzięki czemu zapewnia odpowiednią sztywność motocykla.

MT-10 SP posiada 4-cylindrowy silnik CP4 o pojemności 998 cm3 typu Crossplane. Dla jednostki napędowej został zaprojektowany układ dolotowy, wydechowy oraz paliwowy. Moc maksymalna wynosi 160,4 KM przy 11 500 obr/min. oraz maksymalny moment obrotowy – 111 Nm przy 9 000 obr/min. Motocyklista ma do dyspozycji trzystopniowy system kontroli trakcji, quickshifter, sprzęgło antyhoppingowe z wspomaganiem, elektronicznie sterowaną przepustnicę oraz tempomat, który włącza się automatycznie przy prędkości przekraczającej 50 km/h. Równiej tutaj Yamaha zastosowała układ D-MODE, który zapewnia trzy tryby pracy silnika.

Najciekawszą kwestią w najnowszej MT jest jej wygląd. Agresywnie wyglądająca przednia owiewka wykonana z lekkich materiałów oraz światła LED, które zabierają stosunkowo mało energii. Jest to najbardziej zaawansowany technologicznie motocykl typu Hyper Naked zbudowany na wzór R1M – również od niej zostały zaczerpnięte niebiesko-szare barwy.

 

Na stoisku Hondy został zaprezentowany nowy model Fireblade CBR 1000RR. Szczególnie zwrócono uwagę na wyrównaniu mocy w stosunku do wagi motocykla – został odchudzony o 16 kilogramów, a moc wzrosła o 8 kW – dzięki czemu stosunek mocy do masy wzrósł o 14%.  

Honda została wyposażona w dziewięć poziomów kontroli trakcji – system HSTC, możliwość hamowania silnikiem oraz ABS, który umożliwia hamowanie w pełnym złożeniu. Została również wyposażona w quickshifter i funkcję auto-blip. Oprócz tego dzięki zaawansowanej elektronice i zastosowaniu Real Lift Control tył motocykla nie będzie się unosił ku górze. Został także zastosowany system antywheelie. 

W Fireblade zastosowano tytanowy tłumik lżejszy o 3 kilogramy – taki sam jaki jest wykorzystywany w MotoGP. Z przodu została założona podwójna tarcz o średnicy 320 mm z 4-tłoczkowymi radialnymi zaciskami TOKICO oraz odwrócony widelec teleskopowy SHOWA BPF z pełną regulacją. Z tyłu została założona pojedyncza tarcz 220 mm z jedno-tłoczkowym pływającym zaciskiem NISSIN i system Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem również SHOWA BFR z pełną regulacją. Moc 4-cylindrowego, rzędowego silnika wynosi 191,8 KM przy 13 000 obr/min., a maksymalny moment obrotowy to 114 Nm przy 11 000 obr/min.

 

Na stoisku Ducati możemy przyjrzeć się dwóm nowościom: SuperSport oraz SuperSport S. Nowa koncepcja Ducati SuperSport doskonale równoważy sport i komfort, gwarantując emocje i przyjemność z jazdy. Ducati dysponuje mocą 113 KM i masą 210 kilogramów. Połączenie nieziemskiego sportowego wyglądu z nowoczesną technologią dało niebanalne efekty.

Silnik SuperSporta to Testastretta 11° o pojemności 937 cm3, generujący moc 113 KM przy 9250 obr/min. Nietypowy wygląd sprawia, że nowe Ducati przykuwa uwagę – w połowie odkryta kratownica ramy i dość spora czasza pociągnięta do zbiornika paliwa linia sprawia, że wygląda sportowo, a za razem elegancko. Oprócz aerodynamicznej czaszy zostały zastosowane nietypowe LED-owe światła do jazdy dziennej. Szybka z pleksiglasu jest regulowana do wysokości 50 mm, co zapewnia właściwą ochronę oraz aerodynamiczność. Ergonomiczny trójkąt, czyli położenie kierownicy względem siedzenia i środka ciężkości jest równe trójkątowi. Powala to na przyjęcie wygodnej pozycji oraz poczuciem swobody i pełnej kontroli nad motocyklem.

Ducati posiada trzy tryby jazdy – Sport, Touring, Urban – oraz ABS. Wszystko po ty, by w pełni zaawansowaną technologią kontrolować pracę motocykla oraz zachować bezpieczeństwo podczas jazdy. Każdy tryb można także indywidualnie ustawić do własnych preferencji. W wersji SuperSport S mamy do dyspozycji Quickshifter działający przy zmianie biegów zarówno w górę, jak i w dół bez użycia sprzęgła lub zamknięcia przepustnicy. Zwiększa to przyjemność z jazdy sportowej i zapewnia wyraźne korzyści w ruchu miejskim oraz na krętych drogach. Wyświetlacz dostarcza niezbędnych informacji, jakie są potrzebne użytkownikowi – informacje dotyczące silnika, stanu zużycia paliwa oraz kontrolki ABS i DTC. SuperSport jest wyposażony w jednostronny wahacz Sachsa z odlewanego ciśnieniowo aluminium, które nadaje mu sztywność oraz ma zmniejszoną wagę. Przedni widelec to Marzocchi o średnicy 43 mm. SuperSport S jest wyposażony w pełni regulowane zawieszenie Öhlins – widelec o średnicy 48 mm.

 

Nowa odsłona Monstera jest bardziej usportowiona i technologicznie poprawiona. Motocykl oferuje sportowe doznania, a silnik Testastretta 11° o mocy 150 KM daje niesamowite wrażenia z jazdy.

Klasycznie odsłonięty silnik, kratowana rama oraz okrągły reflektor sprawiają, że naked jest ikoną stylu. Monster jest projektem jedynym w swoim rodzaju, charakteru dodaje mu także urokliwy układ wydechowy oraz kształt i linie nadwodzia pokazujące prawdziwego potwora.

W 1993 roku po raz pierwszy z taśmy produkcyjnej wyjechał pierwszy Monster, a obecnie najnowsza jego wersja jest autentyczną koncepcją sportowego nakeda – zachowuje dawny kształt zbiornika paliwa oraz kompaktowe proporcje. Włosi postarali się projektując kolejny model muskularnego motocykla – każdy detal został szczegółowo opracowany, aby maksymalnie poprawić osiągi.

Wracając do silnika – oprócz tego, że generuje on 150 koni mechanicznych gwarantuję imponujący moment obrotowy – 126,2 Nm przy 7750 obr. Zwrócono także uwagę na poprawę reakcji silnika w zakresie dostarczania momentu obrotowego przy niskich obrotach i reakcję silnika w wszelkich działaniach na pedał gazu. Zastosowano zaawansowany układ hamulcowy i zawieszenie – Ducati Safety Pack oraz w standardzie ABS firmy Bosch – hamulce Brembo monoblock o średnicy tarczy 330 mm w wersji Monster 1200 S i w pełni regulowany widelec Öhlinsa.

Każdy z trzech trybów jazdy (Sport, Touring oraz Urban) jest zaprojektowany tak, aby współgrać z elektronicznym sterowaniem silnika i układem ABS. Wszystkie tryby jazdy można dowolnie dostosować do preferencji motocyklisty. Monster w standardowej wersji jak i w wersji S jest wyposażony w Ducati Safty Pack dzięki któremu biker ma zapewnione maksymalne bezpieczeństwo. DSP działa intuicyjnie z kontrolą trakcji oraz układem ABS Boscha. Posiada także czujnik unoszenia się przedniego koła. Zaawansowany pakiet elektroniki pomaga bikerowi kontrolować motocykl, zwiększając tym samym bezpieczeństwo na każdym z trzech trybów jazdy i przy dowolnym poziomie przyczepności.

 

Suzuki GSX-R 1000

GSX-R został zaprojektowany dzięki 30-letniemu doświadczeniu zdobytemu na dominacji produkcji motocykli sportowych, które swoje sukcesy zyskały przy wyścigach Superbike, Superstock oraz Endurance. To także połączenie najnowszej technologii stosowanej w motocyklach klasy MotoGP. Są to najbardziej zaawansowane i najbardziej ekscytujące modele w historii Suzuki połączone z nowym agresywnym designem. Dostępne są w dwóch wersjach – GSX-R1000 i ograniczona produkcja GSX-R1000R. Obie wersje są przystosowane do jazdy po ulicy.

Nowy silnik będzie lepiej sobie radził na wysokich obrotach i zyska więcej mocy. Zbudowany został w układzie DOHC z czterema tytanowymi zaworami, a jego objętość wynosi 999,9 cm3. Zawory zostały wykonane z tytanu, a nie jak wcześniej ze stali, dzięki czemu są mniejsze i nieco lżejsze, bo zalewie o ponad 8 gramów. Na większą moc przekładają się podwójne wtryskiwacze dostarczające paliwo bezpośrednio do cylindra. Jeden wtryskiwacz jest zamontowany pod kątem ostrym w korpusie przepustnicy, która została pomniejszona w porównaniu do wcześniejszego modelu. Tak ułożone wtryskiwacze działają za każdym razem, gdy silnik jest włączony. Drugi wtryskiwacz został umieszczony do góry, pracuje on na wyższych obrotach. Został zaprojektowany w celu zwiększenia wydajności spalania oraz lepszej reakcji przepustnicy.

Zaawansowany system zarządzania silnikiem (IMU) jest obsługiwany przez 32-bitowy dwurdzeniowy procesor ECM. Gdy kierowca zmienia położenie manetki gazu, ECM odczytuje położenie przepustnicy, położenia wału korbowego, bieg oraz prędkość. Następnie system otwiera lub zamyka przepustnicę i zwiększa lub zmniejsza ilość wtryskiwanego paliwa, aby zmaksymalizować prędkość dolotową i zwiększyć osiągi. Rezultatem jest bardziej liniowa reakcja przepustnicy wraz z zwiększoną mocą i momentem obrotowym oraz redukcja emisji w całym zakresie spalania. Oprócz tego system IMU monitoruje położenie motocykla – w sześciu kierunkach i na trzech osiach – pochylenie, przechylenie i odchylenie. Monitorowanie tych ruchów pozwala systemowi na dostosowanie hamowania i kontroli trakcji w zakrętach przez co motocykl jest bardziej precyzyjny. 

Kierowca ma do dyspozycji trzy różne tryby mapowania silnika oraz może regulować jego moc, aby dostosować motocykl do warunków otoczenia tj. jazda po torze, po wąskich i krętych drogach, po mieście lub autostradach. System TCS pozwala na wybranie jednego z dziesięciu poziomów natężenia kontroli trakcji, w zależności od warunków drogowych, jak i toru wyścigowego oraz osobistych preferencji i doświadczenia. Przejście w tryb TCS oraz zmienianie ustawień interwencji systemu jest możliwe podczas jazy pod warunkiem zamkniętej przepustnicy. Dziesięć programów TCS jest podzielonych następująco: 

Tryby od 1 do 4 są przeznaczone do jazdy na torach wyścigowych, wówczas system interweniuje w minimalnym stopniu. Tryby 5-8 są przeznaczone do jazdy ulicznej. Gdy motocykl osiąga określony kąt, system zmiękcza reakcję przepustnicy i dostarczaną moc dla łatwiejszej kontroli motocykla. Podczas uślizgu koła natychmiast reaguje zmniejszeniem mocy. Maksymalne tryby 9 i 10 są przeznaczone do jazdy po śliskiej nawierzchni. Na desce rozdzielnej każdorazowo wyświetla się informacja, gdy system interweniuje oraz informuje jaki aktualnie tryb został wybrany.

Podwozie nowego GSX-R1000 jest bardziej kompaktowe i węższe niż w poprzednim modelu. Inżynierowie Suzuki opracowali nową aluminiową ramę, która jest o 20 mm węższa w najszerszym miejscu oraz o 10% lżejsza. Jest zbudowana z czterech sekcji zespawanych ze sobą. Pomniejszony i obniżony zbiornik paliwa w stosunku do poprzedniej wersji przyczynia się do lepszej aerodynamiki. Zawieszenie Showa zostało odmienione, a przedni widelec BPF reaguje nawet na najmniejsze drgania oraz dobrze sobie radzi podczas hamowania na torze. Widelec BPF posiada regulowane tłumienie odbicia, tłumienie kompresji i napięcia wstępnego sprężyny. Tylny amortyzator Showa współpracuje z tłumieniem odbicia, a kompresja przy niskich obrotach jest regulowana, podobnie jak napięcie wstępne sprężyny. 

Nowe tarcze hamulcowe są wykonane ze stali nierdzewnej o grubości 10 mm i średnicy 320 mm. Każda tarcz posiada nowy system mocowania za pomocą hybrydowej kombinacji. Zaciski Brembo monoblock mają po cztery 32 mm tłoki i pracują z radialną pompą hamulcową. Z tyłu zastosowano jedną 220 mm tarcz. 

Poniżej mała galeria motocykli, na które również warto zwrócić uwagę podczas trwania Motor Show Poznań 2017:

 

 

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race