Timmy Hansen w ostatnim zakręcie wyprzedził swojego rodaka Mattiasa Ekströma, by odnieść domowe zwycięstwo w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata w Höljes.

Pierwszego dnia rywalizacji Timmy Hansen w Peugeocie wyszedł na czoło kwalifikacji, wygrywając pierwszy bieg i finiszując na czwartym miejscu w drugim biegu. Pokonał on Andreasa Bakkeruda, który wygrał drugi wyścig. Trzeci był Reinis Nitiss, przed Petterem Solbergiem, który podczas obu wyścigów miał problemy na starcie z powodu niedziałającej właściwie jednostki sterowania silnikiem.

Solberg jednak nie dał szans rywalom w niedzielny poranek, wygrywając oba biegi. Norweg zakończył kwalifikacje na czele, przed Bakkerudem i Hansenem, który wypadł z toru w czasie ostatniego biegu. Ubiegłoroczny zwycięzca Mattias Ekström był czwarty, przed Nitissem, Johanem Kristofferssonem i zwycięzcą ostatniej rundy w Niemczech, Davym Jeanneyem. Pierwszą dwunastkę uzupełnili Ole-Christian Veiby, Eric Faren, Timur Timerzyanov, Tommy Rustad i Toomas Heikkinen.

Wśród pechowców kwalifikacji byli Liam Doran, w którego Citroënie awarii uległ system anti-lag, Manfred Stohl, któremu do awansu zabrakło czterech punktów po obróceniu się w ostatnim biegu, oraz Per-Gunnar Andersson, który popełnił wtedy falstart i musiał dwukrotnie przejechać „dżokera”.

W pierwszym półfinale z pierwszej linii startowali Solberg z Hansenem, mając za sobą Nitissa, Jeanneya, Farena i Rustada.

To się jednak zmieniło już na dojeździe do pierwszego zakrętu. Świetnie ruszyli obaj kierowcy Peugeot-Hansen i Hansen z Jeanneyem szybko znaleźli się przed Solbergiem. Jeanney już na pierwszym okrążeniu popełnił błąd, czego Solberg nie mógł wykorzystać do wyprzedzenia go. Spowolniony mistrz świata zjechał na „dżokera” na drugim okrążeniu, po którym wrócił na tor za Nitissem, na czwartym miejscu. Norweg nie mógł wyprzedzić Litwina, jednak nie musiał, bo na przedostatnim okrążeniu przed nimi obrócił się Jeanney, eliminując się z walki o finał. Jego zespołowy kolega Hansen po przejechaniu „dżokera” na ostatnim okrążeniu wyjechał komfortowo na prowadzeniu i przyjechał na metę pierwszy, przed Nitissem i Solbergiem. Do finału nie weszli Rustad, Faren i Jeanney.

Z pole position do drugiego półfinału startował Bakkerud, mając obok siebie Ekströma. Za nimi ustawili się Krisoffersson, Veiby, Timerzyanov i Heikkinen.

Bakkerud utrzymał prowadzenie na starcie. Zjazd na „dżokera” próbował wykorzystać Kristoffersson, jednak wjechał w niego zbyt szybko i dwukrotnie uderzył w barierę, spadając na koniec stawki. Zwycięzca pierwszej rundy musiał później walczyć z Timerzyanovem, wyprzedzając go na drugim okrążeniu. Na czele Bakkerud miał za sobą Ekströma. Trzeci Heikkinen zjechał na „dżokera” na trzecim okrążeniu i wrócił na tor tuż przed Kristofferssonem, który próbując to wykorzystać, dał się z powrotem wyprzedzić Timerzyanovowi. Ekström próbował wyprzedzić Bakkeruda, by zakwalifikować się z pierwszej linii do finału, jednak nieskutecznie. Obaj zjechali na „dżokera” na przedostatnim okrążeniu i dojechali do mety w niezmienionej kolejności. Z trzeciego miejsca do finału przeszedł Heikkinen, przed Timerzyanovem, Veibym i Kristofferssonem.

Po zwycięstwie w pierwszym półfinale, z pole position do finału wystartował Hansen, mając obok siebie Bakkeruda. W drugiej linii ustawili się Nitiss i Ekström, a stawkę uzupełnili Solberg z Heikkinenem.

Bakkerud objął prowadzenie po starcie, przed Hansenem, Nitissem i Heikkinenem. Ekström i Solberg zjechali na „dżokera” na pierwszym okrążeniu. Hansen, po długiej walce o prowadzenie, wyprzedził Bakkeruda na czwartym okrążeniu. Norweg zjechał po tym na „dżokera” i wyjechał na tor za Ekströmem. Hansen musiał wykonać „dżokera” na ostatnim okrążeniu i także on musiał oglądać tył Audi, jednak nie zamierzał na tym kończyć. Szwed zaatakował swojego rodaka w ostatnim zakręcie i po kontakcie wyprzedził go, by dojechać do mety na pierwszym miejscu i wygrać przed domową publicznością. Bakkerud uzupełnił podium, przyjeżdżając przed Heikkinenem i Nitissem. Petter Solberg zakończył wyścig przedwcześnie, w żwirowej pułapce.

Aktualizacja: Po proteście Mattiasa Ekströma, sędziowie ukarali Hansena za wyjazd poza tor i kolizję z kierowcą Audi, odwracając kolejność pierwszej dwójki na mecie.

P Nr Kierowca Zespół Samochód Rezultat
1 10 Mattias Ekström EKSRX Audi S1 EKS RX Quattro 6 okr.
2 21 Timmy Hansen Team Peugeot-Hansen Peugeot 208 WRX - 0,302
3 13 Andreas Bakkerud Ford Olsbergs MSE Ford Fiesta ST Supercar + 2,119
4 57 Toomas Heikkinen Marklund Motorsport Volkswagen Polo WRX + 4,695
5 15 Reinis Nitiss Ford Olsbergs MSE Ford Fiesta ST Supercar + 10,275
6 1 Petter Solberg SDRX Citroën DS3 + 2 okr.

Mimo ukończenia finału na ostatnim miejscu, Norweg powiększył prowadzenie w klasyfikacji generalnej do 44 punktów nad Kristofferssonem przed kolejną rundą World RX w Kanadzie w drugi weekend sierpnia.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race