Rallycrossowy Mistrz Świata Petter Solberg zwyciężył w pierwszej rundzie sezonu 2016 na portugalskim torze Montalegre, pokonując w finale zwycięzcę ostatniego wyścigu Robina Larssona.

W kwalifikacjach najlepszy był Mattias Ekström za kierownicą Audi swojego własnego zespołu EKSRX. Szwed uzyskał najlepszy czas drugiego i czwartego biegu, wygrywając różnicą 19 punktów z Petterem Solbergiem, który zajął drugie miejsce. Z siódmej pozycji w swoim pierwszym starcie zakwalifikował się Sébastien Loeb, plasując się o dwie pozycje wyżej od ubiegłorocznego wicemistrza świata i zespołowego kolegi Timmy’ego Hansena. Dopiero 18. był Ken Block, którego start w pełnej tegorocznej kampanii był przez wielu mocno wyczekiwany.

Ekström ustawił się na pole position do pierwszego wyścigu półfinałowego. Obok niego z pierwszej linii startował Johan Kristoffersson. Z drugiej linii ruszali zwycięzca ostatniej rundy Robin Larsson oraz Loeb, a stawkę pierwszego wyścigu uzupełniali Hansen i Liam Doran.

Już na starcie doszło do dużego zamieszania, z którego na czele wyszedł Larsson. Hansen próbował ataku na Ekströma po wewnętrznej w pierwszym zakręcie, lecz uderzył w barierę i uszkodził swój samochód. Kristoffersson, Loeb i Doran od razu zdecydowali się na „dżokera” i utrzymali taką kolejność między sobą. Larsson i Ekström walczyli z kolei na czele stawki i zjechali na „dżokera” w tym samym momencie, wracając na pozycjach 3 i 4. Wyścig wygrał Kristoffersson, mając za sobą Loeba i Larssona. W niespodziewanym przebiegu wydarzeń zwycięzca kwalifikacji Ekström nie awansował więc do finału.

Do drugiego biegu półfinałowego z pierwszej linii ustawili się Petter Solberg i Andreas Bakkerud. Za nimi zakwalifikowali się Toomas Heikkinen i Kevin Eriksson, a ostatnią linię na starcie zajęli Davy Jeanney i Anton Marklund.

Po bardzo równym starcie jedynie Solberg i Jeanney nie zjechali od razu na swojego „dżokera”. Na czele drugiej grupy Heikkinen wyprzedził Bakkeruda i jechał na trzeciej pozycji. Solberg i Jeanney odbyli swojego „dżokera” na trzecim okrążeniu i o ile Solberg wrócił do rywalizacji na czele, Jeanney spadł poza premiowaną awansem trójkę, którą na tym etapie uzupełniali Heikkinen z Bakkerudem. Jeanney nie chciał pogodzić się z czwartym miejscem i zaatakował Bakkeruda w pierwszym zakręcie ostatniego okrążenia. Zderzyli się oni ze sobą, co wykorzystał Eriksson do wyprzedzenia ich obu i wydawało się że to Szwed wejdzie do finału, lecz Bakkerud ostro go zaatakował i wydarł mu miejsce w pierwszej trójce na ostatnim odcinku toru, dając sobie awans do finału.

Do finału z pole position startował ubiegłoroczny zwycięzca z Portugalii Johan Kristoffersson, obok którego ustawił się broniący tytułu Petter Solberg. Z drugiej linii ruszali Loeb i Heikkinen, a stawkę pierwszego finałowego wyścigu sezonu uzupełniali Larsson i Bakkerud.

Solberg popisał się dobrym startem z pole position, lecz gwiazdą startu był Larsson, który przebił się z ostatniego pola na drugie miejsce. Loeb i Kristoffersson zdecydowali się na „dżokera” już na pierwszym okrążeniu, na którego Solberg zjechał w połowie wyścigu. Przy powrocie na tor zderzył się on z Kristofferssonem, eliminując go z rywalizacji. Wkrótce później z wyścigu wycofał się także Loeb, który otrzymał uderzenie od Bakkeruda. Na drugie miejsce awansował Larsson, a na trzecie miejsce po słabym starcie udało się powrócić Heikkinenowi, a ostatni na mecie był Bakkerud.

Drugie miejsce w kwalifikacjach oraz zwycięstwa w półfinałach i finale dały prowadzenie w klasyfikacji generalnej Solbergowi, z 8-punktową przewagą nad Larssonem i Kristofferssonem, przed drugą rundą tego sezonu, która odbędzie się 6 maja w ramach rozpoczynającego sezon DTM weekendu na niemieckim Hockenheim.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race