Portugalczyk Paulo Gonçalves poniósł śmierć wskutek wypadku na siódmym odcinku specjalnym. Startował w Dakarze po raz trzynasty. Inne wydarzenia zeszły w cień tragedii. Społeczność Dakaru oddała hołd pamięci Portugalczyka z zespołu Hero podczas wieczornego briefingu na biwaku.

Dzień w skrócie

Rodzina Dakaru pogrążona jest w żałobie po śmierci Paulo Gonçalvesa, jednego z najbardziej doświadczonych motocyklistów, który cieszył się powszechną sympatią w świecie offroadu. Drugi w klasyfikacji Dakaru 2015, mistrz świata cross-country 2013 przewrócił się na 276 kilometrze odcinka specjalnego, na którym najlepszy okazał się jego były kolega z zespołu Kevin Benavides.

Argentyńczyk, a także Toby Price byli pierwszymi, którzy pojawili się na miejscu zdarzenia i bezskutecznie próbowali udzielić pomocy Portugalczykowi. Joan Barreda i Matthias Walkner zostali sklasyfikowani na kolejnych pozycjach. Ricky Brabec, piąty na mecie w niedzielę pozostał liderem. Maciej Giemza z Orlen Teamu był 24. i utrzymał miejsce w czołowej dwudziestce (19). Krzysztof Jarmuż był trzynasty w klasie Original by Motul, a po 7 etapach jest na siódmej pozycji.

W kategorii quadów najszybszy był po raz drugi z rzędu Simon Vitse, ale liderem pozostał Ignacio Casale. Z powodu awarii silnika odpadł Alexandre Giroud. Rafał Sonik przyjechał na metę na 5 miejscu i utrzymał 3 pozycję. Kamil Wiśniewski z Orlen Teamu był w niedzielę 10. i awansował na 5 miejsce, a Arkadiusz Lindner jest 13.

Carlos Sainz wygrał w klasyfikacji samochodów, powiększając przewagę nad drugim dziś Nasserem Al-Attiyah do równo 10 minut, a trzeci na etapie i po 7 etapach Stéphane Peterhansel ma stratę ponad 19 minut. Kierowca Orlen Teamu Kuba Przygoński zajął w niedzielę bardzo dobre ósme miejsce.

Szybką, skuteczną jazdą błysnęli znów Aron Domżała i Maciej Marton, którzy uzyskali drugi czas w klasie UTV. Najszybciej pokonał trasę Amerykanin Casey Currie, który został nowym liderem, a "Chaleco" López spadł na drugie miejsce. Gwoli ścisłości, zwycięzcą odcinka został inny Amerykanin Blade Hildebrand, który jednak jedzie w formule Dakar Experience, poza klasyfikacją rajdu.

Karginow, Sotnikow, Szibałow – trójka kierowców Kamaza w takiej kolejności przyjechała na metę odcinka. Ten pierwszy. Lider klasyfikacji powiększył przewagę nad rywalami. Patrice Garrouste z Szymonem Gospodarczykiem zajęli dziś bardzo dobre ósme miejsce, Janus van Kasteren z Darkiem Rodewaldem – piętnaste, a jedyny polski kierowca w tej kategorii Robert Szustkowski z Jarkiem Kazberukiem wyciągali zakopaną ciężarówkę jednego z rywali i stąd 21. miejsce i 19. po etapie. Brawo za fair play dla załogi R-Six Teamu!

Liczba dnia

3 sekundy. Tyle wyniosła różnica na mecie odcinka w klasyfikacji ciężarówek. Tyle dzieliło po 546 kilometrach rywalizacji zwycięzcę Andrieja Karginowa od drugiego na mecie Dmitrija Sotnikowa. Odpowiada to mniej więcej dystansowi 90 metrów pomiędzy Kamazami, które ukończyły odcinek ze średnią szybkością blisko 109 km/h…

Organizator rajdu podjął decyzje o odwołaniu etapu 8 w klasyfikacji motocykli i quadów.

Przygoński w dziesiątce na najdłuższym odcinku

Zawodnicy ORLEN Team zameldowali się na mecie 7. odcinka specjalnego Rajdu Dakar o długości 546 km. Dobrze spisali się Kuba Przygoński i Timo Gottschalk, którzy zajęli 8. miejsce. Wśród quadowców 10. czas osiągnął Kamil Wiśniewski, co dało mu awans na 5. pozycję w klasyfikacji generalnej. Niedzielną rywalizację przyćmiła informacja o śmierci na trasie motocyklisty Paulo Gonçalvesa.

Już pierwszego dnia po tradycyjnej przerwie zawodnicy musieli zmierzyć się z najdłuższym odcinkiem specjalnym tegorocznego Dakaru, który jednocześnie był bardzo szybki. Kuba Przygoński i Timo Gottschalk przez cały oes jechali w czołówce i ostatecznie przyjechali na metę ze stratą 11.41 min do zwycięzcy etapu i lidera rajdu Carlosa Sainza, który pokonał trasę w czasie 4:16.11.

„Dzisiejszy odcinek to jedna wielka autostrada po pustyni. Nie było to zbyt skomplikowane – mnóstwo płaskich fragmentów, po których jechaliśmy 180 km/h, później przejeżdżaliśmy przez wydmy, a potem znowu płaska trasa. Dziś samochody, które miały większą prędkość maksymalną były dużo szybsze. Wydarzyła się wielka tragedia, bo zmarł Paulo Gonçalves. Gdy jeździłem na motocyklu mieliśmy razem wiele fajnych momentów wspólnego ścigania i rywalizacji” – powiedział Kuba Przygoński.

Czeska załoga samochodowa ORLEN Team, Martin Prokop i Viktor Chytka po raz drugi w tegorocznym Dakarze uplasowała się na 13. miejscu i taką też pozycje zajmuje w klasyfikacji generalnej.

„Siódmy etap to duże zaskoczenie, bo był to najdłuższy odcinek i jednocześnie najszybszy jak dotąd. Trasa była bardzo płaska, więc ciężko było pokazać umiejętności oraz strategię i to było trochę rozczarowujące. Samochód pracował bardzo dobrze. Po przeglądzie osiągamy większą prędkość maksymalną, niż wcześniej i dzięki temu jesteśmy nieco bardziej zadowoleni” – powiedział Martin Prokop.

Awans wśród quadowców zaliczył Kamil Wiśniewski. Zawodnik ORLEN Team poza pierwszym etapem, za każdy razem zajmował miejsce w pierwszej dziesiątce. Równa jazda pozwoliła mu na przesunięcie się na 5. pozycję w „generalce”. Liderem pozostaje Chilijczyk Ignacio Calsale.

„Jechało mi się dziś dobrze i tak naprawdę mógłbym pokonać jeszcze 100, może 200 km, bo odcinek był bardzo szybki. Na trasie widziałem helikopter i kilku stojących motocyklistów, ale nie wiedziałem, że to coś poważnego, bo takiego widoku doświadczam czasem kilka razy dziennie na Dakarze. Dopiero na mecie dowiedziałem się, że śmierć poniósł uczestnik, który moim zdaniem był jednym z najtwardszych zawodników. Bardzo smutny dzień” ­– podsumował Kamil Wiśniewski.

Miejsce w najlepszej dwudziestce motocyklistów Rajdu Dakar utrzymuje Maciej Giemza, który w niedzielę osiągnął 24. czas i jest na 19. pozycji w klasyfikacji generalnej po 7. etapach. Wynik zszedł jednak dla zawodnika ORLEN Team na dalszy plan, po tym jak był świadkiem reanimacji Paulo Gonçalvesa.

„Cały odcinek bez żadnych problemów. Do tankowania nie jechałem na 100 proc., ponieważ musiałem pokonać 253 km i istniało ryzyko, że zabraknie paliwa, więc na prostych rozwijałem prędkość 135-140 km/h, zamiast 160 km/h. Po tankowaniu miałem super rytm na wydmach, jednak na 270 kilometrze widziałem coś, co sprawiło, że nie wiedziałem, co ze sobą zrobić – próbę reanimacji Paulo Gonçalvesa. Na mecie niestety tylko potwierdziło się, że nieudaną. Najgorszy dzień w życiu za mną” – powiedział Maciej Giemza.

Pozycję lidera wśród motocyklistów utrzymuje Ricky Brabeck, który wygrał dotychczas dwa etapy, a w niedzielę był 5.

W poniedziałek zawodnicy wrócą do rywalizacji i przejadą na trasie 8. etapu łącznie 716 km, w tym 477 km odcinka specjalnego. Start i metę zaplanowano w Wadi ad-Dawasir.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league