Do startu nowego sezonu NASCAR został niecały miesiąc, całoroczną rywalizację zacznie 61 wyścig DAYTONA 500, którego zielona flaga zostanie podniesiona już 17 lutego. Przed startem nowego sezonu jak co roku jest wiele pytań, na których odpowiedź będziemy czekać aż do połowy listopada.

Czy broniący tytuł Joey Logano znów sięgnie po puchar NASCAR Cup Series? Czy najlepsza trójka poprzedniego sezonu, która wygrała łącznie 20 z 36 wyścigów – Kyle Busch, Kevin Harvick oraz Martin Truex Jr. znów zdominują sezon? NASCAR jest jedną z tych serii wyścigowych, których największym atutem jest nieprzewidywalność oraz konkurencyjność, wystarczy spojrzeć na statystyki – w ostatnich 10 latach mieliśmy 7 różnych mistrzów pucharowej serii NASCAR. Kto by pomyślał rok temu, że Joey Logano zostanie mistrzem?

Daytona 500 to najważniejszy i najbardziej prestiżowy wyścig w całym kalendarzu, który pierwszy raz kibice mogli oglądać w 1959 roku. Od 60 lat co roku, na plaże we Florydzie na której usytuowany jest tor przychodzą tysiące fanów. 40 kierowców walczących koło w koło przy ponad 300km/h robi ogromne wrażenie, w tym wyścigu nie ma miejsca na błąd, wygrywają tylko najlepsi. Nie bez powodu nazywany jest «Great American Race». Zanim jednak zaczną się prawdziwe emocje związane z tym wyścigiem, na przystawkę dostaniemy «The Clash» – wyścig, w którym biorą udział najlepsi kierowcy z całej stawki. Zawody te odbędą się 10 lutego również na Daytona International Speedway, liczą 75 okrążeń i nie mają żadnego wpływu na pozycje kierowców w mistrzostwach (jest to podobny wyścig do All Star Race na Charlotte Motor Speedway).

Pierwszy rząd do Daytona 500 wyłonią kwalifikacje w normalnym formacie, które odbędą się 10 lutego natomiast kilka dni po The Clash (14 lutego) dwa krótkie wyścigi (każdy po 60 okrążeń) uzupełnią resztę stawki.

Zmiany w zespołach

Sezon 2019 przynosi wiele zmian w stawce, niektóre z nich są wielkimi niewiadomymi np. Martin Truex Jr. w zespole Joe Gibbs Racing. Stary zespół, dla którego Truex jeździł od 2014 roku – Furniture Row Racing (razem wygrali jedno mistrzostwo w 2017) został zamknięty z powodów finansowych. Zespołowymi kolegami w 2019 Martina będą Kyle Busch, Danny Hamiln oraz Eric Jones. Następnym wydarzeniem, o którym było głośno w trakcie poprzedniego sezonu był koniec 17-letniej współpracy 7-krotnego mistrza Jimmiego Johnsona ze swoim szefem zespołu, a prywatnie przyjacielem - Chadem Knausem. Nowym szefem zespołu #48 zostanie Kevin Meendering natomiast Chad Knaus obejmie stery zespołu #24, którego kierowcą jest młody William Byron. Warto wspomnieć o przenosinach Kurta Buscha ze Stewart-Haas Racing do Chip Ganassi Racing natomiast na jego miejsce SHR wybrało Daniela Suareza.

W nowym sezonie plakietkę «rookie» będą nosić Matt Tifft (Front Row Racing), Ryan Preece (JTG Daugherty Racing) oraz Daniel Hemric (Richard Childress Racing). Szczególną uwagę warto zwrócić na Daniela Hemrica, który w poprzednim sezonie dostał dwie okazje w pucharowej serii NASCAR i pokazał się w nich bardzo solidnie.

Regulacje

W 2019 możemy spodziewać się ciekawszego i bardziej ekscytującego ścigania niż w poprzednim sezonie, a to wszystko za sprawą nowych regulacji dotyczących samochodów. Większy docisk wywołany powiększeniem spojlera oraz splittera, ma spowodować więcej akcji koło w koło. Dużą zmianą jest zmniejszenie mocy silników z 750 KM do 550 KM, wielu osobą się to nie podoba lecz ta regulacja na pewno zmniejszy koszty produkcji silników i może przyciągnąć do NASCAR nowych producentów. Przez ostatnie 3 lata NASCAR starało się obniżać docisk jednak to się nie sprawdziło - niektóre wyścigi były nudne, nie było dużo walki ani zmian lidera.

NASCAR idzie w dobrym kierunku również jeśli chodzi o dobór torów, dodany do kalendarza w 2018 roku ROVAL czyli wyścig na torze drogowym Charlotte Motor Speedway był bez wątpienia jednym z najciekawszych wyścigów sezonu 2018. Inny tor drogowy – Watkins Glen przyniósł również wiele emocji, przede wszystkim związanych z niesamowitą walka Martina Truexa Jr. z Chasem Elliotem, która zakończyła się pierwszym zwycięstwem w karierze Chasea Elliotta. Dużo akcji dzięki nowym regulacjom możemy się spodziewać na torach o średniej długości (np. Texas, Las Vegas, Charlotte).

Nowością w tym sezonie jest Ford Mustang, który zastąpi starego Forda Fusion, Chevrolet oraz Toyota pozostają przy starych modelach – Camaro ZL1 i Camry.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race