Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) ogłosiła szereg możliwych zmian dotyczących bezpieczeństwa w sportach motorowych, zarówno w tych o otwartym, jak i zamkniętym nadwoziu, dzięki dogłębnemu przeanalizowaniu 28 poważnych i śmiertelnych wypadków na torze, do których doszło w 2019 roku.

Jednym z nich był tragiczny w skutkach wypadek, do którego doszło na torze Spa-Francorchamps, gdzie śmierć poniósł kierowca Formuły 2 Anthoine Hubert, zaś Juan Manuel Correa doznał ciężkich obrażeń kończyn dolnych.

FIA zamierza między innymi nałożyć jeszcze większy nacisk na budowę monokoku. Oprócz modyfikacji struktury przedniej pojazdów, trwają prace nad wprowadzeniem nowych struktur bocznych, które mają zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy na wypadek uderzenia. Przy pracach ma być przede wszystkim brane pod uwagę zachowanie się elementów obu samochodów w momencie bezpośredniego zderzenia.

Poza tym badania mają objąć zwiększenie łączenia dużych elementów, tak, aby w wypadku pozostały one złączone z resztą pojazdu i nie oderwały się. Obecnie to rozwiązanie jest szczególnie widoczne przy urwaniu zawieszenia i mocowania kół po wypadku – w zdecydowanej większości przypadków koła pozostają przy pojeździe za pomocą właśnie takich złączeń. W przypadku mniejszych elementów, mają być zbadane mniej inwazyjne i nowatorskie rozwiązania wykorzystujące na przykład alternatywne konstrukcje z materiałów kompozytowych, tak, aby zmniejszona była liczba odłamków po awarii lub zderzeniu.

Kolejnym z proponowanych rozwiązań jest przeprojektowanie przedniego skrzydła w taki sposób, aby mogło ono doznać tak zwanej kontrolowanej awarii, dzięki czemu możliwe byłoby zmniejszenie ryzyka nieprzewidzianego zachowania tego elementu tuż po zderzeniu. FIA przygląda się również konstrukcji zagłówka kierowcy, aby dodatkowo ulepszyć obszar. W przypadku samochodów o zamkniętym nadwoziu rozwijany jest nowy standard foteli, który ma lepiej chronić w przypadku bocznych zderzeń.

Zmiany mają dotyczyć nie tylko samochodów, ale również torów. Szczególny nacisk ma zostać położony na konstrukcję barier i pobocza. W przypadku barier zostanie opracowana nowa technika, która poprawi bezpieczeństwo przy uderzeniach 0-20°. Pobocza mają zawierać obszary o większej powierzchni antypoślizgowej i z większym współczynnikiem tarcia, aby szybciej zatrzymać bezwładny pojazd. Oprócz tego ustalane są nowe procedury regulujące sposób, w jakim kierowcy będą mogli powrócić na tor po wyjeździe na pobocze.

Opracowywane są również techniki lepszego i szybszego informowania kierowców o znajdującym się przed nimi niebezpieczeństwie na torze, aby mogli szybciej zareagować na zdarzenia. Wprowadzony zostanie specjalny system powiadamiania o wypadkach, który ma zapewnić, że zawodnicy zauważą żółte flagi możliwie najszybciej.

Rozważane jest również wykorzystanie tylnego światła znajdującego się w samochodach, które może sygnalizować jadącemu z tyłu kierowcy o żółtej fladze lub innym zdarzeniu. Kolejną proponowaną zaawansowaną zmianą jest kontrolowane zmniejszenie mocy lub zewnętrzna zmiana kierunku samochodu po wypadku innego pojazdu.

Źródło: fia.com

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race