Porsche prezentuje drogową wersję hipersamochodu 963 WEC

Tydzień przed wyścigiem 24h Le Mans Porsche zaprezentowało wyjątkowy model 963 RSP, który jest drogową wersją hipersamochodu 963, znanego z serii WEC i IMSA. Samochód łączy dziedzictwo legendarnego Porsche 917 ze współczesną technologią.

Samochód powstał z myślą o Rogerze S. Penske, ikonie motorsportu i wieloletnim partnerze marki. Projekt jest hołdem dla 50. rocznicy drogowej adaptacji Porsche 917, która w 1975 roku stała się sensacją. 963 RSP zadebiutował na ulicach wokół toru Circuit de la Sarthe przed wyścigiem 24 Hours of Le Mans 2025, gdzie wzbudził gigantyczne zainteresowanie fanów motorsportu.

Historia od modelu 917 do 963 RSP

Historia Porsche 963 RSP sięga 1975 roku, gdy Porsche 917, ikoniczny samochód wyścigowy, zostało przystosowane do użytku drogowego dla Counta Rossi. Ten niezwykły projekt, który umożliwił poruszanie się po drogach publicznych maszyną stworzoną dla toru, stał się inspiracją dla współczesnego przedsięwzięcia. Pół wieku później Porsche postanowiło powtórzyć ten wyczyn, tworząc 963 RSP. Projekt powstał dzięki współpracy zespołów Sonderwunsch w Zuffenhausen i Porsche Classic w Atlancie, pod kierownictwem Rogera Penske oraz Jonathana Diuguida, dyrektora Porsche Penske Motorsport. Nazwa RSP jest bezpośrednim ukłonem w stronę Rogera S. Penske, którego zespół od lat odnosi sukcesy w mistrzostwach IMSA i WEC z Porsche 963.

Sportowe DNA Porsche 963 i 917

Porsche 963 RSP bazuje na wyścigowym modelu 963, który zdominował rywalizację w klasie hipersamochodów w seriach IMSA WeatherTech SportsCar Championship oraz FIA World Endurance Championship. Wyścigowy 963, napędzany hybrydowym układem, zdobył uznanie dzięki rywalizacji na takich torach jak Daytona czy Le Mans. Z kolei Porsche 917, które zainspirowało projekt RSP, to legenda sportów motorowych, która w latach 70. triumfowała w Le Mans i ustanowiła standardy dla przyszłych generacji samochodów wyścigowych. 963 RSP łączy w sobie ducha tych dwóch maszyn, przenosząc wyścigowe technologie na drogi publiczne, podobnie jak 917 w 1975 roku.

Innowacje i modyfikacje

Porsche 963 RSP, choć bazuje na wyścigowym 963, zostało gruntownie zmodyfikowane, by sprostać wymogom drogowym. Karoseria, wykonana z karbonu i kevlaru, otrzymała unikalne otwory wentylacyjne w błotnikach oraz emaliowane logo Porsche na masce, nawiązujące do 917. Tylne skrzydło pozbawiono karbonowych płyt, co poprawiło estetykę i funkcjonalność drogową. Lakier w kolorze Martini Silver, nałożony w trzech warstwach, stanowi wyzwanie technologiczne ze względu na specyfikę materiałów karoserii.

Wnętrze 963 RSP zaprojektowano z myślą o komforcie, stosując alcantarę i skórę w odcieniu brązu, inspirowanym 917 Counta Rossi. Fotele są wentylowane i klimatyzowane, co odróżnia je od spartańskich siedzeń wyścigowych. Samochód porusza się na 18-calowych felgach OZ Racing, wyposażonych w deszczowe opony Michelin z logo stylizowanym na lata 70. Te modyfikacje, choć subtelne, pozwoliły przekształcić maszynę torową w pojazd zdolny do jazdy po drogach publicznych, zachowując przy tym sportowy charakter.

Szczegóły techniczne

Porsche 963 RSP wykorzystuje hybrydowy układ napędowy, będący adaptacją systemu stosowanego w wyścigowym Porsche 963. Sercem pojazdu jest 4,6-litrowy silnik V8 z doładowaniem, wsparty układem hybrydowym, który generuje łączną moc około 680 KM. W modelu RSP sterowanie silnikiem zostało zmodyfikowane, aby zapewnić płynniejszą jazdę i zgodność z wymogami drogowymi, umożliwiając korzystanie ze standardowego paliwa zamiast paliwa wyścigowego. System hybrydowy, obejmujący silnik elektryczny i akumulator, został zoptymalizowany pod kątem efektywności na drodze.

Prezentacja i przyszłość projektu

Porsche 963 RSP zadebiutowało publicznie przed wyścigiem 24 Hours of Le Mans 2025, gdzie zaprezentowano je obok historycznego 917. Po wydarzeniu samochód trafi do muzeum Porsche w Stuttgarcie, a w lipcu 2025 roku pojawi się na Goodwood Festival of Speed. Projekt, choć jednorazowy, podkreśla zdolności inżynieryjne Porsche oraz siłę współpracy z zespołem Penske. Nie jest planowana seryjna produkcja 963 RSP, co czyni go unikatowym symbolem dziedzictwa marki i jej motorsportowej pasji.

Źródło: Z wykorzystaniem informacji prasowej Porsche

Galeria:

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze