Lampy diodowe LED i ksenony to dwa nowoczesne typy oświetlenia samochodowego, które pojawiły się w powszechnym użyciu w ostatnich dekadach. Każdy z nich ma swoich przeciwników i zwolenników, a obydwa rozwiązania charakteryzują się nieco innymi cechami. Jak wybrać dobrą opcję dla siebie? Poznaj wady i zalety ksenonów oraz lamp diodowych.
Czym charakteryzują się lampy diodowe?
Lampy diodowe bazują na tzw. diodach LED, które działają na zasadzie półprzewodnika. Dopiero na początku tego stulecia udało się uzyskać tą metodą białe światło o dużej mocy, dzięki czemu lampy tego typu są teraz używane w samochodach. Niewątpliwą ich zaletą jest wyjątkowo długa żywotność. Lampy diodowe potrafią świecić nawet 100 000 godzin, a te o dużej mocy do 50 000 godzin. To dłużej niż żarówki halogenowe czy ksenony. Są też bardziej energooszczędne, co ma duże znaczenie w nowoczesnych, wypełnionych elektroniką samochodach, zwłaszcza tych elektrycznych.
LED-y to obecnie standard w produkcji samochodów. Pierwotnie ta technologia była droga, jednak z czasem się upowszechniła. Montaż lamp diodowych nie jest trudny, nie wymagają one również skomplikowanych układów zapłonu. To rozwiązanie znacznie lepsze od stosowanych powszechnie jeszcze w drugiej połowie ubiegłego stulecia żarówek halogenowych. Lampy diodowe są też o wiele mniej inwazyjne dla innych użytkowników dróg – ich odpowiednie dobranie pozwala bez większych problemów pokonywać szosy bez obaw, że przy niestandardowym obciążeniu auta będzie się oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka. Szeroki wybór tego typu oświetlenia znajdziesz w ofercie Horpol.
Ksenony czy lampy diodowe? Co wybrać?
Ksenony cechują się wykorzystaniem nieco innej technologii. Są to żarówki bez włókna. Źródło światła stanowi wyładowanie elektrycznie między elektrodami. Dzięki takiej budowie ksenony nie zawierają elementów wrażliwych na wstrząsy, są więc bardziej wytrzymałe. Nie świecą tak długo, jak lampy diodowe, ale znacznie przewyższają żywotnością żarówki halogenowe – ich trwałość to 2000–2500 godzin. Emitują też mocny snop światła, osiągając poziom ponad 3000 lumenów.
Niestety przez złożoność budowy wymiana ksenonów wymaga pewnych umiejętności, a same żarówki są stosunkowo drogie. Według przepisów samochodowe reflektory ksenonowe muszą również mieć system automatycznego poziomowania, żeby przy obciążeniu samochodu z tyłu nie oślepiać innych kierowców. Konieczne jest też używanie przetwornicy. Te wszystkie elementy są narażone na awarie. Warto też pamiętać o tym, że pełne rozpalenie ksenonów zajmuje kilka sekund.
Posiadaczy starych aut z pewnością zadowolą ksenony. To rozwiązanie niepozbawione wad, jednak znacznie lepsze od oświetlenia halogenowego. Najnowocześniejsze, najbardziej oszczędne i najwygodniejsze w używaniu są jednak lampy diodowe. Dlatego też montuje się je w znacznej większości współczesnych samochodów. To wygodna technologia, która jest nie tylko wytrzymała, lecz także energooszczędna.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.